Metsätöissä uudella Kobelco kaivukoneella25.08.2024 11.00
Koneurakointi Jussi Mikkola hankki vuoden vaihteessa KH-Koneet Oy:n Jukka Heiskalalta uuden lyhytperäisen metsäalustaisen Kobelco SK 140SRL kaivukoneen metsäurakointiin. Merkki on Mikkolalle ennestään tuttu, sillä kyseinen Kobelco on jo viides saman merkin kone. (kuva yllä: Metsäalustainen lyhtperäinen Kobelco SK140SRL on ketterä tehopakkaus metsässä työskentelyyn.) Metsäpuolella Mikkolalla on oma hakkuuketju ja uusi Kobelco hankittiin metsänmuokkaustöihin. Näiden lisäksi Mikkola tekee maatalous- töitä ja harjoittaa loma-asuntojen vuokrausta. Uusi Kobelco esiteltiin täysin valmiina huhtikuun Mansen Mörinöillä ja nyt kesäkuun lopussa se on täydessä työn touhussa Sastamalan metsissä. - Kevät meni perinteisesti maataloustöissä ja juhannuksen korvalla saatiin kylvötyöt sekä ruiskutukset tehtyä. Kobelcolla on kevään aikana pari sataa tun- tia ajeltu ja nyt päästään tositoimiin. Metsäalustainen Kobelco keräsi mukavasti kiinnostusta Mörinöillä ja muutama asiakaskontaktikin messuilla tuli, sanoo Jussi Mikkola. (kuva: Jussi Mikkola tekee maataloustöitä sekä urakoi Sastamalan alueella. Metsätöissä on vahva luotto Kobelcoon - nyt käyttöön otettu uusi SK 140SRL on jo viides samaa merkkiä peräkkäin.) Priimaa kun itse tekee Järeämmällä alavaunulla oleva kone varusteltiin loppuun Mikkolan toimesta yrityksen hallilla Sastamalassa, jossa siihen asennettiin muun muassa tukisukset molempien telojen ulkoreunoihin. Sukset on ehdoton valinta työskenneltäessä metsätöissä ja ne suojaavat konetta muun muassa ketjurikoilta: - Sukset suunniteltiin ja toteutettiin itse, asennus tehtiin omassa hallissa ja samalla koneeseen lisättiin muun muassa valosuojia. Kuten sanotaan: kun tekee itse, saa usein priimaa. Tämä oli neljäs kone, johon teimme sukset itse. (kuva: Mikkola on tehnyt itse tukisukset jo neljään viimeisimpään koneeseensa. Sukset suojaavat muun muassa ketjurikoilta metsässä ajettaessa.) Kobelco toimii metsäalustaisena Kyseessä on Jussilan viides Kobelco ja uudessa SK 140SRL mallissa on hänen mielestä paljon hyviä uudistuksia. - Varsinkin hyttiin on panostettu ja kuljettajan viihtyvyyteen kiinnitetty huomiota. Teemme pitkiä päiviä koneen puikoissa ja esimerkiksi ilmajousitettu laadukas istuin on tervetullut uutuus. Ja kun kahvat ovat kiinni penkissä niin ergonomia säilyy haastavassakin maastossa. Lisäksi hyödyllistä tekniikkaa on tullut lisää ja hydrauliikkaa on parannettu. Kaikkinensa tämä on hyvä paketti ja Kobelcon metsäalustainen malli sopii meidän töihin mainiosti. Kaupat käteltiin KH-Koneiden Jukka Heiskalan kanssa. - Erittäin hyvin on hommat menneet Jukan kanssa. Viime syksynä aloimme suunnittelemaan tätä koneprojektia. Aikataulut piti sovitusti, kone saapui maahan vuodenvaihteessa ja pääsimme varustelemaan konetta rauhassa. Tämä oli ensimmäinen konekauppa Jukan kanssa - hän on erittäin ammattitaitoinen konekauppias, kehuu Mikkola. (kuva: Kesäkuun lopulla Jussi Mikkola oli muokkaamassa metsistynyttä peltoa koivikoksi Sastamalassa.) Giljotiini metsien muokkaukseen Kobelcossa on Marttiinin kallistuva liitin ja KymppiKouran valmistama giljotiinipää. Myös vesakkomurskain löytyy lisälaitteena koneeseen. - Koneen hydrauliikka laitettiin Vantaalla, jota vielä käytön tuomien kokemuksien perusteella vielä säädettiin KH-Koneiden Tampereen toimipisteellä. Haettiin giljotiinipäälle lisää painetta ja nopeutta - sitä myös saatiin. Kun lisää tunteja saadaan alle, tehdään vielä pieniä tarkennuksia säätöihin, Mikkola toteaa Energiapuuta tehtäessä giljotiinipää on hyvä laite: - Tällä pystytään tekemään kätevästi metsäautoteiden, peltojen ja suoalueiden muokkauksia sekä harvennuksia. Koivikkoa tekemässä Sastamalassa työmaana on vanhojen metsittyneiden peltojen korjaustyöt. - Tämä on vuosien aikana kasvanut melko umpeen ja koitamme giljotiinin avulla saada tehtyä tänne vielä koivikon. Ensin ajetaan energiapuut pois ja välit muokataan koivikolle sopiviksi. Meillä on oma ajokone, jolla energiapuut toimitetaan tien varteen. Tehdään samalla kertaa koko homma kuntoon, ilmoittaa Mikkola. Suoraan ei kohteessa koneilla töihin päästy vaan syvälle metsään piti tehdä ensin valmisteluita: - Teimme ensin muutaman sadan metrin tien tänne, sillä muun muassa hakeauton on päästävä tänne hakettamaan ja viemään energiapuut pois. Pirkanmaan alueella työtilanne on hyvä. - Muokkauksia otettiin keväällä tietoisesti vähemmän, mutta tien tekoja ja giljotiinitöitä on riittänyt. Valoisalta näyttää myös loppuvuosi, toteaa Mikkola lopuksi. Seuraavaksi klo 13.00:- Miksi suuri osa pankoista muovipinnotetaan ja teipit vain lisääntyy"???
|