Helsinki-Vantaan lentoasemalla muutoksia taksijärjestelyihin ja matkustajien saattoliikenteeseen

27.11.2024 18.00

Lentoasema_putki.JPG

Finavia kehittää Helsinki-Vantaan lentoaseman asiakaskokemusta ja tekee muutoksia lentoaseman terminaalin edustan liikennejärjestelyihin 1.1.2025 alkaen.  Sovelluskyydeille oma noutopaikka P2 -parkkitaloon. Matkustajien saattaminen lentoasemalle sujuvoituu.

Finavia kilpailutti syksyllä 2024 Helsinki-Vantaan lentoaseman neljännen taksikaistan. Kilpailutuksen tavoitteena oli varmistaa palvelun laatu ja luotettavuus matkustajille, sekä rauhoittaa toiminta aiemmin rajoituksetta kaikkien taksiyrittäjien käytössä olleella taksikaistalla. Uutena neljännen kaistan sopimuskumppanina aloittaa 1.1.2025 Lähitaksi. Samalla muiden toimijoiden operointi neljännellä kaistalla lakkaa. Lentoaseman kolmella muulla taksikaistalla jatkavat vuodesta 2018 lähtien toimineet kilpailutetut sopimustoimijat. 

”Haluamme kehittää taksiaseman toimintaa ja parantaa entisestään lentoaseman matkustuskokemusta. Sopimustakseihin pohjautuva toimintamalli on lentoasemalla jo vakiintunut, ja nyt osaa siitä päivitetään matkustajilta saadun palautteen ja kertyneen kokemuksen pohjalta. Taksikaistan lisäksi avaamme yhä yleistyville sovelluskyydeille oman määritellyn noutopaikkansa”, kertoo Isomäki.  

Osana taksijärjestelyn kehittämistä Finavia avaa uuden noutopaikan sovelluskyydeille terminaalin välittömässä läheisyydessä sijaitsevaan P2-pysäköintitaloon, jonne on suora kulku terminaalin tuloaulasta. Myös taksit, joilla ei ole kilpailutettua sopimuskumppanuutta Finavian kanssa, ohjataan jatkossa noutamaan asiakkaansa kyseiseltä noutopaikalta. Lennoiltaan saapuvat matkustajat ohjataan noutopaikalle suoraan terminaaliopastuksen avulla.   

Lentoaseman bussi- ja taksiliikenteen kehittämiseksi Finavia ottaa liikenteen koordinoinnin vastuulleen toukokuun 2025 alusta alkaen.   

Luvaton pysäköinti kuriin automaattivalvonnalla

Finavia haluaa varmistaa, että lennolle lähtevien matkustajien tuominen Helsinki-Vantaan lentoasemalle on jatkossakin mahdollisimman sujuvaa. Jotta terminaalin pääovien edessä olisi aina tilaa lähteviä matkustajia saattavien autoille, rajoitetaan vuoden alusta alkaen aikaa, jonka saattava auto saa viettää alueella ilmaiseksi.   

Jatkossa terminaalin edustalla sijaitsevalla matkustajien saattamiseen tarkoitetulla ns. drop-off-alueella pysähtyminen on rajattu kahdeksaan minuuttiin. Sen jälkeen ylimenevästä ajasta kertyy maksua viisi euroa jokaiselta alkavalta viideltä minuutilta.   

”Muutoksen tarkoituksena on vähentää alueella tapahtuvaa pidempiaikaista pysäköintiä, joka pahimmillaan on vienyt tilaa matkustajien saattoliikenteeltä. Pysäköinnin sijaan alueella ohjataan jatkossa pysähtymään nopeasti hyvästelyjen ja matkatavaroiden autosta nostamisen ajaksi – aivan kuten suurin osa alueelle ajavista jo nyt toimiikin. Muutoksen avulla pyrimme varmistamaan, että pysähtymispaikkoja on aina vapaana lennoille lähtevien matkustajien saattamista varten”, kertoo Isomäki.  

Matkustajien saattamiseen varatun drop-off-alueen läpi ajavat autot tunnistetaan jatkossa rekisterikilven perusteella. Mikäli vierailuaika jää alle kahdeksaan minuuttiin, alueen läpiajo ei edellytä kuljettajalta toimenpiteitä. Mikäli pysähtyminen venyy yli kahdeksan minuutin aikarajan, kuljettajan on suoritettava maksu ylimenevästä ajasta jälkikäteen Finavian verkkosivuilla.  

Pidempää vierailua varten tarjolla on edullista pysäköintitilaa P2-pysäköintitalossa tai Pikaparkissa

08.11.2025KATSO TÄSTÄ 7.11. LÄHETYS! Mielenkiintoinen kattaus kuljetus, maarakennus ja metsäalan asiaa - raportti Teknologia25 näyttelystä
27.09.2025??UUTISET--UUTISET??
02.09.2025LUE TÄSTÄ! Kesän jättikokoinen Metsäalan Ammattilehti on ilmestynyt - 148 sivua mielenkiintoista asiaa
09.11.2025 14.00Suomi on pisimmällä ultralujien terästen sinkitystekniikassa - Saksa, ja Kanada lujien.
09.11.2025 13.00Rautapankko ruostuu, mutta Terminatorit ja TimberMaxxit ovat ruostumattomia....
09.11.2025 12.00Kuumasinkitys on vaativa ja korkeatasoinenn osaamis-, ja vastuullisuuslaji.
09.11.2025 11.00Roiskeläpät ja lokasuojat Kanadan malliin - onkohan meillä ammuttu reippaasti ohi maalin ???
09.11.2025 10.00Kuumasinkitys on puutavarapuolen perävaunuissa ehdottomasti pisimmällä Kanadassa.
09.11.2025 9.00Muovi on "supermyrkkyä" Metsäteollisuudessa - mutta onko muovi korvattavissa jopa paljon viisaammilla materiaaleilla.
09.11.2025 8.00Me aloitimme "muovipuhdistukset" jo 2000-luvun alkuvuosina.

Siirry arkistoon »