Onko turvallisella ja toimivalla nippusidonnalla kenellekkään mitään merkitystä ???

30.10.2025 11.00



Raakapuu yhdistelmien nippusidonta ja sen valvonta on on tällä hetkellä lähes kaikilta toimivan sidonnan osilta lähes täysin "retuperällä", ja useinkin jopa rittäin vaarallisellakin tasolla:

- Nippusidonta alkaa pankkojen kiinnikkeistä, joitten lujuus, ja paikoillaan pysyvyys on             pääosittain vähintään joltain osin ala-arvoisella tasolla.

- Toimiva nippusidonta vaatii pankkoihin, ja pankkotolppiin 100%:set puihin kiinni purevat    liukuestepinnat.Suurin osa pankkjemme tolpista on historiallisen nippupudotuksen liukkaus vaatimusten tasolla.

- Sidonta tehdään vieläkin suurelta osin muoviliinoilla, ja ilman jatkuvasti toimivaa lakien vaatimaa  kiristysvoimaa.

. Perävaunun lippusidonta tehdään usein vajavaisen keston etupabkon kiinnityksellä, ja liikkuville pankoille mikä tekee etunipun paikallaan pysymisen liian usein mahdottomaksi, puhumattakaan automaattijarrujen sokkijarrutuksesta,

- Nippujen ladontaohjeistus puuttuu täysin.Oikeaoppinen nippu on sidonnan ainut toimiva peruskivi.

- Pankkojen paikoillaan pysymistä ei enää vaadita, eikä niitä ole käyttäjille ohjeistettu.

- Yhdistelmän etuseinä (turvaseinä) on ohjeistettu kuorman korkuiseksi, mutta maksimissaan 4.3m korkeaksi - kuka ajaa aina vajaa korkuisilla alle 4.4m:n kuormilla.

- Suorapuomisen nosturin kuorman loveus sidonta aiheuttaa vaikeuksia niin nosturin, kuin kuormankin paikoillaan pysymiselle. Lisäksi sidonnassa on käsikiristeinen ilman jatkuvaa kiristystä oleva liina vieläkin likimain yleisin.

- Muoviliinan likaantumis-, ja jäätymisongelmiin, sekä yliheiton tuomiin tapaturmiin on totuttu. Käyttäjälleen vaarallinen, ja sellunkeittoakin joskus tuhoava liinasidonta ei lopu ennen selkeää kieltoa, ja sen tehokasta tehdaspään valvontaa.

Meiltä puuttuu edelleenkin suurelta osin jopa perus ymmärrys raakapuu yhdistelmän nippusidonnan vaaratekijöistä, sekä vastuista, ja vastuun miljoonaluokkienkin suuruusluokista. Sidontavastuu on tietenkin osaltaan sidontalaitteen ajoneuvoihin asentajalla ,  myyjällä, sekä yhdistelmän omistajalla. - Lopullinen, ja selkein vastuu on kuitenkin yhdistelmän kuljettajalla, joka ei kovin moneltakaan osin pysty vaikuttamaan sidonnan pitävyyteen, mutta on ensisijaisessa vastuussa sidonnan vuoksi aiheutuneista vahingoista.XXhj.30.10.2025.

===============================

Ilmakuva onnettomuuspaikalta. Kuva: Onnettomuustutkintakeskus.

Ps. Onko toivettakaan saada nippusidonta pitävälle
pohjalle,ja toimivalle vastuullisuuden tasolle onnen
seuraavaa "Konginkangasta"??!!??
+++++++++++++++++++++++ =23 kuollutta





31.10.2025KATSO TÄSTÄ 31.10. LÄHETYS! Mielenkiintoinen kattaus kuljetus, maarakennus ja metsäalan asiaa
27.09.2025??UUTISET--UUTISET??
02.09.2025LUE TÄSTÄ! Kesän jättikokoinen Metsäalan Ammattilehti on ilmestynyt - 148 sivua mielenkiintoista asiaa
08.11.2025 0.07Varaa nyt 100%:sesti muovittomat Evolution pankkosi , niin toimitukset ehtii vielä 2025 tilikauselle.
07.11.2025 20.00Osaltaan on myöskin tapahtunut parannusta, mutta vasta aivan liian vähän.
07.11.2025 19.00Miksi metsäkoneissa ei ole pankoissa-, ja kuormatiloissa teippejä.
07.11.2025 18.00Lähdimme tosissamme muovinhävitystalkoisiin jo 2000-luvun alkuvuosina.
07.11.2025 17.00Miksi raakpuun korjuu-, ja kuljetusketjun pinnoitteet perustuvat muovituotteisin===
07.11.2025 16.00"Pankan" opit, ja kokemukset 1952 - 20??: - Tositarina 31+6..
07.11.2025 15.00Ponsselta uusia ratkaisuja tuottavuuden ja kannattavuuden parantamiseks - artikkelimme vuodeltai 2014.

Siirry arkistoon »