NSK julkaisee uuden vähähiukkaspäästöisen laakerin servomoottoreihin

30.08.2024 13.00

nskmotor.jpg

NSK esittelee servomoottoreihin tarkoitetun erittäin suorituskykyisen laakerin, joka vähentää hiukkastenpäästöjä, esimerkkeinä rasva ja öljy. Tämä tekninen läpimurto edistää teollisuudelle elintärkeiden koneiden, kuten robottien, stabiilia toimintaa.

Löytääkseen mahdollisen keinon laakereiden hiukkaspäästöongelman ratkaisemiseksi NSK ryhtyi tutkimaan mekanismeja, joita tämän teollisuudessa pitkään vaikuttaneen ongelman taustalta löytyy. Yritys kehitti erittäin tarkan arviointi- ja testauskoneen, jonka konfiguraatio ja ympäristö muistuttavat todellista servomoottoria. Tämä lisäksi NSK pystyi suunnittelemaan täysin uuden laakerirakenteen, jossa hyödynnetään edistyksellisiä suunnitteluelementtejä.

Hyödyntämällä kattavaa kokemustaan tribologiasta (kitkan ja kulumisen hallinta voiteluaineiden ja materiaalipintojen avulla) NSK onnistui kehittämään laakerin, jossa käytetään uutta rasva- ja tiivisteteknologiaa, jonka hiukkaspäästö-suorituskyky on kaksi kertaa perinteisiä tuotteita parempi. Myös rasvan käyttöikä on kaksinkertainen tavanomaiseen verrattuna, ja kumitiivisteen ansiosta vääntömomentti on pienempi.

Koska monissa maissa työvoiman määrä vähenee, teollisuusrobottien markkinat jatkavat kasvuaan. Robottien käyttö edellyttää kuitenkin korkeaa luotettavuutta, jos halutaan siirtyä manuaalisesta toiminnasta automatisoituun toimintaan. Robotin luotettavuus riippuu sen pääkomponenteista. Esimerkiksi tyypillisessä nivelvarsirobotissa voi olla jopa kuusi servomoottoria, jotka muuttavat robotin asentoa ja nopeutta eri akselien suhteen. Jokaisessa servomoottorissa on kaksi laakeria: kuormapuolen laakeri, joka kannattelee akselia siinä kohdassa, jossa se ulkonee servomoottorista, ja kuormapuolta vastapäätä oleva laakeri, joka sijaitsee jarrulevyn ja enkooderilevyn välissä.

Servomoottorien lämpötila on usein korkea, jolloin pyörivistä laakereista tapaa roiskua pieniä rasva- ja öljyhiukkasia. Nämä hiukkaset tarttuvat levyihin ja aiheuttavat sellaisia ongelmia kuten enkooderin lukuvirheitä ja jarrujen liukumista. Tämäntyyppisissä sovelluksissa tarvitaan laakereita, joiden hiukkaspäästöt ovat alhaiset. Tästä syystä NSK ryhtyi kehittämään roiskumista ehkäiseviä rasvoja ja tiivisteitä, jotka tarjoavat korkeatasoisen ilmatiiviyden.

NSK:n uusi rasva vähentää haihtumista korkeassa lämpötilassa, kuten servomoottoreissa, ja siinä käytetään huippuluokkaisia lämmönkestäviä komponentteja, jotka takaavat alhaiset hiukkaspäästöt ja vähentävät takertelua. NSK:n uuden kumitiivisteen muoto on suunniteltu uudelleen ja sekin vähentää hiukkaspäästöjä sekä mahdollistaa 10 % alhaisemman vääntömomentin.

Servomoottoreiden lisäksi NSK:n uusi laakeri soveltuu muihinkin tuotteisiin, joissa vaaditaan alhaisia hiukkaspäästöjä. Ne parantavat stabiilia toimintaa kaikenlaisissa teollisuuskoneissa.

14.09.2024KATSO TÄSTÄ 13.9. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
04.09.2024HUOMIO! Nyt kannattaa markkinoida - lähde mukaan ilmoituksella syksyn Metsäalan Ammattilehteen
20.09.2024 17.00IAA 2024: Vetykuorma-autolle innovaatiopalkinto
20.09.2024 15.00Kesla Oyj heikentää ohjeistusta vuodelle 2024 - Tilauskannat jäämässä ennakoitua pienemmiksi
20.09.2024 13.00Uusien autojen rekisteröinnit romahtivat EU:ssa elokuussa - Sähköautojen osalta liki kolmanneksella
20.09.2024 11.00KATSO VIDEO! Puhtaasti korkeammalle - vuokranostimet urakoitsijoilla Stora Enson Oulun tehtaalla
20.09.2024 9.30Muovi on myrkkyä ..??!!
20.09.2024 9.00Terminator pankkomallistossa on yhdistetty nippusidonnan ja tuottavuuden kovat vaatimukset.
20.09.2024 7.00XXL-pankkomallisto on vertaansa vailla tuottavuudessa, turvallisuudessa, sekä kestävyydessään..
20.09.2024 3.00Olosuhteet ratkaisevat aina komponenttien valinnan, mutta keveys, kuormatila ja aerodynamiikka tuovat poikkeuksetta lisätuloja.

Siirry arkistoon »