Entäs sitten, mitenkä se meneekään roiskeläppien vaatimukset Amerikassa, ja meidän Koti-Euroopassamme.08.02.2025 9.00
Roiskeläppien määrissä. ja sioituksissa on meidän lain vaatimusten, sekä meidän käytännönkin kanssa käsittämättömän suuret eroavaisuudet. ![]() Amerikan raakapuu perävaunuissa on akseleita vähän vaille paljon, mutta roiskeläpät liki lokasuojitta olevissa yhdistelmissä löytyy yleensä vain takimmaiste akselien takaa = 2kpl/ perävaunu, ja joskus vain 2 kpl/ yhdistelmä.- meillä on sen sijaan yleisesti yksi läppä jokaisen renkaan, tai rengasparin takana.(tämä koskee meillä vain kuorma-autoja, kun samanaikaisesti jo pikkukalusto sekä henkilöautot kulkee meilläkin pääosin lähes "jenkkisäännöillä" ???). ![]() Merkittävä ero on myös nimeämäni "pyrypeltin" osalta, Amerikan yhdistelmistä ne puuttuu poikkeuksetta perävaunujeen, ja autojen takaa, mytta nyt on tulossa enenevästi käyttöön "esiliinatyyppinen" akselisarjan etupuolella oleva toisketta, ja virtauksia rauhoittava totuttua lyhyempi "pitkä läppä". ![]() Näissä roiskeläppien, sekä pyrypeltien , sekä pitkien läppien käytön viisaudessa.suurine eroineen, on varmasti aihetta selon ottoon, sekä tutkimuksiin meidän yhdistelmien suunnittelijoilla, sekä myöskin / varsinkin lain laatijoillamme !!! XXhj.8.2.2025 ========================= ========================== |