"Nippusidonta on täynnänsä vaarallisia vajavaisuuksia".

10.03.2025 7.00

Suomalaisen puutavarayhdistelmän nippusidonta on monessa tapauksessa edelleenkin "täynnä" eritasoisia vajavuuksia ja jopa vastuuttomuutta:

1. Kuormaus, ja kuorman sidonnan kannalta edullinen nippumuoto on pääosin unohtunut.Oikeaoppisella kuormauksella tehdyt niput eivät vaadi lisäkustannuksia, eivätkä aiheuta lisäkuluja - päinvastoin.

2. Kuormansidontalaki asettaa selkeät vaatimukset nippujen paikoillaan pysyvyydelle ja ainut lopullinen vastuu on yhdistelmän kuljettajalla.- Niput eivät missään ajo-olosuhtessa saa liikkua vaarallisesti paikoiltaan.

3. Yhdistelmän liikennekelpoisuuden toteaa , ja siitä vastaa siis kuljettaja. Valvontaa suorittaa myös poliisi, ja laitehyväksyntä tapahtuu ensikatsastuksessa ja vuosikatsastuksissa.- Näissä kaikissa on vaihtelevaa käsitystä nippujen lain vaatimasta paikallaanpysymisestä, sewkä sidontalaitteista.

4. Epämääräisyyttä on lisäämässä kasvaneitten nippukotkeuksien vaikutukset, kasvaneet nippupainot, liikuteltavat ja liikkuvat pankot sekä niitten "mieskuittaiset" sijoiyuspaikat.

5. Yksi turvattomuuslisä on itse sidonta, joka on turvallisuuden kannalta ratkaisevassa asemassa. Sidonnassa Ruotsalaistyyppinen turvallisuutta heikentävä sidonta pankosta pankkoon tekee nipusta liikkuvien pankkojen päällä vaarallisen "juntan" jonka pysäyttäminen sokkijarrutuksissa ja törmäyksissä on monessa tapauksessa täysin mahdotonta.- Nippusidontaa tehostaa ajoneuvojen rungoista lähtevät kiristimet ja vaatimustasoa kasvattavat kuljettajasta riippumattomat automaattijarrut.

Kamerasta on suuri apu kuormsiteen näkyvyyteen.


Turvallinen ja vastuullinen nippusidonta vaatii ehdotonta selkeytystä, sekä asian mukaista ohjausta/ohjeistusta. - Lisäksi kannattaa selvittää yhdistelmistä vastaaville , missä tapauksiassa sidontalain vajavainen toteutus mahdollistaa vakuutuskorvauksien eväämisen ??? XXhj.10.3.2025
======================================

68 tonninen yhdistelmä.

 "Ruotsin nippusidonta poikkeaa meidän hyvästä
  peruskäytännöstämme - ja jopa useasti
  huonompaankin suuntaan "!!!

21.03.2025KATSO TÄSTÄ 21.3. ENERGIAPÄIVÄ ERIKOISLÄHETYS! Laaja paketti metsä, koneurakointi ja kuljetusalan asiaa
09.03.2025Kivirock maarakennus- ja kaivosalan ammattilehti on ilmestynyt
01.01.20252025 - Puukäärmeen vuosi .
01.01.2025??UUTISET--UUTISET??
24.03.2025 13.00Nippuvälien minimoinnista saatavissa oleva potti on yllättävän suuri.
24.03.2025 12.00Johtuuko hurja turhien roiskeläppien määrä vain mainonnasta.
24.03.2025 12.00Mikä merkitys aerodynamiikalla on raakapuu yhdistelmän tuottavuuteen ja turvallisuuteen..
24.03.2025 11.00Nippuväleistä löytyy rahaa !!!
24.03.2025 9.00Junavaunujen pankkovälit ovat edulliset, mutta vaunun pituus tuo lisäkuluja aerodynamiikasta.
24.03.2025 8.00Puutavarayhdistelmämme suomalaiseen etu junavaunuun verrattaessa on haluttaessa nippuvälin minimointi.

Siirry arkistoon »