Elääkö perävaunuteollisuutemme tuotekehityksen historian , ja naapurimaittemme tuoteideoilla???
15.04.2025 9.00

Pohjoismaisen perävaunuteollisuuden tuotekehitys on lähinnä vanhan tekniikan toistelua, ja uutta ei ole tullut muuta, kuin Jykin perävaunujen madallus, mikä tuottaa selkeästi lisää kuutioita ja uskoa runkomadalluksen erinomaisuuteen.

Perävaunujemme välipalkkien kiinnityksien pulttiliitokset tulivat käyttöön Teijon tehtailla jo 50-luvulla, ja ne ovat vauihtuneet nyt "niittiliitoksiin", ja BRIAB puolestaan jatkaa kumijoustettuin pulttiliitoksiin.

Kaiken lisäksi vaunujen kevennystä on tehty jo vuosikymmeniä, mutta painot ovat edelleenkin luokassa 7.500kg-8.500kg , ja Weckmanin vaunu edelleenkin kevyimpänä edullisimmillaan painoluokassa noin +- 7.000kg.

Tätä samaa soittoa on kuultu jo vuosikymmeniä, ja tuo matalakaulainenkin vaunu käsiteltiin jo 80-luvulla Jykin toimesta.

Onko tosiaan markkinoinnissa alennuttu jo jopa "kusetukseen", vaikko ovatko vaunumme niin valmiita, että niitten uutuudet keskittyvät roiskeläppien lisäämiseen,ja valomäärän kasvattamiseen jopa laittomalle tasolle. - Olisiko kuitenkin kaikkien kannalta järkevintä keskittyä perävaunujen tuotekehitystyössä tuottavuuteen, ja turvallisuuteen + mukanlukien liikenneturvallisuus.XXhj.15.4.2025
|