Päällirakenneratkaisut energia- ja kierrätyspuolelle

07.01.2025 10.00

mpn1.jpg

Metallipaja Nieminen Oy suunnittelee ja valmistaa raskaan kuljetuskaluston yksilölliset päällirakenteet kuorma-autoihin sekä perävaunuihin erityyppisille alustoille yli 40 vuoden kokemuksella. 

(kuva: Metallipaja Nieminen tarjoaa päällirakenneratkaisut myös energia- ja kierrätyskuljetuksiin. Kuvassa Kuljetus Sirjonen Oy:lle valmistettu kuorma-auton MPN -energialava, millä ajetaan käytettyjä renkaita kierrätykseen. Vastaavaa rakennetta voidaan käyttää myös energiapuun kuljetukseen.)

MPN -päällirakenteet tunnetaan pitkälle räätälöidyistä asiakaskohtaisista ratkaisuista. Lisäksi Jämsän tuotantotiloissa tehdään monipuolisesti kuljetuskaluston huoltoja sekä laajempia peruskunnostuksia ja muutostöitä.

- Ymmärrämme asiakkaiden muuttuvat käyttö- ja kehitystarpeet ja rakennamme niitä vastaavat ratkaisut käyttötarkoituksen mukaan. Suunnittelun keihäänkärkenä on erinomainen käytettävyys, kestävyyden takaa oikeat materiaalivalinnat ja laadukkaat komponentit sekä viimeistelty työn jälki. Tavoitteena on aina saumattomasti toimiva kokonaisuus asiakkaan kustannustehokkaaseen käyttöön, kertoo yrittäjä Kari Nieminen.

mpn3.jpg

(kuva: - Jos on tarvetta juuri käyttötarpeeseen suunnitellulle ja laadukkaasti toteutetulle rakenteelle, kannattaa olla yhteydessä. Pystymme myös toteuttamaan projektit järkevässä aikataulussa, ilmoittaa Kari Nieminen.)

Rahtilavojen ja kapellirakenteiden erikoisosaaja

Metallipaja Nieminen tarjoaa ratkaisut laajasti erilaisiin kuljetustarpeisiin optimoituna.

- Vankkaa osaamistamme ovat esimerkiksi rahtilavarakenteet, joihin asennetaan tarvittavat lisävarusteet kuten kappaletavaranosturit tai ajoneuvonosturit. Nousukapellit ja liukukatot toteutamme kuorma-autoihin perävaunuihin, puoliperävaunuihin ja kokonaisiin ajoneuvoyhdistelmiin. Valmistamme kiinteäkattoisia nousukapelleja sekä paineilma- että hydraulitoimisesti. Sivupeitteet viikkautuvat ylös paineilmalla tai ovat kiinteät, asiakkaan toiveista riippuen. Kapellit on myös mahdollista asentaa useampaan eri lastauskorkeuteen, jolloin kuormatilaa saadaan lisättyä tarpeen mukaan. Nousukapelli voidaan varustaa liukukatolla edestä ja takaa aukeavaksi. Sivupressujen alaslukitus toteutetaan hydraulisesti tai pneumaattisesti. Meiltä saa lisäksi myös vyökapellipeitteet ja -lavat, sanoo Nieminen.

mpn6.jpg

(kuva: Metallipaja Nieminen valmistaa MPN -päällirakenteet asianmukaisissa toimitiloissa Jämsässä, missä tehdään myös kuljetuskaluston huollot, laajemmat kunnostukset sekä erilaiset muutostyöt.)

Päällirakenteet betonielementeistä puunajoon

Muita MPN päällirakenteita ovat mm. kippaavat tasonostolaitteet, perävaunun rakenteet betonielementtien kuljetukseen sekä puutavara-autojen varustelut.

- Jos on tarvetta juuri käyttötarpeeseen suunnitellulle ja laadukkaasti toteutetulle rakenteelle, kannattaa olla yhteydessä. Pystymme myös toteuttamaan projektit järkevässä aikataulussa, ilmoittaa Nieminen.

mpn2.jpg

(kuva: MPN -energialavan seinärakenteet toteutetaan yhdestä isosta, muotoonsa laserleikatusta SSAB:n kulutusterästeräslevystä per puoli, jolloin seinä ei mene laineille kuten käy useista levyistä hitsatuissa rakenteissa.)

