Kuorman varmistaminen.

15.12.2024 11.00

76 tonninen tukkikuormassa.

Kuorma tulee varmistaa siten, että se pysyy paikallaan 8 m/s2 hidastuvuudessa eteenpäin ja 5 m/s2 hidastuvuudessa taakse ja sivuille päin.

- 8 m/s2 hidastuvuus eteenpäin : Vaatimus on haastava ja se ei täyty sileätolppaisilla pankkomalleilla ja  tämän esityksen mukaisilla sidontavaatimuksilla kaikilla raakapuulajikkeilla sekä  keleillä . 
- 5 m/s2 hidastuvuus sivuillepäin: Vaatimuksen hidastuvuus täyttyy hyväksyttyyn  lujuusluokkaan kaikilla pankkomalleilla jo ilman sidosvoimien huomioimistakin.
- 5 m/s2 hidastuvuus taakseppäin : Vaatimus on haastava ja se ei välttämättä täyty sileätolppaisilla pankkomalleilla tämän esityksen mukaisilla sidontavaatimuksilla kaikilla raakapuulajikkeilla ja keleillä . 

¨'

Auto: Vetoauton pankkojen kiinnitys alustaan antaa omat haasteensa hidastuvuuksille  , sekä eteen-, että taakseppäin. Pankkojen liikuteltavuus purkukoneitten vaatimusten mukaan sekä eri nippupituudet tekevät pankkojen liikuttelemisen monesti lähes välttämättömäksi. Käytännössä auton neljästä pankosta kaksi , tai joskus kolmekkin on liikkuvia , joko kitka-, tai liukukiinnikkeillä. vain osa on kiinteinä/kiinteän esteen takana.

- Suojaseinäuudistus tuo korjausta hidastuvuusvaateeseen eteenpäin , mutta taakseppäin hidastuvuuden täyttäminen vaatii kunnon sidoksia ja automaattikiristimiä kaikille siteille.
- Vetoauton osalla suurimman heikennyksen/rasitteen aiheuttaa kuormaan upotettavat nosturimallit. Yksittäisten puitten nippusidonta on joskus mahdotonta suorittaa edes välttävästi. 

- Kuormasiteitten kiinnitys on tehtävä ajoneuvon runkoon, ei liikkuviin pankkoihin.

Perävaunu: Perävaunun nippusidonta ja pankkojen kiinnitykset vaativat monelta osin muutoksia ja selkeitä ohjeita.Valtaosa perävaunuista on varustettu kahdeksalla pankolla, joista kolme on epämääräisten kiinnitysten varassa – monesti täysin vapaasti liikkumassa etu-,takasuunnassa.



- Perävaunun etupankko ottaa nykyjärjestelmissä vastaan jarrutuksessa moninkertaisen kuormituksen. Se on oltava kiinteän esteen takana , sekä eteen-, että taakseppäin. Lisäksi pankkokiinnikkeet on oltava lujuudeltaan vähintään tuplat perusvaatimuksista.
- Perävaunun kakkos-, kolmos-, ja nelospankko ovat pääosin liikkuvia/liikuteltavia. Nippujen liikkumisen estäminen vaatii erityistoimenpiteitä nykykäytäntöön verrattuna. Jokainen nippu on oltava riittävän monen kiinteärajoitteisen pankon varassa.
- Perävaunun takapään neljä pankkoa on hydraulikelkan päällä aina kiinteästi kiinnitettyinä. Kelkka on hydraulisylinterin ja hydraulijärjestelmän varassa. Siirtolaitepaketti on aina oltava varustettuna lukkoventtiinillä.

Yhdistelmän nippujen  turvallinen sidonta vaatii turvallisesti toimiakseen vastuullisen kuormauksen sekä kuormamuodon ja automaattikiristeisen sidontalaitteiston käytön.- Lisäksi 100%:sista pankkojen liukuestepinnoista on monesti ratkaisevan suuri apu.XXhj.15.12.2024




Heikki Jokela 050 4129 024
heikki.jokela@ammattilehti.fi

Pankkomyynti ja toimitukset 24/7:
    Heikki Jokela      050 4129 024
     Markku Hirvi      0400 148 584
     Esko Leppänen   040 515 3716

11.01.2025KATSO TÄSTÄ 10.1. LÄHETYS! Laajasti mielenkiintoista kuljetus, maarakennus ja metsäalan asiaa
01.01.20252025 - Puukäärmeen vuosi .
01.01.2025??UUTISET--UUTISET??
16.01.2025 11.00AKK ja Volkswagen Hyötyautot jatkavat pitkäaikaista yhteistyötään
16.01.2025 10.00Tiesitkö, että 22-metrinen puutavarayhdistelmä on erinomainen tuottavuudessakin.
16.01.2025 9.00Ajoneuvomatkailun kiinnostus kasvussa - Caravan-messut esittelee uutuudet
16.01.2025 7.00Nipun muoto on aina se, joka lopulta ratkaisee pitävyyden.
16.01.2025 3.00Kun liukuestepinnat kunnossa, niin voima kohdistuu seuraavaksi pankkokiinnikkeille.
16.01.2025 0.07Alumiinin kimmokerroin on vain kolmasosa teräksen kertoimesta. - Pieni kimmokerroin tekee pankkorakenteen painavaksi.
15.01.2025 18.00Jussi Sauna-aho: - "Metsän merkitys maaseudun tulevaisuudelle".

Siirry arkistoon »