Ford F-150 Raptor - Harteikas Amerikan serkku06.01.2025 13.00
Hedin Mobility Groupin tytäryhtiö Hedin US Motor AB on yksinoikeudella vastannut Euroopassa Ford F-150 -mallien tuonnista ja myynnistä vuoden 2023 keväästä alkaen. Ja nyt Hedin ilmoittaa aloittavansa Ford F-150 pickupin myynnin myös Suomessa. Koeajoimme malliston kärkeä edustavan F 150 Raptor tehomallin. (kuva yllä: Fordin Ranger saa Suomessa rinnalleen mallin esikuvan eli Amerikan markkinoille tarkoitetun F-150 mallin. Ja malliston huipulta löytyy Raptor, jossa Ranger Raptorin tavoin kaikki mahdollinen on viety äärimmäisyyksiin.) Viime vuonna Ford juhlisti F-150 lava-auton 75-vuotista historiaa. Tänä vuonna Hedin Automotive tunnustelee kattavan F-150 malliston menekkiä Suomessa aluksi neljällä eri varustelutasolla ja kolmella eri bensiinimoottorivaihtoehdolla. F-150 XLT on F-150-perheen lähtötaso. Sen moottorina on 5.0 L PDFI V8 josta irrotetaan tehoa 406 hv ja vääntömomenttia 555 Nm. Sama moottori on valjastettu kattavasti varusteltujen F 150 lariat Launch Edition ja Black Edition mallien keulalle. Varustelun runsauden ja kromiosien määrän perusteella mallisarjan ns. pomomallin eli F 150 Limite- din voimanlähteenä on puolestaan 3,5 litran PowerBoost Hybrid V6:n. Kaksoisahtimella varustetusta moottorista irrotetaan vaihteiston yhteyteen sovitetun 30 kW sähkömoottorin kanssa tehoa 436 hv ja vääntömomenttia 773 Nm. Tehonälkäisille ja urheilullisuutta autolta hakeville asiakkaille mallistosta löytyy Raptor tehomallit V6 ja V8 moottoreilla. Suomessa F 150 Raptor haastaa sen 456 hv ja 691 Nm suoritusarvoihin yltävällä 3.5 High Output Ecoboost moottorilla pikkuveli Ranger Raptorin. Se tehokkain eli F 150 Raptor R, jossa remmiahdettu teholtaan yli 700 hv V8 jää vielä Suomessa haaveiluasteelle. (kuva: Raptorin komentosilta on valmistajalle ominaiseen tapaan selkeä ja eri toimintojen nappulat ovat jaoteltu järkevästi. Punainen ”keskitysraita” ohjauspyörässä viittaa auton räväkämmästä käyttötarkoituksesta. Etuistuimet ovat mukavuudessaan vertaansa vailla. Sähkösäätöisyys ei rajoitu vain istuimiin, sillä myös ohjauspyörä ja polkimet säätyvät nappia painamalla.) Kevytkuorma-auto F 150:set rekisteröidään meikäläisillä markkinoilla N2G -luokkaan kuuluviksi kevytkuorma-autoksi eli kuljettajaminen kysyy C1/C1E-ajokorttia. Kuorma-automuutos tuo autoon mm. nopeudenrjoittimen, joka astuu mukaan 90 km/h kohdalla. Toki on muistettava että kuorma-autoja koskee 80 km/h kattonopeus eli näille nopeuksille F 150:n voimavarat riittävät varmasti oli alla sitten mikä tahansa edellä mainituista vaihtoehdoista. (kuva: Suomessa F 150 Raptor on tarjolla 456 hv ja 691 Nm suoritusarvoihin yltävällä 3.5 High Output Ecoboost moottorilla, missä myös äänet ovat asialliset.) Alusta kunnossa Saimme koeajettavaksemme Suomen malliston lippulaivan eli Raptorin, jossa on Ranger Raptorin tavoin huippuluokan sähköisesti säädettävä FOX Dual-Live Valve erikoisiskunvaimennus ja vakiomallia korkeampi maavara sekä muita mallivaihtoehtoja avarampi pakoputkisto. Näistä viimeksi mainitun äänimaailmaa voi säätää mieleisekseen ohjauspyörään varta vasten tarkoitukseen sopivasta nappulasta. Pakoäänien muutos tehdään pakoputkistoon viedyn ja sähköisesti säätyvän läppäventtiilin voimin. Ja ohjaamoon kantautuva äänimaailman muutos on merkittävä, etenkin vain maastoajoon tarkoitetussa ”Baja” asennossa tai samaa nimeä kantavassa nopean maastoajon ajotilassa. Myönnettäköön sekin, että koeajossa tämän auton kanssa äänentoisto oli tavallista useammin äänettömällä. (kuva: Tankkiin mahtuu kaikkiaan 136 litraa 95:sta. Koeajossa