Ratkaisut energia- ja kierrätyspuolelle

Energia- ja kierrätyspuolen ajotehtävät lisääntyvät koko ajan ja Metallipaja Niemisellä on kokemusta tehokkaiden päällirakenteiden valmistuksesta kyseisiin ajotehtäväiin.

- Kuljetettavat materiaalit vaihtelevat hyvin laajasti energiapuusta kierrätysmetalliin ja rakennusjätteisiin tai vaikkapa auton renkaisiin. Yhteistä kaikille on se, että ne laittavat lavarakenteet todella lujille kestävyyden suhteen, toteaa Nieminen.

mpn4.jpg(kuva: MPN -energialavan takaseinän yläosa on käännettävissä nosturin kouralla korin sisäpuolelle ilman ylimääräistä vaurioherkkää hydrauliikkaa.)

Energialavoissa viisaita rakenneratkaisuja

Ensimmäiset MPN -energialavat toimitettiin asiakkaille kymmenisen vuotta sitten.

- Toteutamme energialavojen seinärakenteet yhdestä isosta, muotoonsa laserleikatusta SSAB:n kulutusterästeräslevystä per puoli, jolloin seinä ei mene laineille kuten käy useista levyistä hitsatuissa rakenteissa. Ja samalla säästetään myös työtunteja, kun hitsaamista on oleellisesti vähemmän, mikä näkyy myös valmistushinnassa. Rakenteen erikoisteräksiset pystypalkit ovat omaa muotoilua ja ne estävät levyjen vetelyä, Nieminen kertoo.

MPN -energialavan takaseinän yläosa on käännettävissä nosturin kouralla korin sisäpuolelle ilman ylimääräistä vaurioherkkää hydrauliikkaa. 

- Kun takaseinän yläosa saadaan käännettyä pois edestä, niin kuorman käsittely nosturilla sivulta helpottuu ja nopeutuu. Sitten kun takaseinän yläosa käännetään takaisin paikalleen, niin kuormatila on hyödynnettävissä kokonaan, opastaa Nieminen.

Energialavan apurunko on omaa suunnittelua ja valmistusta samoin kuin liikuteltava nosturin pukki.

- Lava kiinnitetään runkoon kätevällä kartiolukituksella ja nosturipukissa on hydraulinen kiristys mikä takaa sen, että nosturi ei huoju kuormattaessa, sanoo Kari Nieminen.

mpn5.jpg

(kuva: Erilaiset asiakastarpeisiin räätälöidyt rahtilava- ja kapellirakenteet ovat Metallipaja Niemisen vankkaa erikoisosaamista.)

mpn7.jpg

(kuva: Yrittäjä Kari Nieminen viettää ansaittua vapaa-aikaa enduropyörän sarvissa - kuvassa mennään Saariselän upeissa maisemissa Motojyskyn endurosafarilla.)

   

19.01.2025KATSO TÄSTÄ 17.1. LÄHETYS! Laajasti mielenkiintoista kuljetus, maarakennus ja metsäalan asiaa
01.01.20252025 - Puukäärmeen vuosi .
01.01.2025??UUTISET--UUTISET??
22.01.2025 7.00Riskimuovin määrä Suomen raakapuun maantiekuljetuskalustossa.
22.01.2025 3.00Alumiinirakenteitten keveys autovarusteissa on pääosiltaan pinttynyt harhaluulo.
22.01.2025 0.07Kuumasinkitys tuo pankkomarkkinoille kaivattua lisähaastetta.
21.01.2025 18.00Miksi Terminatorien ja TimberMaxxien tolppien päät on tälläisei???
21.01.2025 17.00Kuumasinkitty pankko on erittäin korkealaatuisen tiedon ja taidon näyte.
21.01.2025 15.00Sinkitys.
21.01.2025 13.00Kuumasinkityksessä käytetään yleisesti 20 vuoden pinnoitetakuuta.

Siirry arkistoon »