Onko turvallisella ja toimivalla nippusidonnalla kenellekkään mitään merkitystä ???
30.10.2025 11.00

Raakapuu yhdistelmien nippusidonta ja sen valvonta on on tällä hetkellä lähes kaikilta toimivan sidonnan osilta lähes täysin "retuperällä", ja useinkin jopa rittäin vaarallisellakin tasolla:
- Nippusidonta alkaa pankkojen kiinnikkeistä, joitten lujuus, ja paikoillaan pysyvyys on pääosittain vähintään joltain osin ala-arvoisella tasolla.
- Toimiva nippusidonta vaatii pankkoihin, ja pankkotolppiin 100%:set puihin kiinni purevat liukuestepinnat.Suurin osa pankkjemme tolpista on historiallisen nippupudotuksen liukkaus vaatimusten tasolla.
- Sidonta tehdään vieläkin suurelta osin muoviliinoilla, ja ilman jatkuvasti toimivaa lakien vaatimaa kiristysvoimaa.
. Perävaunun lippusidonta tehdään usein vajavaisen keston etupabkon kiinnityksellä, ja liikkuville pankoille mikä tekee etunipun paikallaan pysymisen liian usein mahdottomaksi, puhumattakaan automaattijarrujen sokkijarrutuksesta,
- Nippujen ladontaohjeistus puuttuu täysin.Oikeaoppinen nippu on sidonnan ainut toimiva peruskivi.
- Pankkojen paikoillaan pysymistä ei enää vaadita, eikä niitä ole käyttäjille ohjeistettu.
- Yhdistelmän etuseinä (turvaseinä) on ohjeistettu kuorman korkuiseksi, mutta maksimissaan 4.3m korkeaksi - kuka ajaa aina vajaa korkuisilla alle 4.4m:n kuormilla.
- Suorapuomisen nosturin kuorman loveus sidonta aiheuttaa vaikeuksia niin nosturin, kuin kuormankin paikoillaan pysymiselle. Lisäksi sidonnassa on käsikiristeinen ilman jatkuvaa kiristystä oleva liina vieläkin likimain yleisin.
- Muoviliinan likaantumis-, ja jäätymisongelmiin, sekä yliheiton tuomiin tapaturmiin on totuttu. Käyttäjälleen vaarallinen, ja sellunkeittoakin joskus tuhoava liinasidonta ei lopu ennen selkeää kieltoa, ja sen tehokasta tehdaspään valvontaa.
Meiltä puuttuu edelleenkin suurelta osin jopa perus ymmärrys raakapuu yhdistelmän nippusidonnan vaaratekijöistä, sekä vastuista, ja vastuun miljoonaluokkienkin suuruusluokista. Sidontavastuu on tietenkin osaltaan sidontalaitteen ajoneuvoihin asentajalla , myyjällä, sekä yhdistelmän omistajalla. - Lopullinen, ja selkein vastuu on kuitenkin yhdistelmän kuljettajalla, joka ei kovin moneltakaan osin pysty vaikuttamaan sidonnan pitävyyteen, mutta on ensisijaisessa vastuussa sidonnan vuoksi aiheutuneista vahingoista.XXhj.30.10.2025.
===============================

Ps. Onko toivettakaan saada nippusidonta pitävälle pohjalle,ja toimivalle vastuullisuuden tasolle onnen seuraavaa "Konginkangasta"??!!?? +++++++++++++++++++++++ =23 kuollutta
-
|