Raskaan liikenteen ajokielto jatkuu Montan vesivoimalaitoksen sillalla Muhoksella

27.09.2024 13.00

Montan vesivoimalaitoksen sillan peruskorjaus on käynnistynyt suunnitellusti huhtikuussa ja jatkunut yli kesän. Elokuussa voimalaitossillalle koneaseman kohdalle asetettiin voimaan raskaan liikenteen ajokielto sillan kapeudesta johtuen.

Alkuperäisestä suunnitelmasta poiketen, sillan eristysalustalle joudutaan tekemään korjaustöitä ennen uusien pintarakenteiden asennusta. Tästä johtuen raskaan liikenteen ajokieltoa joudutaan jatkamaan arviolta marraskuun loppupuolelle asti. Sillan ja Montantien päihin on asennettu rajoituksen osoittavat kyltit.

Sillalla on meneillään ylävirran puoleisen ajokaistan sääsuojan rakentaminen, ja työt jatkuvat edelleen muotoiluvalun kuivatustöillä, sillan eristystöillä sekä suojabetonin valutöillä.

Sillan peruskorjaus toteutetaan kahdessa osassa vuosina 2024 ja 2025 Fortumin ja Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskuksen yhteishankkeena. Tänä vuonna työt jatkuvat marraskuulle asti. Ensi vuonna urakka-aika kestää lähtökohtaisesti huhtikuun alusta syyskuun loppuun.

Sillan peruskorjausurakan pääurakoitsijana toimii Savon Kuljetus Oy.

Montan vesivoimalaitos ja sen yhteydessä oleva patosilta on rakennettu 1955–57. Siltarakenteiden huonosta kunnosta johtuen silta peruskorjataan. Korjaustyöt pitävät sisällään muun muassa pintarakenteiden, kaiteiden ja valaistuksen uusimisen. Peruskorjauksella varmistetaan sillan turvallinen käyttö myös tulevaisuudessa.

Fortumin Montan vesivoimalaitos on mereltä noustessa Oulujoen toinen voimalaitos. Voimalaitoksella on kolme Kaplan-turbiinia ja sen teho on 47 MW. Montan voimalaitoksen keskimääräinen vuosituotto riittää runsaan 9 000 sähkölämmitystalouden vuosikulutukseen.

05.10.2024Laajasti koneurakointi ja kuljetusalan asiaa sekä raportti Alihankinta 2024 -messuilta
04.10.2024Tutustu 2013 vuoden tietopakettiin tästä : - Kolmekymmentä ja yksi hyvää syytä hankkia TERMINATORIT ... - puu76
30.09.2024Terminator XXL 8 aero ja 8.8 CE pankkotarjous / 09.2024 :
30.09.2024HUOMIO! Nyt kannattaa markkinoida - lähde mukaan ilmoituksella syksyn Metsäalan Ammattilehteen
04.08.2024UUTISET;--------- ;UUTISET
07.10.2024 17.00Kuormakokoeroa kasvattaa myös nippujen sisäleveys !!!
07.10.2024 15.00Väite: Kuorman ylileveys on enempi kiinni lastauksesta, kuin pankoista:
07.10.2024 13.00Kuorma on kuormansidonnan tärkein osapuoli.
07.10.2024 12.00Kuormaside pankosta pankkoon vaatii kiinteäasennuksen tai ääreis stopparit ajoneuvorungolle.
07.10.2024 11.00Irtotolppaisten pankkomallien hyödyt valmistuksessa markkinoinnissa, haitat käyttäjillä.

Siirry arkistoon »