Di OHK vertailutesti.29.11.2024 13.00
Ohessa DI Olavi H Koskisen simuloima 9-akselisen puutavarayhdistelmän kahdella eri tyypin pankkovarustuksella laskettuna. Simuloinnilla on selvitetty pankkojen vaikutus yhdistelmän tehotarpeeseen ja polttoainekukutukseen. Yhdistelmän vetoauto on Scania 620 hv , ja yhdistelmäpaino 21.000 kg. Vertailuajoissa yhdistelmän pankkolukumäärä on 12 kpl (auto 4 kpl ja perävaunu 8 kpl). Terminator XXL tolppamuoto on ilmavastus- ja ilmanohjausmuotoilultaan käyttäjälleen edullinen sekä tyhjänä - , että kuormattuna ajossa. Simulointimalli osoittaa sen, että vertailupankkojen tehotarve-ero on 80 km/ h ajonopeudessa 42 kW ( 57 Hv ) ja polttoaineen kulutuserotus 11.33 l / 100 km Terminaor XXL 8,8 CE pankkojen hyväksi. XXL VS ALU TIMBER BUNKS The air resistance is determined in the following way: Bunk Frontal Shape Reduced Number Total type area coefficient area of bunks m2 - m2 # m2% XXL 0.7 0.6 0.42 12 5.04 Alu 1.0 0.9 0.90 12 10.80 Truck cab 8.0 0.8 6.40 1 6.40 Combination Air density: 1.25 kg/m3 Vehicle mass: 21000 kg (as unloaded) Number of axles: total 9, single wheeled 2 Engine: rated power 456 kW (620 PS) at 1900 rpm Steady state at 80 km/h and 90 km/h on level road XXL bunks ALU bunks Target 80 km/h 90 km/h 80 km/h90 km/h speed Power [kW] 131 173 173 233 Torque [Nm] 1001 1175 1321 1579 Load [%] 33.4 39.3 44.0 52.8 Fuel [l/100 km] 41.13 47.37 52.46 62.00 Engine work[kWh/km]1.640 1.925 2.163 2.586 Traction wor[kWh/km]1.360 1.625 1.854 2.250 Power train Rolling Air Differences per single bunk ALU7t /XXL8.8 CE bunks Target speed 80 km/h 90 km/h Power [kW] 3.50 5.00 Yllä olevasta kaaviosta ilmenee yhden yksittäisen pankon tehoero ja kulutusero 80 km/h ja 90 km/h ajonopeuksilla. Kertomalla vertailuyhdistelmän pankkolukumäärällä ko. arvot saadaan arvio kulutus ja tehoeroista kuusi-, kymmenen-, ja kaksitoistapankkoisille yhdistelmille. - Muuntokerroin hevosvoimiksi on 1.36 x kW. Olavi H. Koskinen |