"Nippusidonta on täynnänsä vaarallisia vajavaisuuksia".

27.07.2025 19.00

Suomalaisen puutavarayhdistelmän nippusidonta on monessa tapauksessa edelleenkin "täynnä" eritasoisia vajavuuksia ja jopa vastuuttomuutta:

1. Kuormaus, ja kuorman sidonnan kannalta edullinen nippumuoto on pääosin unohtunut.Oikeaoppisella kuormauksella tehdyt niput eivät vaadi lisäkustannuksia, eivätkä aiheuta lisäkuluja - päinvastoin.

2. Kuormansidontalaki asettaa selkeät vaatimukset nippujen paikoillaan pysyvyydelle ja ainut lopullinen vastuu on yhdistelmän kuljettajalla.- Niput eivät missään ajo-olosuhtessa saa liikkua vaarallisesti paikoiltaan.

3. Yhdistelmän liikennekelpoisuuden toteaa , ja siitä vastaa siis kuljettaja. Valvontaa suorittaa myös poliisi, ja laitehyväksyntä tapahtuu ensikatsastuksessa ja vuosikatsastuksissa.- Näissä kaikissa on vaihtelevaa käsitystä nippujen lain vaatimasta paikallaanpysymisestä, sewkä sidontalaitteista.

4. Epämääräisyyttä on lisäämässä kasvaneitten nippukotkeuksien vaikutukset, kasvaneet nippupainot, liikuteltavat ja liikkuvat pankot sekä niitten "mieskuittaiset" sijoiyuspaikat.

5. Yksi turvattomuuslisä on itse sidonta, joka on turvallisuuden kannalta ratkaisevassa asemassa. Sidonnassa Ruotsalaistyyppinen turvallisuutta heikentävä sidonta pankosta pankkoon tekee nipusta liikkuvien pankkojen päällä vaarallisen "juntan" jonka pysäyttäminen sokkijarrutuksissa ja törmäyksissä on monessa tapauksessa täysin mahdotonta.- Nippusidontaa tehostaa ajoneuvojen rungoista lähtevät kiristimet ja vaatimustasoa kasvattavat kuljettajasta riippumattomat automaattijarrut.

Kamerasta on suuri apu kuormsiteen näkyvyyteen.


Turvallinen ja vastuullinen nippusidonta vaatii ehdotonta selkeytystä, sekä asian mukaista ohjausta/ohjeistusta. - Lisäksi kannattaa selvittää yhdistelmistä vastaaville , missä tapauksiassa sidontalain vajavainen toteutus mahdollistaa vakuutuskorvauksien eväämisen ??? XXhj.27.7.2025
======================================

68 tonninen yhdistelmä.

 "Ruotsin nippusidonta poikkeaa meidän hyvästä
  peruskäytännöstämme - ja jopa useasti
  huonompaankin suuntaan "!!!

08.11.2025KATSO TÄSTÄ 7.11. LÄHETYS! Mielenkiintoinen kattaus kuljetus, maarakennus ja metsäalan asiaa - raportti Teknologia25 näyttelystä
27.09.2025??UUTISET--UUTISET??
02.09.2025LUE TÄSTÄ! Kesän jättikokoinen Metsäalan Ammattilehti on ilmestynyt - 148 sivua mielenkiintoista asiaa
09.11.2025 16.00"Pankan" opit, ja kokemukset 1952 - 20??: - Tositarina 31 ..8...
09.11.2025 15.00Mikä on mielestäsi tärkeintä:-"Tuuninki vai tuottavuus,, vaikko pelkkä turvallisuus"???
09.11.2025 14.00Suomi on pisimmällä ultralujien terästen sinkitystekniikassa - Saksa, ja Kanada lujien.
09.11.2025 13.00Rautapankko ruostuu, mutta Terminatorit ja TimberMaxxit ovat ruostumattomia....
09.11.2025 12.00Kuumasinkitys on vaativa ja korkeatasoinenn osaamis-, ja vastuullisuuslaji.
09.11.2025 11.00Roiskeläpät ja lokasuojat Kanadan malliin - onkohan meillä ammuttu reippaasti ohi maalin ???
09.11.2025 10.00Kuumasinkitys on puutavarapuolen perävaunuissa ehdottomasti pisimmällä Kanadassa.

Siirry arkistoon »