Pitkät metsähakepuolikkaat Joutsenosta tehostavat energialogistiikkaa27.11.2024 13.00
Raskaan kaluston päällirakenne- ja perävaunuvalmistaja Toplift Finland Oy on erikoistunut hakekuljetuskalustoon. Uusia vaunuja ja korirakenteita syntyy tasaiseen tahtiin - lisäksi hakekalustoa modifioidaan ja huolletaan ammattitaidolla. (kuva yllä: Topliftin valmistama 16 metrinen ketjupurkava puoliperävaunu metsähakkeen ajoon on varustettu viidellä akselilla, joista kolme viimeistä on kääntyviä VSE -pakko-ohjattuja ja kaksi ensimmäistä nousevia. Kuvan Koneurakointi J. Mäkelä Oy:lle toimitetussa vaunussa tilavuutta noin 120 kuutiota 4,4 metrin maksimikorkeudella.) Lokakuun lopulla Joutsenon tuotannossa oli hyvä tahti päällä ja työn alla oli mukavasti kalustoa. - Hakevaunuja ja korirakenteita on tehty ihan asiallista tahtia erityisesti prosessihakkeen kuljetuksiin mutta myös metsähakkeen ajoon. Ajat ovat kuitenkin monin tavoin haastavat, joten investointeja mietitään tarkkaan. Tarjouspyyntöjä tulee kuitenkin tasaisesti ja uusia kauppojakin tehdään, sanoo Toplift Finland Oy:n toimitusjohtaja Janne Ikäheimonen. Puoliperävaunut metsähakkeen ajoon Kun puhutaan metsähakkeen kuljetuksista niin Topliftilla on haastaviin ajo-olosuhteisiin sopivat ketjupurkavat puoliperävaunut. - Olemme valmistaneet metsähakepuolikkaita jo pitkään ja niistä on saatu hyvää palautetta vaativalta asiakaskunnalta. Meidän vahvuutemme on tarpeiden tunteminen ja pitkä kokemus vaunujen suunnittelusta sekä omissa käsissä alusta loppuun saakka oleva valmistus, mikä mahdollistaa rakenteiden optimoinnin metsäkuljetusten vaatimuksiin - yhdessä asiakkaan kanssa, toteaa Ikäheimonen. E79 -vaatimusten mukaiset pitkät puolikkaat Muutama vuosi sitten tapahtuneet kansalliset mittamuutokset mahdollistivat entistä pidempien metsähakepuolikkaiden valmistuksen. - Kun aiemmin vaunut olivat noin 13 metrisiä niin nyt asiakkaat haluavat 16 metrin pituisia ja 4,4 metriä korkeita 5-akselisia puolikkaita, joista löytyy 115-120 kuution tilavuus yhdistelmän kokonaismassan ollessa 3 akselisella vetoautolla 64 tonnia, ilmoittaa Ikäheimonen. Hakepuoliperävaunujen kasvanut koko asettaa uudenlaisia vaatimuksia niiden rakenteille. - Kun pituutta on tullut lisää niin kolme viimeistä akselia ovat kääntyviä VSE -pakko-ohjattuja ja kaksi ensimmäistä nousevia, jolloin pitkä vaunu kääntyy ahtaissa metsäpään olosuhteissa; rengaskokona on yleisimmin maastoon soveltuva 385/55. Ja kun käytetään kääntyviä akseleita niin vaunuille pitää tehdä E79 -säännön mukainen testi hyväksytyn tutkimuslaitoksen valvonnassa perävaunun takakulman sivuttaissiirtymästä. Eli täydessä kuormassa olevalla vaunulla ajetaan ympyrää ensin 5 km/h ja sitten 25 km/h nopeudella, jolloin nopeuden noustessa sivuttaissiirtymä ei saa kasvaa 0,7 metriä enempää. Lisäksi E79 -sääntö asettaa myös muita turvallisuus ym. vaatimuksia pitkille vaunuille, mitkä Topliftin hakepuolikkaat täyttävät, sanoo Ikäheimonen. Rakenteet vahvistuneet Myös runkorakenteisiin sekä ketjupurkulaitteisiin on mittamuutosten, painojen nousun ja akseleiden lisääntymisen myötä tullut muutoksia: - Käytämme aiempaa järeämpiä runkopalkkeja mikä takaa kestävyyden ja pitkän käyttöiän. Ketjupurkulaitteissa käytämme nyt neljää hydraulimoottoria aiemman kahden sijaan. Vaunuissa on yleensä kaksi purkunopeutta ja neljällä moottorilla saadaan myös kakkos nopeudella veto molempiin päihin purkuakselia, mikä säästää koneikkoa ja takaa tehokkaan toiminnan, Ikäheimonen toteaa. (kuva: Kun käytetään kääntyviä akseleita niin vaunuille pitää tehdä E79 -säännön mukainen testi hyväksytyn tutkimuslaitoksen valvonnassa perävaunun takakulman sivuttaissiirtymästä.) Kulutusmuovipinta lattiassa parantaa käytettävyyttä Hakepuolikkaiden lattiapintaan Toplift on tuonut käytettävyyttä parantavan muutoksen. - Lattian ylimmäksi kerrokseksi liimataan kulutusmuovipinta, mikä takaa sen että metsähake liikkuu ketjupurussa pienemmällä kitkalla eikä hake jäädy pakkasella kiinni. Arviomme mukaan hydrauliikalta otettava tehontarve pienenee jopa 40 % verrattuna kuluneeseen vaneripohjaan. Ja muovipinta kestää paljon vaneria paremmin hiekkaista kantomurskeen ajoa. Kulutusmuovi voidaan asentaa myös jälkikäteen käytettyihin vaunuihin remontin yhteydessä, kun vaneripinta on tullut tiensä päähän. Hakevaunujen hydrauliikassa käytämme laajasti putkituksia ja letkuja on vain joustavissa liitoskohdissa, mikä parantaa järjestelmän luotettavuutta ja vähentää remontteja, sanoo Ikäheimonen. Toimitusajat normaalilla tasolla Metsähakevaunujen toimitusaika on Topliftilla tällä hetkellä normaalilla tasolla: - Jos tehdään identtinen 16 metrinen puolikas, jolle on jo tehty E79 -säännön mukainen ajotesti, niin pystymme lupaamaan uuden vaunun kuudessa kuukaudessa tilauksesta. Euro-puolikkaista modifioidaan isompia metsähakevaunuja Viime aikoina Joutsenossa on tehty myös muutostöitä ajossa oleviin kävelevälattiaisiin euro- mittojen mukaisiin puolikkaisiin. - Laidat korotetaan 4,4 metrin maksimikorkeuteen mikä antaa lisää kuormatilaa ja päälle asennetaan hydraulisesti taittuva peite kattorakenteeksi, mikä taittuu sivuun haketuksen ajaksi. Näin vanhasta vaunusta saadaan ihan toimiva ratkaisu metsähakkeen ajoon, kertoo Janne Ikäheimonen. |