polttoaineen kulutus asettui 9,5 ja 17,6 litran haarukkaan. Eipä siis ihme, että juuri lava-autojen kaasuautomuutokset ovat suosittuja.) Nuuka tuhlaaja Jos ei mistään muusta saa aikaan asiaa, niin aina voi keskustella Jenkki pick-upin polltoainetaloudesta. Ja puhuttavaa siinä riittääkin, sillä taajamassa kulutusmittari näyttää jo rauhallisestikin ajettaessa nohevaa 17,6 litran lukemaa, mutta kun päästään maantielle niin yllätys on melkoinen; nyt lukema on 9,5 litraa satasella. Ja mikä erikoisinta lukemat ovat likimain linjassa tankatun kanssa. Haitari on kaikkiaan suurin mitä meille on vastaan tullut. Tosin vastaavia lukemia on mittailtu aikaisemmin myös V8 koneiden kanssa eli näin se vaan menee. Haastelee suomeksi Liki kuusi metriä pitkä, lähes 2,2 metriä leveä ja pari metriä korkea F-150:n kysyy kuljettajalta pelisilmää kaupunkiliikenteessä, etenkin kun kuljettajan edessä on toista metriä pitkä keula. Kun katu kapenee ja näkymät ilmastoiduilta etuistuimilta jäävät arvailujen varaan, astuu apuun kattava auton ympäri näyttävä ja monipuolisilla säätömahdollisuuksilla varustettu kamerajärjestelmä. Ja tarvetta järjestelmälle löytyykin, sillä Raptor mallin huippuunsa viritetty alusta on suoraan sanottuna tunnoton tien tai sen tapaisen epätasaisuuksille. Ja jos epätasaisuus alkaa vaivata, on ajotilavalikossa vaihtoehtoja valittavana mitä erilaisimpiin olosuhteisiin. (kuva: CrewCab ohjaamossa ei tila lopu takanakaan. Istuimet ylös taitettuna tilaa on vaikka eurolavalle, tosin ovesta se ei taida kyytiin sopia.) Positiivinen käyttömukavuutta kasvattava seikka löytyy autosta sisäänrakennettuna, vaikka auto onkin virallisesti tarkoitettu Pohjois-Amerikan markkinoille, niin kookkaasta keskusnäytöstä operoitava Ford Sync-4 käyttöjärjestelmä on suomenkielinen ja ymmärtää euroserkkujensa tapaan suomenkielisiä komentoja. Vastaavaa ei muilta jenkkiautovalmistajilta vielä löydy. Kuorma-auton hintainen Mallisarjan verolliset hinnat Suomessa alkavat kuorma-automuutoksineen XLT:n n. 90 000 eurosta ja päättyvät nyt koeajettavan Raptor mallin n. 160 000 euron hintapyyntiin. Valmistajan mallistosta löytyy myös karumpia vain työkäyttöön tarkoitettuja vaihtoehtoja, mutta sellaisten menekki on perinteisesti ollut heikkoa Pohjolassa. Hedinillä uskotaan maailman myydyimmän lava-automalllin keräävän menestystä myös Suomen lava- automarkkinoilla. Myynnin- ja huoltopalveluiden kerrotaan keskittyvän aluksi Helsingin Herttoniemen ja Raision Hedin Automotive Ford -liikkeisiin. Autot toimitetaan suoraan Hedinin omasta Euroopan varastosta ja niihin myönnetään 36 kk / 100 000 km Hedin takuu. (kuva: Lavan suurin lastauspituus on 165 cm ja leveys pyöräkoteloiden välistä mitattuna liki 129 cm. Kantavuus on tonnin luokkaa ja vetomassat 3,5 tonnia. Takalaudasta taittuu esiin askelmaa, tukitankoa ja toimintoja riittää, kuin Sveisiläisestä linkkuveitsessä.)
|
19.01.2025 | KATSO TÄSTÄ 17.1. LÄHETYS! Laajasti mielenkiintoista kuljetus, maarakennus ja metsäalan asiaa |
01.01.2025 | 2025 - Puukäärmeen vuosi . |
01.01.2025 | ??UUTISET--UUTISET?? |
22.01.2025 3.00 | Alumiinirakenteitten keveys autovarusteissa on pääosiltaan pinttynyt harhaluulo. |
22.01.2025 0.07 | Kuumasinkitys tuo pankkomarkkinoille kaivattua lisähaastetta. |
21.01.2025 18.00 | Miksi Terminatorien ja TimberMaxxien tolppien päät on tälläisei??? |
21.01.2025 17.00 | Kuumasinkitty pankko on erittäin korkealaatuisen tiedon ja taidon näyte. |
21.01.2025 15.00 | Sinkitys. |
21.01.2025 13.00 | Kuumasinkityksessä käytetään yleisesti 20 vuoden pinnoitetakuuta. |
21.01.2025 11.00 | Sinkki. |
Siirry arkistoon » |