Täysin uudistuneet Renault Master tavara-autot nyt myös henkilöautopuolen myyntipisteistä

18.01.2025 7.00

MAster_suomessa.jpg

Renaultin ensimmäiset uudet Masterit ovat saapuneet nyt Suomeen. Täydellisesti uudistuneen Masterin myynti alkaa manuaalivaihteistolla varustettujen dieselien ja täysin uuden täyssähkömalliston voimin. Myöhemmin keväällä Masterista tuodaan tarjolle odotetut automaattivaihteisto-vaihtoehdot.  

Täysin uusi Renault Master on kasvanut monin tavoin niin mitoiltaan kuin ominaisuuksiltaan, mutta yksi asia on harkitusti aiempaa pienempi. Akseliväli on nimittäin lyhyempi kuin ennen. Uudessa perusrakenteessa etuakselisto on suunniteltu niin, että kääntöympyrä on pienentynyt 1,5 metriä. Niinpä Master on aiempaa näppärämpi kaupunkikäytössä ja ahtaissa paikoissa. Kookkaiden pakettiautojen tapaan Master on saatavissa maailmalla sekä etu- että takavetoisena ja kolmella eri koripituudella. Renault henkilöautopuolen osalta Renault Masterin Suomen mallistoon tulee etuvetoiset vaihtoehdot L2-  ja L3-koripituuksilla. 

Suomen malliston pakettiautossa kantavuus jopa 1372 kiloa (diesel) sekä 1 100 kg (sähkö) sekä perävaunumassa on jopa 2500 kiloa, sähkömoottorisessa 1500 kiloa. 

Renault on panostanut vahvasti myös Masterin ajettavuuteen. Siinä on esimerkiksi uusi jarrujärjestelmä, jonka ansiosta jarrujen tehokkuus ja tuntuma pysyvät samoina kuorman muutoksista huolimatta. Automaattinen hätäjarrutus alkaa paljon aiemmin kuin ennen, ja jarrutusenergian talteenotto on sähkömoottorissa Mastereissa entistä tehokkaampaa. Merkittävää ovat myös kuljettajaa avustavat järjestelmät, joita on nyt 20 kappaletta.

Uudessa perusrakenteessa on vetotavan lisäksi myös voimalinja valittavissa useasta hyvin erilaisesta vaihtoehdosta. Perinteisempää moottoria edustavat kolme Blue dCi -turbodieseliä, joiden tehot ovat 96, 110 ja 125 kilowattia (130, 150 ja 170 hv). Suurin parannus aiempaan verrattuna on 1,5 litraa sadalla kilometrillä pienentynyt kulutus. Vaihteistoksi voi valita käsivalintaisen tai kevään aikana mallistoa täydentävän täysin uuden 9-vaihteisen automaatin, jonka saa 150- ja 170- hevosvoimaisten moottorien yhteyteen. 

Masterin akkuvariantin sähkömoottori kehittää 105 kilowattia ja 300 newtonmetriä vääntömomenttia. Ajoakussa on 87 kilowattitunnin energiasisältö, jolla pisin ilmoitettu toimintamatka on 410 kilometriä (WLTP). 

Sähkömoottorisissa Mastereissa ajoakun lämpötilan saa etukäteen lataukseen sopivaksi, mikä lyhentää merkittävästi latausaikaa etenkin talvella. Pikalataus toimii 130 kilowatin teholla, jolloin puolen tunnin lounastauon aikana saa riittävästi virtaa 229 kilometrin ajoon. Vaihtovirtalatauksen (AC) teho on 22 kilowattia, millä ajoakun virtatason saa 10 prosentista täyteen alle neljässä tunnissa. 

Sähkömoottorisissa Mastereissa energiansiirto on edistyksellinen, sillä niissä on sekä V2L että V2G. Toisin sanoen Masterilla voi ladata toista autoa tai käyttää työkaluja auton virralla. Lisäksi on mahdollista syöttää virtaa takaisin sähköverkkoon, eli myydä virtaa kun sähkö on kallista ja ladata kun sähkö on halpaa.  

Lähitulevaisuudessa Renault Master tulee myyntiin myös vedyllä toimivana polttokennoversiona. 

Lisää tilaa

Liukuoven aukko on nyt 1310 mm ja väliseinä on suora. Näiden ansiosta esimerkiksi eurolavan lastaus onnistuu liukuoven kautta entistä helpommin. Kuormatilan pituus on kasvanut kymmenellä sentillä luokkansa pisimmäksi. Yhdessä leveyden ja suuren kantavuuden kanssa se varmistaa Masterin käyttökelpoisuuden eri kuljetustehtäviin. 

Ensimmäiset uudet Renault Masterit saapuneet nyt Suomeen. Hinnat alkavat dCi 130 L2H2 version 46 394 eurosta. E-Tech electric sähkautomallisto alkaa vastaavasti 66 290 eurosta. Vakiona kaikissa versiossa mm. openR link navigoinnilla, lämmitettävä tuulilasi sekä aktiivinen hätäjarrutusjärjestelmä, joka tunnistaa myös jalankulkijat ja pyöräilijät. Kattavan Nordic Edition  -varustetason saa versiosta riippuen reilulla 700 euron lisähinnalla. Tällöin auton vakiovarustelu kasvaa mm. peruutuskameralla, eristetyllä väliseinällä, automaattisella ilmastoinnilla, automaattisella ajovalojen ja kaukovalojen vaihtojärjestelmällä sekä puhelimen langattomalla latauksella. 

Automaattivaihteisto täydentää mallistoa kevään aikana ja niiden hinnat vahvistetaan helmikuun aikana.

15.02.2025KATSO TÄSTÄ 14.2. LÄHETYS! Laajasti mielenkiintoista kuljetus, maarakennus ja metsäalan asiaa
01.01.20252025 - Puukäärmeen vuosi .
01.01.2025??UUTISET--UUTISET??
16.02.2025 9.00UPM:n virtavesiohjelma tuottaa tulosta - uhanalainen taimen palasi kutemaan Arvajankoskelle
16.02.2025 7.00Mikä on viimeisin pankkovalmistajasi oma tekemänsä keksintö???
16.02.2025 3.00Metsän monimuotoisuutta voidaan lisätä puunkorjuun ja metsänhoidon yhteydessä - näin Finsilva onnistui 2024
16.02.2025 0.07Onko mahdollista tehdä raakapuuyhdistelmiä tuottavia keksintöjä ilman taksojen tippumista???
15.02.2025 18.00Kourallinen kuitua painaa 300 kg-1600kg. - Kuormatilan koko määräytyy kevyimmän lajikkeen mukaisesti
15.02.2025 17.00Pankkojen leveys??? - Mistäpä se mitataan, jos se ei näy pankosta???
15.02.2025 15.00"Kadonneen kuormatilan metsästys" : - Puutavarayhdistelmien kuormatilavertailu.

Siirry arkistoon »