Kaikkien aikojen edistyksellisimmän puutavaraperävaunun synnystä "vasta" 35 vuotta

11.04.2025 18.00

Vuonna 1990 aloitettiin maailman ensimmäisen ja tähänkin mennessä edistyksellisimmän puutavaraperävaunun suunnittelu. - Aerovaunun valmistus tapahtui Vaasassa Mansikkasaaressa(kuva)

Perävaunukehityksen tulevaisuuden versio vuodelta 1991.

Valmistettu perävaunuproto oli aikansa kummastus - ja sitä se on vieläkin. Sen ennen näkemättömät ratkaisut aiheuttivat hämmästystä, ihmetystä ja laajoja epäilyksiä sen kestosta. 

Tuon ajan perävaunuammattilaiset olivat kuitenkin arvioissaan 100 prosenttisesti väärässä. Uuden konseptin perävaunu kun siirsi raakapuuta Venäjältä Kainuuseen yli 10 vuotta ja on nyt edelleenkin vaihtolavaliikenteessä Suomessa. Aerovaunu onkin 90-lukulaisten vaunujen "Viimeinen Mohikaani" - vaunu joka on kestänyt esimerkillisen mahtavasti  jo "35-vuotisen sodan" ihanuudet ja miljoonien kilometrien tuomat erittäinkin monipuoliset haasteet.
-Vaunu oli Venäjän ajossa työelämänsä ensimmäiset 5-vuotta - ja sen jälkeen Suomessa.

Vuonna 1991 aerokehitys sai uutta tietoa ja tekniikkaa. 

Aeroyhdistelmä valmistettiin suomalaisten komponenttivalmistajien- ja erikoismetallimiesten- sekä aerodynamiikan erityisosaajien kiinteänä yhteistyönä. 
Aerodynamiikan oppaana oli jo viisi vuotta aiemmin valmistajan alan salaisuuksiin ohjannut Jarmo Uotila.

- Jarmo oli saanut aerokoulutuksensa Helsingin Teknisen Yliopiston aero-osastolla ja siirretty sieltä valittuna erityisosaajana Amerikan mantereelle Pentagonin uumeniin. Jarmolle ja kumppaneille oli annettu aikanaan tehtäväksi suunnitella atomipommeille jarruvarjot Boeingin B-52 pommikoneisiin. -Koneita kun oli tippunut miehineen mereen Bermudan kolmion pommitesteissä testipommien räjähdyksissä liian lähellä konetta , paukkuun kiinnitetty jarruvarjo toi riittävää etäisyyttä . 

Kotelorunko ja ilmajouset  ja Venäjänajot olivat rohkeaa, mutta 100%:sesti onnistunut veto.

Tämän 35 vuotta sitten kehitetyn puutavarayhdistelmän kokonaisvaltainen aerodymamiikka- ja tuulenohjaustekniikka ovat nytkin vielä osaamisen perustana TimberRoad yhdistelmien kehitystyössä. - Tämä tehtävämme toteutetaan eläkkeellä olevilla  "ruutiukoilla", kun tämän tehtävän vaatima tärkeä osaaminen on vain heillä!!!

Raakapuuyhdistelmien tuorekehitystä vuodesta 1976,


Heikki Jokela 050 4129 024
   TimberRoad asiantuntija

Lisäätietoa nykypäivän puutavarayhdistelmän
nykytekniikan varustetelu mahdollisuuksista :
www.terminator.fi sivustolta ja 
Facesta/ Heikki Jokela

Ps. Referenssiartikkelit Jarmo Uotilasta. 

Seuraavaksi "uunista ulos" aerovaunu II.

26.04.2025KATSO TÄSTÄ! Hyviä uutisia erikoislähetys Mansen Mörinöiltä - laaja kattaus kone- ja kuljetusalan asiaa
24.04.2025 4.44Terminator XXL 8aero-, ja 8.8CE pankkojen 1vrk:n - 1 viikon perille toimitusvalmiudessamme olevat auto-, ja pv. pankkoerät.
19.04.2025 21.002025 - Puukäärmeen vuosi .
19.04.2025 20.50KLIKKAA TÄSTÄ JA KATSO 18.4. LÄHETYS! Ammattilehti on tuottanut viikoittaisen uutislähetyksen jo yli 5-vuoden ajan - 259. perjantaina peräkkäin - tarjoten kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreimmat kuulumiset.
19.04.2025 20.00??UUTISET--UUTISET??
26.04.2025 11.00Sinkki.
26.04.2025 9.00KATSO TÄSTÄ! Hyviä uutisia erikoislähetys Mansen Mörinöiltä - laaja kattaus kone- ja kuljetusalan asiaa
26.04.2025 8.00Ajoneuvonosturikuljettajien EM-kisat järjestetään Maxpo 2025 -messuilla.
26.04.2025 7.00Ruoste on siis ongelma maalatuilla teräksillä, mutta vaihtoehtojakin on.
26.04.2025 3.00Ruoste on ikuinen ongelma maalpiinnoilla.

Siirry arkistoon »