Vettä öljyssä - ei hätää ratkaisu löytyy iP-Produkterillta

29.07.2024 15.00

ip_proukter_purifikaatttori.jpg

Onko hydrauliikka- tai kiertovoiteluöljyssä vettä? Suurimmassa osassa tapauksissa vastaus on: ei meidän öljyissä ole vettä… Joskus vastaus on ollut, ettei meidän öljyssä ole vettä koska vesitämme säiliön jokaisen vuoron alussa säiliön pohjalta.

Veden ei tarvitse olla vapaana vetenä öljyn seassa – vetenä, jonka voi vesittää säiliön pohjalta – kun se jo aiheuttaa ongelmia ja lyhentää järjestelmän komponenttien elinikää ja nopeuttaa öljyn lisäaineiden hajoamista. Öljyn sisältämän veden pitoisuudesta ei saa luotettavaa tietoa millään muulla tavalla kuin mittaamalla pitoisuutta mittareilla tai laboratorioanalyysillä.

Mitä tapahtuu öljyn kyvylle ”imeä” vettä itseensä kun öljyn lämpötila laskee? Normaalissa käyttötilanteessa saattaa tilanne olla hyvinkin hallinnassa, mutta kun öljyn lämpötila laskee alkaa sen kyky absorboida vettä laskea. Kun lämpötila laskee alkaa öljyjärjestelmään muodostumaan vapaata vettä, vaikka vettä ei olisi ollut havaittavissa normaalin käytön aikana. Ja lämpötila laskee aina, kun järjestelmä ei ole käytössä.

Veden esiintyminen öljyssä jaetaan kolmeen luokkaa: imeytyneenä, emulgoituneena tai vapaana vetenä. Öljyyn imeytyneenä vesi ei välttämättä näy öljyssä mitenkään, mutta kun öljyn tyypille ominainen lämpötilaan sidottu saturaatiopiste täytyy alkaa vesi näkymään siten, että öljyn väri muuttuu maitomaiseksi. Tätä maitomaisuus johtuu siitä, että öljyyn on alkanut muodostumaan hyvin pieniä vesipisaroita, jotka muuttavat öljyn väriä, mutta eivät vielä näy silmälle vapaana vetenä. Kun vettä on paljon muodostuu säiliön pohjalle tai näytepullon pohjaan silmin nähtävä vapaan veden kerros.

Öljyn liian suuren vesipitoisuuden aiheuttamia ongelmia on monia, kuten:

  • Suunnittelemattomat käyttökatkot, komponenttien kulumisesta johtuen
  • Öljyn hapettuminen
  • Öljyn lisäaineiden ennakoimaton hajoaminen
  • Happojen muodostuminen öljyyn
  • Ennenaikainen öljyn vaihto
  • Viskositeetin vaihtelut
  • Voitelun heikkeneminen

Mikä on tehokkain tapa poistaa vesi öljystä? Tehokkain ratkaisu on poistaa öljystä vettä käyttämällä alipainehöyrystimiä eli purifikaattoreita. Purifikaattori on ainoa tapa poistaa vettä siten, että pystytään vaikuttamaan myös öljyyn imeytyneen veden määrään. Lisäksi purifikaattori ei ”kulu” vaikka vettä olisi järjestelmässä enemmän, koska erotettu vesi poistetaan järjestelmästä eikä se imeydy suodattimeen tai muuhun materiaaliin. Lisäksi on hyvä huomioida, että purifikaattori itse lauhduttaa erotetun veden takaisin nesteeksi, jotta se voidaan johtaa hallitusti pois käyttökohteesta eikä höyrystynyt vesi pääse palaamaan öljyn sekaan. Lauhduttaminen on myös työturvallisuuden kannalta huomattavasti parempi ratkaisu, koska erotetussa vedessä voi olla pieniä määriä myös öljyä.

Lue lisää 

VUD purifikaattori esitte: linkki

V1 purikaattori (saatavilla myös Marine versio) esite: linkki

14.06.2025KATSO TÄSTÄ 13.6. LÄHETYS! Mielenkiintoinen kattaus maarakennus, kuljetus ja metsäalan hyviä uutisia
15.05.2025LUE TÄSTÄ! Kevään suuri Metsäalan Ammattilehti on ilmestynyt
19.04.2025 20.00??UUTISET--UUTISET??
18.06.2025 18.00Onko auton pankkojen siirtely turhaa työtä, ja siis turhaa ajan hukkaa????
18.06.2025 17.00.TerminatorTekniikkaa: -"Paukku ja Pupu"-.
18.06.2025 16.002000-luvun metallien, ja niitten pinnoitteitten testit toivat vastauksen.
18.06.2025 15.00Junavaunupankoissa pankkojen siirtely todettiin hankalaksi, ja turhaksi.
18.06.2025 14.00Metalliset pinnoitteet opeteltiin TimberMaxx pankkomalleilla jo 2000.luvun alkuvuosina.
18.06.2025 13.00Miksi autoissa pankkoja siirrellään "alvariinsa", ja junavaunuissa ne ovat aina oikeilla paikoillaan???
18.06.2025 12.00Pankkomalliemme materiaalitestit.

Siirry arkistoon »