Elämäntyönä "pankka" , ja raakapuun kuljetuslaitteiden- sekä järjestelmien kehittäminen

11.04.2025 16.00

Alukarikkayhdistelmä nro 1. vuoselta 1976 +Matti Uitto Laihia.

Heikki Jokela on suunnitellut 46 vuodessa yli 35 eri puutavarapankkomallia. Turvallisuus ja aerodynamiikka alkavat olemaan pankoissa kohdillaan, joten seuraavaksi Jokela aikoo lähteä suunnittelemaan uuden tekniikan TimberRoad 2020 -yhdistelmiä sekä niihin uuden tekniikan puutavaraperävaunuja.

 Markku Kallion vastaus:_

Puutavarapankkojen aerodynamiikkaan Heikki Jokela sai ensimmäisen kosketuksen yli 40 vuotta sitten. Jokela oli suunnitellut ensimmäiset alumiiniset Alukarikka-pankot ja sai herättävän viestin Lapista.

- Lappiin meni ensimmäiset kanttiset alumiinipankot, joita he siellä testasivat siten, että pistivät autot huilaamaan Magneettimäkeä pitkin alas kohti Ivaloa. Auto, jossa oli uudet alumiinipankot pysähtyi ennemmin kuin auto, jossa oli vanhat rautapankot. Silloin minulle tuli herätys, että niissä on jotain vikaa.

Teipit tulivat pankkoihin 1976 ja ovat siellä mainostarkoituksessa,

Heikki istahti uudelleen suunnittelupöydän ääreen ja teki alumiinipankkojen tolppiin pyöristykset. Tästä lähti sykäys pankkojen aerodynamiikan kehittämiseen ja myöhemmin mukaan kuvioihin astui muun muassa aerodynamiikkainsinööri Jarmo ”Jamppa” Uotila.

Ensimmäinen valmistamani

­- Jamppa oli sen verran viisas mies, että hänet vietiin – ei siis pyydetty, vaan vietiin – Pentagonin kellariin Amerikkaan, jossa hän oli mukana ryhmässä, jonka tehtävänä oli suunnitella B52-pommikoneen atomipommeihin jarruvarjo. Testeissä pommi seurasi imussa koneen alla ja uusi jarruvarjo veti pommin koneen alta pois. Kone miehistöineen sai lisää matkaa ennen atomipommin räjähdystä. Amerikasta palattuaan Jamppa suunnitteli muun muassa Suomen armeijalle valoammuksien laskuvarjon sekä hävittäjäkoneille lentokenttien päihin hätäpysäytysverkot. Näissä verkoissa Jamppa käytti Aerodynamic 050 -pankon tyviprofiilia 12 metrisenä, Jokela kertoo.

Jamppa suunnitteli yhdessä Heikin kanssa aeropankkoja sekä muun muassa aeroetuseinän Weckmanin varustepakettiin.

Aeroyhdistelmmä nro 1. vuodelta 1986 - Aulis Airio.

- Weckmanin Hannu oli älykkäästi innolla mukana, ja hänelle ei tarvinnut kuin ilmaan piirtää, niin Hannu tuli kohta oikeanlaisen pellinpalan kanssa, Jokela muistelee.

Ensimmäiset aerodynamiikkatestit tehtiin Vaasan lentoasemalla Jarmo Uotilan toimesta vuonna 1984. Vertailupankot oli asennettu pakettiauton katolle jousiantureiden varaan. Tietokone mittasi pankkojen ilmanvastuseroa eri nopeuksilla. Tuolloin todettiin saavutettujen aerodynaamisten tulosten todella suuri merkitys.

- Helsingin teknillinen korkeakoulu testasi tolpat ja teki meille noin 40-sivuisen lausunnon, jossa todettiin aerodynamiikan tärkeä merkitys.11.4.2025

26.04.2025KATSO TÄSTÄ! Hyviä uutisia erikoislähetys Mansen Mörinöiltä - laaja kattaus kone- ja kuljetusalan asiaa
24.04.2025 4.44Terminator XXL 8aero-, ja 8.8CE pankkojen 1vrk:n - 1 viikon perille toimitusvalmiudessamme olevat auto-, ja pv. pankkoerät.
19.04.2025 21.002025 - Puukäärmeen vuosi .
19.04.2025 20.50KLIKKAA TÄSTÄ JA KATSO 18.4. LÄHETYS! Ammattilehti on tuottanut viikoittaisen uutislähetyksen jo yli 5-vuoden ajan - 259. perjantaina peräkkäin - tarjoten kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreimmat kuulumiset.
19.04.2025 20.00??UUTISET--UUTISET??
26.04.2025 9.00KATSO TÄSTÄ! Hyviä uutisia erikoislähetys Mansen Mörinöiltä - laaja kattaus kone- ja kuljetusalan asiaa
26.04.2025 8.00Ajoneuvonosturikuljettajien EM-kisat järjestetään Maxpo 2025 -messuilla.
26.04.2025 7.00Ruoste on siis ongelma maalatuilla teräksillä, mutta vaihtoehtojakin on.
26.04.2025 3.00Ruoste on ikuinen ongelma maalpiinnoilla.
26.04.2025 0.07Kuorma-auton vanteet

Siirry arkistoon »