VW Transporterin seitsemäs sukupolvi esittäytyy02.08.2024 7.00
Volkswagen tarjoaa uutta Transporteria pakettiautona, pakettiauto Plus (tavaratila toisella istuinrivillä yhdistetylle tavara- ja henkilökuljetukselle), Kombina (henkilökuljetukseen) ja kaksoisohjaamoversiona (lavarunko pitkällä akselivälillä). Kombi- ja pakettiautoversiot ovat lisävarusteena saatavilla korkealla katolla ja pidennetyllä akselivälillä. Yhdeksänpaikkainen Caravelle jatkaa entiseen tapaan kaupallisen matkustajaliikenteen mallina.
Uusi voimalinjavalikoima Volkswagen ilmoittaa laajentavansa merkittävästi voimansiirtojärjestelmiensä valikoimaa uusien Transporter- ja Caravelle-versioiden myötä. Uusimpien turbodieselmoottorien (TDI) lisäksi molempiin malleihin on saatavana sekä pistokehybridi- että täyssähköinen voimalinja. Ennakkomyyntivaihe on jo käynnissä Euroopassa kolmella eri TDI-moottoritehovaihtoehdolla: 81 kW (110 hv), 110 kW (150 hv) ja 125 kW (170 hv). Myös tuore pistokehybridimoottori (eHybrid), jonka järjestelmäteho on 171 kW (232 hv), on jo tilattavissa. Pian seuraa kolme sähkökäyttöistä vaihtoehtoa: 100 kW (136 hv), 160 kW (218 hv) ja 210 kW (286 hv) 64 kWh nettoakkukapasiteetilla. Lisäksi kaupunkikuljetusliikenteeseen tulee sähköinen versio pienemmällä teholla ja pienemmällä akulla. TDI- ja eHybrid-malleissa on etuveto. 4MOTION-nelipyörävetojärjestelmä on saatavana lisävarusteena TDI-versioihin 110 kW:sta alkaen. Täyssähköisissä malleissa on aluksi takaveto; Nelivetoinen versio on luvassa myöhemmin. Teholtaan 125 kW:n TDI on varustettu vakiona kahdeksanvaihteisella automaattivaihteistolla, joka on saatavana lisähinnasta myös 110 kW TDI:n yhteyteen. Automaattivaihteisto on vakiona ladattavissa hybridi- ja sähkömalleissa. Uuteen maailmaan Transporterin seitsemäs sukupolvi ei enää käynnisty vain avaimella, vaan 12 tuuman digitaalisen mittariston ja 13 tuuman infotainment-näytön vieressä olevasta käynnistyspainikkeesta. Vakiovarusteinen monitoimiohjauspyörä on varustettu selkeästi sijoitetuilla painikkeilla. Infotainment-järjestelmän äänenvoimakkuutta säädetään ohjauspyörän tai perinteisen kiertonupin avulla. Käsijarruvipu on korvattu sähkökäyttöisen seisontajarrun kytkimellä, joka sijaitsee kojelaudan keskellä. Uutta myös: tilaa säästävä ohjauspylvään valintavipu automaattiversioissa. Se mahdollistaa entistä paremman pääsyn tavaratilaan tai matkustamoon. Suuret mukinpitimet eteenpäin siirretyssä keskikonsolissa (varustuksesta riippuen) sekä lisämukinpitimet ja käytännölliset säilytyslokerot kojelaudan yläosassa ovat helpottamassa arkea. Pidempi, leveämpi ja korkeampi Uusi Transporter on 5 050 mm pitkä (146 mm lisää T6.1:een verrattuna). Sen akseliväliä on pidennetty 97 mm 3100 mm:iin; 400 mm pidennetty akseliväli on myös saatavana lisävarusteena (kokonaispituus: 5 450 mm). Transporterin ulkoleveys on 2 032 mm kasvanut 128 mm edeltäjiinsä verrattuna (ilman ulkopeilejä). Pyöräkoteloiden välistä enimmäisleveyttä on lisätty 148 mm 1 392 mm:iin. Näin eurolavat sopivat nyt paremmin matkaan. Tavaratilan pituus lattiassa normaaliakselivälissä Transporterissa on 2 602 mm – tämä vastaa 61 mm lisäpituutta; pidennetyllä akselivälillä tavaratilan pituus kasvaa 3002 mm:iin. Lisääntyneen pituuden, leveyden ja akselivälin ansiosta Volkswagen Commercial Vehicles on pystynyt lisäämään merkittävästi uuden Transporterin kantavuutta. Normaalilla akselivälillä varustettujen versioiden suurin säilytystilavuus on nyt 5,8 m3. Pitkällä akselivälillä ja korkealla katolla varustettuihin versioihin mahtuu jopa 9,0 m3. Markkina-alueesta riippuen Transporter voidaan varustaa jopa kuudella istuimella matkustamossa ja erilaisilla väliseinillä. Kuormaa kyytiin Alle 2,0 metrin kattokorkeuden ja 11,8 metrin kääntöympyrän (normaali akseliväli) ansiosta Portteri sopii parkkihalleihin ja taipuu vaivattomasti myös tiukissa paikoissa. Suurin hyötykuorma on 1,33 tonnia. Ja jos tämäkään ei riitä, uusi Transporter-sukupolvi voi vetää jopa 2,8 tonnin painoisia peräkärryjä versiosta riippuen (edellinen: jopa 2,5 tonnia). Parannettu vakiovarustelu Volkswagen laajentanut uusien Transporter-malliensa vakiovarustepakettia edeltäjiin verrattuna. Jatkossa vakiovarusteisiin lukeutuvat mm: LED-ajovalot, LED-takavaloryhmät, elektroninen seisontajarru Auto Hold -toiminnolla, 12 tuuman digitaaliset instrumentit (Digital Cockpit), infotainment-järjestelmä (mukaan lukien DAB+, Apple CarPlay, Android Auto, verkkopalvelut ja 13 tuuman kosketusnäyttö), monitoimiohjauspyörä, avaimeton käynnistysjärjestelmä, sadetunnistin, kaistaavustin, automaattinen hätäjarrutus ja dynaaminen liikennemerkkinäyttö. Lisäksi väliseinä lukeutuu jatkossa vakiovarusteisiin. Takaikkunoilla varustetulle Kombille on ominaista kolme yksittäistä istuinta toisella istuinrivillä ja äänijärjestelmä, jossa on kuusi kaiutinta neljän sijaan. Sähköä Sähkölaitteita syötetään erilaisten liitäntöjen kautta, mukaan lukien USB-A, USB-C ja 12 V liitännät. Pistorasioita 230 V:n laitteille on saatavana lisävarusteena. Dieselmalleissa 230 V:n pistoke sijaitsee aina kuljettajan istuimen rungossa. Sähkökäyttöiseen Transporteriin tulee valinnaisesti myös kaksi lisäpistorasiaa D-pylväiden ympärillä. 230 V järjestelmän kokonaisteho on jopa 2300 wattia. Tämä tarkoittaa, että jokaiselle sähkölaitteelle löytyy sopiva virtalähde kannettavista tietokoneista pyörösahoihin. Transporter, Caravelle ja Panamerica-mallien suomen mallisto hintatietoineen on vielä avoinna. |