Di OHK vertailutesti.

29.11.2024 13.00

Ohessa DI Olavi H Koskisen simuloima 9-akselisen puutavarayhdistelmän kahdella eri tyypin pankkovarustuksella laskettuna. Simuloinnilla on selvitetty pankkojen vaikutus yhdistelmän tehotarpeeseen ja polttoainekukutukseen. Yhdistelmän vetoauto on Scania 620 hv , ja yhdistelmäpaino 21.000 kg. Vertailuajoissa yhdistelmän pankkolukumäärä on 12 kpl (auto 4 kpl ja perävaunu 8 kpl).

Terminator XXL tolppamuoto on ilmavastus- ja ilmanohjausmuotoilultaan käyttäjälleen edullinen sekä tyhjänä - , että kuormattuna ajossa.

Simulointimalli osoittaa sen, että vertailupankkojen tehotarve-ero on 80 km/ h ajonopeudessa 42 kW ( 57 Hv ) ja polttoaineen kulutuserotus 11.33 l / 100 km Terminaor XXL 8,8 CE pankkojen hyväksi.

Simuloinnnissa on vertailtu yhdistelmien tyhjänäajon kulutuksia ja tehotarpeita tasaisella Oulu- Kemi maantieosuudella. Kuormattujen yhdistelmien pankkomalleista johtuva kulutusero on arviolta 2 l/ 100 km. Ajettaessa 50% tyhjänä ja 50% kuormattuna on oikealla pankkovalinnalla kaksitoistapankkoisissa yhdistelmissä  mahdollista säästää maantieajon polttoainekuluissa 5%-10% ja 3%-6% yhdistelmän vuotuisissa polttoainelaskuissa.


XXL VS ALU TIMBER BUNKS

The air resistance is determined in the following way:

Bunk        Frontal  Shape   Reduced  Number      Total

type         area     coefficient  area      of bunks

                 m2        -      m2                   #             m2%

XXL          0.7        0.6       0.42          12           5.04

Alu           1.0        0.9       0.90          12          10.80

Truck cab 8.0         0.8        6.40           1           6.40

Total reduced area Shape coefficient Cd relative to
cab frontal area                                                                                                                                  
Combination 
with XXL  6.40+ 5.04  = 11.44 11.44/8.0 = 1.430

Combination
with ALU  6.40+10.80 =17.20  17.20/8.0 = 2.150

Air density: 1.25 kg/m3

Vehicle mass: 21000 kg (as unloaded)

Number of axles: total 9, single wheeled 2

Engine: rated power 456 kW (620 PS) at 1900 rpm


Steady state at 80 km/h and 90 km/h on level road 

                                        XXL bunks     ALU bunks

                   Target   80 km/h 90 km/h  80 km/h90 km/h

                       speed 

Power               [kW]   131      173        173     233

Torque              [Nm] 1001      1175       1321   1579

Load                  [%]   33.4      39.3        44.0    52.8

Fuel          [l/100 km] 41.13    47.37      52.46   62.00                                        
                  [g/kWh]  210.7    206.7      203.7   201.4

Engine work[kWh/km]1.640   1.925      2.163   2.586             

Traction wor[kWh/km]1.360   1.625     1.854    2.250

Power train
efficiency       [%]       83        84           86       87

Rolling
resistance       [%]     27.9     23.6         20.5    17.0

Air
resistance       [%]    72.1      76.4         79.5    83.0


Differences per single bunk                                                               

                            ALU7t /XXL8.8 CE bunks

                     Target speed   80 km/h    90 km/h

Power                  [kW]          3.50           5.00                
Fuel consumption [l/100 km]    0.944         1.219


Yllä olevasta kaaviosta ilmenee yhden yksittäisen pankon tehoero ja kulutusero 80 km/h ja 90 km/h ajonopeuksilla. Kertomalla vertailuyhdistelmän pankkolukumäärällä ko. arvot saadaan arvio kulutus ja tehoeroista kuusi-, kymmenen-, ja kaksitoistapankkoisille yhdistelmille. - Muuntokerroin hevosvoimiksi on 1.36 x kW.

Yli-Insinööri Olavi H Koskisen vastine puutavara-yhdistelmän 39%:n  päästövähennysvaatimusten tasosta Suomen osalta. | ammattilehti.fi

 Olavi H. Koskinen
 Heikki Jokela

07.12.2024KATSO TÄSTÄ 6.12. LÄHETYS! Laajasti mielenkiintoista kuljetus, maarakennus ja metsäalan asiaa
07.12.2024Varauduimme Joulukuun pankkomyyntiin yli 250 pankon toimitusvalmiudella - vapaana vielä noin 150 kpl, varaa omasi.
24.10.2024??UUTISET--UUTISET??
13.12.2024 17.00Terminatorien perusominaisuudet ovat tuottavuus ja turvallisuus , elikkä tämä on jo mahdollista .
13.12.2024 15.00Olemme kehittäneet maailman parhaimman pankkomalliston, - ja olemme ylpeitä siitä.
13.12.2024 13.00Tuottavuusetumme alupankkoihin on 7-11 % ,sekä jälljitelmiin 3-5% ,ja koko pankon käyttöiän ajan.
13.12.2024 11.00Puutavaryhdistelmien massat ovat kasvaneet ja nippusidonta uudistui - pankkojen kuormatila ja liikenneturvallisuus ovat nyt pankkohankinnoissa ratkaisevassa asemassa.
13.12.2024 10.00Puutavarayhdistelmän "pyrypelti" on osoitus tasostamme.
13.12.2024 9.00Olosuhteet ratkaisevat aina komponenttien valinnan, mutta keveys, kuormatila ja aerodynamiikka tuovat poikkeuksetta lisätuloja.
13.12.2024 7.00XXL-pankkomallisto on vertaansa vailla tuottavuudessa, turvallisuudessa, sekä kestävyydessään..

Siirry arkistoon »