Kuormansidonta : - VÄITE 12

12.03.2025 2.00

VÄITE 12. : Kuormansidonta vaatii turvallisuuden takuuksi lisäpaukkuja ja sidonta-asetus moneltakin osin selvennystä: - "Asetuksen mukainen kuormansidonta ei yksistään riitä. Raakapuunippujen paikallaanpysymisen takaamiseksi on tehtävä parannuksia, jotka on saatavilla valmiina oikeilla tuotevalinnoilla ja niitten oikeaoppisella käytöllä".




Kuormaside on oltava riittävän tukeva ja sen esikiristys riittävän suuruinen. Asetuksen 940/1982 mukainen sidonta oli aikoinaan  riittävä, mutta kasvaneilla kuormilla ja kaikilla  valinnaisvarusteilla sidonta ei vaan riitäkkään. - Missä sitten on vika ja kenen on lopulta vastuu sattuneista vahingoista ???

Aika on muuttunut, lastit kasvaneet, käytäntä ja ohjeistus ei.

Kuormakorkeuksien kasvu asetusvuoden 1982 aikaisista alle 2.5m korkuisista nippukorkeuksista nykyisiin lähes metriäkin korkeampiin nippuihin ja painoltaankin reippaasti yli 30% kasvaneisiin nippuihin vaatii sidonnalta ja kuormamuodoilta totaalisesti uutta.

Kun sidonta ei yksin riitä, on otettava kuormanvarmistamisen kokonaisuus huomioon.

Kuormasiteen lujittaminen ja sen kiristysvoimien ja vaikkapa siteittenkin lisääminen auttaa vain hiukan,mutta ei alkuunkaan riittävästi. Nippu liikkuu jarrutuksessa ja törmäyksessä eteenpäin ja poikkisuunnassa oleva kiristin estää liukkaalla pinnalla alkuvaiheessa pääosin vain ylöspäin. Liukas puu liukkailla tolpilla on mahdoton yhtälö monesti jo nykyjarruille, saatikka sitten siirtymävoimiin, jotka syntyvät törmäystilanteissa.

Liukuesteettömät tolpat eivät estä puutavaranipun liikkumista äkkijarrutuksissa.



Asetuksen  mukainen sidonta vajavaisine liukuestevaatimuksineen ei ole riittävä este nipun liikkeelle lähtöön äkkijarrutuksissa. Turvallinen sidonta vaati esikiristyksen lisäksi koko kuormatilan alueelle puuhun kiinni pureutuvat liukuestepinnat a pankkojen liikkumattomuuden kaikissa hidastustilanteissa.  Lisätehoa sidontaan antaa oikeaoppinen lastaus ja kuorman yläosan pyöreähkö muoto. Tehokkaista kuormasiteistä on riittävä apu nipun liikkeellelähdön estämiseksi vain silloin, kun kuorman ulkopinnat tukeutuvat kunnolla kiinnipureutuviin pankkorunkoihin ja koko matkaltaan terävillä liukuestesärmillä varustettuihin tukeviin tolppiin.-Lisäksi nippusidonta on oltava kiinnitettynä vähintään toisesta päästään kiinteästi ajoneuvon runkoon automaattisella ketjusidonnalla. 



      Heikki Jokela
      050 4129 024

------------------------------------------------------------

16.03.2025KATSO TÄSTÄ 14.3. LÄHETYS! Laajasti mielenkiintoista kuljetus, maarakennus ja metsäalan asiaa + raportti Seinäjoen Konepäiviltä
09.03.2025Kivirock maarakennus- ja kaivosalan ammattilehti on ilmestynyt
01.01.20252025 - Puukäärmeen vuosi .
01.01.2025??UUTISET--UUTISET??
16.03.2025 18.45"Paluu tulevaisuuteen 8." : - 2000-luvun alussa testasimme kaikki mahdolliset raakapuuyhdistelmään soveltuvat raaka-aineet, sekä niitten pinnoitteet.
16.03.2025 17.00Teräksisissä jäljitelmäpankoissa on "rautahammastus" pankkorungoissa ja tolpissa "viides kulma".
16.03.2025 16.00Ajatko sinäkin "jäljitelmäpankoilla" !!??!!
16.03.2025 15.00Kantojen esimurskaus tulee ryminällä - vuodelta 2011
16.03.2025 14.00Taimikoko 150-200 cm, 7 l astiataimi
16.03.2025 13.00Suorapuominen nosturi syö kullanarvoista kuormaa ja kuormatilaa, sekä tekee turvallisen nippusidonnan vaikaksi..

Siirry arkistoon »