Italialainen pärjää puunajossa Pohjanmaalla07.08.2024 3.00
Rahti-Suomela Oy otti keväällä puunajoon uuden Ivecon, mikä on yllättänyt positiivisesti ominaisuuksillaan. (kuva: Rahti-Suomelan uusi Iveco X-Way 570 8x4 hakemassa energiapuukuormaa kesäisessä kelissä Ilmajoen maisemista.) Pohjanmaalla Koskenkorvalla kotipaikkaansa pitävällä Suomelan suvulla on pitkät perinteet kuljetusyrittämisestä. - Isoisän isä Valentin aloitti hevoskuljetukset jo 1800-luvun puolella ja isoisä Eino osti ensimmäisen kuorma-auton 1930-luvulla ja lähti sahalle tukinajoon. Niistä ajoista lähtien puuta on kuljetettu ja toki yli 100 vuoden aikana kyydissä on kulkenut paljon muutakin. Isäni Veli Suomela jatkoi liikennöintiä pitkään ja itse otin vetovastuun yrityksestä vuosituhannen vaihteessa. Nyt kun poikani Vesa-Matti on jo vahvassa roolissa toiminnassamme niin viidennessä polvessa tässä jo mennään kumipyörillä, kertoo Jyrki Suomela. Kahdella yhdistelmällä puuta - kolmella maata Tänä päivänä Rahti-Suomela keskittyy raakapuun ja maamassojen kuljetuksiin. - Ajossa on viisi yhdistelmää, joista kahdella ajetaan puuta ja maa-ainekset kulkevat kahdella kasettiyhdistelmällä sekä veturin perässä olevalla puoliperävaunulla. Soranajon lisäksi kesäisin on oltu viimeiset kymmenen vuotta massan ajossa asfalttityömailla, mikä tasaa hyvin kausivaihtelua, Suomela toteaa. Puutavaraa kuljetetaan tällä hetkellä V. Rakkolainen Oy:lle ja Etelä-Pohjanmaan Metsänhoitoyhdistykselle. - Töitä on riittänyt viime aikoina hyvin kahdelle yhdistelmälle sillä puukauppa käy ja teollisuus tarvitsee raaka-ainetta - myös energiapuun kysynnän kasvu vaikuttaa positiivisesti. Yhdistyksen ajot ovat yleensä lyhyttä 20-30 kilometrin siirtoa kun taas Rakkolaisen keikat saatavat olla parisataakin kilometriä suuntaansa. (kuva: Ivecon 570 virkeää hevosta riittävät hyvin 76 tonnin kokonaispainoilla ajamiseen. Alusta ja voimansiirto on tehty maastossa liikkumiseen.) Hinta ja toimitusaika kohdillaan Kun toisen puutavara-auton kilometrit alkoivat tulla täyteen ja uuteen investointi ajankohtainen niin perinteinen Scania-talo päätyi merkkiin mitä ei ole kos- kaan aiemmin ollut käytössä. - Meillä alkoi tulla kiire uuden auton saamisessa puunajoon, missä on hyvä veto päällä. Autojen toimitusajat olivat vielä viime vuoden puolella pitkiä ja hinnat pilvissä. Niinpä ajattelin kysäistä Niemi-Korpi Oy:ltä, mitä Iveco voisi ehdottaa tilanteeseen. Tuomas Niemi-Korpi vastasikin heti sellaisella tarjouksella uudesta X-Way 570 8x4 -mallista että se alkoi kutittelemaan, vielä kun auto löytyi heti maasta ja Konekorjaamo Riikonen lupasi varustella sen nopealla aikataululla. Pisteenä iin päälle oli asiallinen hyvityshinta käytetystä Scaniastamme, joten kaupathan siinä sitten käteltiin, toteaa Suomela. Investointipäätös oli helppo tehdä Vaikka aiempaa kokemusta Ivecosta ei ollut niin Suomela oli nähnyt niitä aika paljon maansiirtoajossa: - Olin pistänyt merkille, että Ivecot liikkuu hienosti maakaatopaikoilla missä olosuhteet on välillä aika haastavat, joten tiesin että maastokykyä niistä löytyy. Eikä Ivecoista ole kuulunut muutenkaan huonoa kuljettajilta jotka niillä ajaa, joten päätös oli helppo tehdä senkin perusteella. Ja turvaa investoinnille antaa vuoden täystakuu sekä kahden vuoden voimalinjatakuu. Varustelu onnistui - italian hevoset virkeitä Helmikuun alussa Iveco X-Way 570 8x4 rautajousilla ja 2+2 akselirakenteella, meni Konekorjaamo Riikoselle Joensuun varusteluun, mistä se valmistui muutaman viikon päästä. - Autoon tuli teräksiset Riiko -päällerakenteet ja nosturiksi asennettiin Loglift 140Z -ohjaamolla. Kuormien punnitus hoituu tarkasti Tamtronin langattomalla vaa´alla. Perässä kulkee Weckmanin 5-akselinen vaunu, joten yhdistelmällä päästään 76 tonnin kokonaispainoon, minkä vetämiseen Ivecon virkeät 570 italian hevosta riittää ihan mainiosti, ainakin täällä lakeuksilla missä toki välillä on mäkisiäkin kohtia, kertoo autolla ajava Vesa-Matti Suomela. (kuva: - Mitä enemmän tällä ajaa niin sitä paremmalta auto tuntuu, sanoo Vesa-Matti Suomela tyytyväisenä.) Uusi merkki vakuuttanut Kun ammattikuljettaja hyppää täysin ennestään tuntemattoman merkkiin menee joku aika totutellessa, mutta Ivecon kanssa Suomela kertoo päässeensä mel- ko nopeasti sinuiksi: - Mitä enemmän tällä ajaa niin sitä paremmalta auto tuntuu. Metsäpäässä ominaisuudet ovat todella hyvät kun maavaraakin on riittävästi ja liikkuminen sujuu näppärästi - myös tienpäällä auto kulkee kivasti eikä sitä tarvi tyyräillä. Vaihteistona on ZF:n 16-pykäläinen automaatti mistä löytyy sopiva vaihde joka tilanteeseen ja vaihtaminen sujuu nätisti. Nyt mittarissa on minun ajamana reilu 20 000 kilometriä eikä mitään teknisiä ongelmia ole ollut ja toivottavasti matka jatkuu yhtä mukavissa merkeissä. Ohjaamona Rahti-Suomelan Ivecossa on suuri mutta matala AS-versio. - Se sopii mainiosti puunajoon, kun ei ole turhan korkea ja silti tilaa on paljon. Ajoasento on ergominen, hallintalaitteet selkeät ja kaikki tarvittava kätevästi käsillä, kommentoi Suomela. Polttoaineenkulutukseltaan Iveco on Vesa-Matti Suomelan mukaan melko pieniruokainen suhteessa kuljetettuihin massoihin: - Ensimmäisen 20 000 kilometrin yhteenlaskettu keskikulutus on ollut aika tasan 60 litraa satasella, mikä on ihan hyvin 76 tonnin massoilla ja kun lyhyttä siirtoa on ollut suurin osa ajoista. Ja kun vasta sisään ajettu auto saa lisää kilometrejä niin voimalinjan kitkat pienenevät ja kulutus vielä jonkin verran laskee. |