Raskaiden kuorma-autojen turvallisuus parrasvaloissa - Euro NCAP on julkaissut ensimmäiset tulokset uudesta TRUCK SAFE -arviointiohjelmastaan

22.11.2024 17.00

Polliauto.jpg

Euro NCAP on julkaissut ensimmäiset tulokset uudesta TRUCK SAFE -arviointiohjelmastaan, joka keskittyy raskaiden ajoneuvojen turvallisuuteen. Arvioitujen yhdeksän ajoneuvon joukosta Volvo FH Aero ja FM mallit saivat täydet viisi tähteä, kun taas Iveco S-WAY jäi yhden tähden suoritukseen.

Raskaat ajoneuvot muodostavat vain kolme prosentin osuuden Euroopan liikenteestä, mutta ne ovat osallisina 15 % liikenteen kuolemaan johtaneissa onnettomuuksista. Euro NCAP:n mukaan valtaosa eli peräti 89 % onnettomuuksien uhreista ovat muita kuin raskaan ajoneuvon matkustajia, kuten henkilöauton kuljettajia tai jalankulkijoita. 

TRUCK SAFE -ohjelma ja sen arviointikriteerit

TRUCK SAFE arvioi raskaiden ajoneuvojen turvallisuutta kolmessa kategoriassa:
1. Ajoturvallisuus: Kuljettajan havainnointi, näkyvyys ja avustusjärjestelmät.
2. Onnettomuuden välttäminen: ADAS-järjestelmien kyky estää törmäyksiä.
3. Toiminta onnettomuuden jälkeen: Pelastustoimenpiteiden helppous.

Euro NCAP mittaa ajoneuvojen suorituskykyä näissä kategorioissa ja antaa kokonaisarvosanan yhdestä viiteen tähteä. Kaupunkiturvallisuutta parantaville teknologioille myönnetään lisäksi CitySafe-merkintä.

Ohjelma on suunniteltu tukemaan Vision Zero -missiota, jonka tavoitteena on vähentää liikennekuolemia ja vakavia loukkaantumisia nollaan. Tulokset nostavat raskaiden kuorma-autojen turvallisuuden esille.

Tulokset korostavat turvallisuusratkaisujen eroja

Volvo FH Aero ja FM saivat täydet viisi tähteä sekä CitySafe-merkinnän. Molempien mallien kerrotaan erottuvan edukseen erinomaisella näkyvyydellä ja kehittyneillä automaattisilla jarrutusjärjestelmillä, jotka suojaavat myös pyöräilijöitä. Vastaavasti Iveco S-WAY sai testissä vain yhden tähden. Mallin näkyvyys ja ADAS-järjestelmien puutteet heikensivät sen suoritusta merkittävästi.

Arvioitujen ajoneuvojen tuloksia:

DAF XF: Kolme tähteä ja CitySafe-merkintä. Erinomainen näkyvyys mutta keskinkertainen törmäyksenestojärjestelmä.

MAN TGX ja Mercedes-Benz Actros L: Kolme tähteä molemmille. Hyvä yleissuoritus, mutta näkyvyyttä rajoittavat peilit.

Renault Trucks T ja Scania G-sarja: Neljä tähteä, mutta CitySafe vain Scanialle. Kehittyneet ADAS-järjestelmät ja tasapainoinen turvallisuusvarustus.

Testin vaikutukset ja tulevaisuus

TRUCK SAFE -arviointiohjelma yhdistää valmistajat, liikennöitsijät, vakuutusyhtiöt ja viranomaiset yhteisen tavoitteen alle: turvallisempi raskas liikenne. Tulokset kannustavat ajoneuvovalmistajia panostamaan innovatiivisiin turvallisuusratkaisuihin. Volvo FH Aero ja FM asettavat riman korkealle, kun taas Iveco S-WAY:n heikko suoritus korostaa kehitystarpeita.

Euro NCAP:n TRUCK SAFE on merkittävä askel kohti turvallisempaa raskaan liikenteen tulevaisuutta ja vähäpäästöistä, mutta turvallista liikennejärjestelmää.

Lähde ja alkuperäinen tiedote:

Euro NCAP 

14.06.2025KATSO TÄSTÄ 13.6. LÄHETYS! Mielenkiintoinen kattaus maarakennus, kuljetus ja metsäalan hyviä uutisia
15.05.2025LUE TÄSTÄ! Kevään suuri Metsäalan Ammattilehti on ilmestynyt
19.04.2025 20.00??UUTISET--UUTISET??
19.06.2025 0.07Metsäteollisuuden muovittomuusvaade yhdessä luontodirektiivien kanssa asettavat rajat lopulta nollaan nykymuotoisen muovin käytössä .
18.06.2025 18.00Onko auton pankkojen siirtely turhaa työtä, ja siis turhaa ajan hukkaa????
18.06.2025 17.00.TerminatorTekniikkaa: -"Paukku ja Pupu"-.
18.06.2025 16.002000-luvun metallien, ja niitten pinnoitteitten testit toivat vastauksen.
18.06.2025 15.00Junavaunupankoissa pankkojen siirtely todettiin hankalaksi, ja turhaksi.
18.06.2025 14.00Metalliset pinnoitteet opeteltiin TimberMaxx pankkomalleilla jo 2000.luvun alkuvuosina.
18.06.2025 13.00Miksi autoissa pankkoja siirrellään "alvariinsa", ja junavaunuissa ne ovat aina oikeilla paikoillaan???

Siirry arkistoon »