Kuormansidonta: -VÄITE 11.
26.11.2024 3.00
VÄITE 11: - "Nippusidonnassa on vaarallisia vajavaisuuksia".
Suomalaisen puutavarayhdistelmän nippusidonta on monessa tapauksessa edelleenkin "täynnä" eritasoisia vajavuuksia ja jopa vastuuttomuutta:
1. Kuormaus, ja kuorman sidonnan kannalta edullinen nippumuoto on pääosin unohtunut.Oikeaoppisella kuormauksella tehdyt niput eivät vaadi lisäkustannuksia, eivätkä aiheuta lisäkuluja - päinvastoin.
2. Kuormansidontalaki asettaa selkeät vaatimukset nippujen paikoillaan pysyvyydelle ja ainut lopullinen vastuu on yhdistelmän kuljettajalla.- Niput eivät missään ajo-olosuhtessa saa liikkua vaarallisesti paikoiltaan.
3. Yhdistelmän liikennekelpoisuuden toteaa , ja siitä vastaa siis kuljettaja. Valvontaa suorittaa myös poliisi, ja laitehyväksyntä tapahtuu ensikatsastuksessa ja vuosikatsastuksissa.- Näissä kaikissa on vaihtelevaa käsitystä nippujen lain vaatimasta paikallaanpysymisestä, sewkä sidontalaitteista.
4. Epämääräisyyttä on lisäämässä kasvaneitten nippukotkeuksien vaikutukset, kasvaneet nippupainot, liikuteltavat ja liikkuvat pankot sekä niitten "mieskuittaiset" sijoiyuspaikat.
5. Yksi turvattomuuslisä on itse sidonta, joka on turvallisuuden kannalta ratkaisevassa asemassa. Sidonnassa Ruotsalaistyyppinen turvallisuutta heikentävä sidonta pankosta pankkoon tekee nipusta liikkuvien pankkojen päällä vaarallisen "juntan" jonka pysäyttäminen sokkijarrutuksissa ja törmäyksissä on monessa tapauksessa täysin mahdotonta.- Nippusidontaa tehostaa ajoneuvojen rungoista lähtevät kiristimet ja vaatimustasoa kasvattavat kuljettajasta riippumattomat automaattijarrut.
Turvallinen ja vastuullinen nippusidonta vaatii ehdotonta selkeytystä, sekä asian mukaista ohjausta/ohjeistusta. - Lisäksi kannattaa selvittää yhdistelmistä vastaaville , missä tapauksiassa sidontalain vajavainen toteutus mahdollistaa vakuutuskorvauksien eväämisen ??? XXhj.25.11.2024 ======================================
"Ruotsin nippusidonta poikkeaa meidän hyvästä peruskäytännöstä ratkaisevasti"!!!
|