"Pyrypeltin" ohella olen viljellyt myös sanaa "Umpiperä".....29.06.2025 14.00
![]() Rakas pyrypeltimme on olennainen osa käsitteestä "Umpiperä". Umpiperällä käsitän ja tarkoitan raakapuuyhdistelmän = auton-, ja perävaunun ilmavirtauksiltaan tukehdutettuja umpinaisia peräpäitä. ![]() Umpiperä ja yhdistelmän kaikki muutkin alipainepinnat muodostavat loiskuormaa esimerkillisesti keräävän pyörteilyn, joka nostattaa ja kierrättää maantiepölyä, vettä,lunta ja kuraa yhdistelmän lähes kaikkiin rakenteisiin etupuskurista takapuskuriin. - Tämän haitan se tekee sekä kuormattuna-, että tyhjänäkin ajon aikana. ![]() Umpiperä nostattaa tehokkaasti maasta lisäpainoa kaikkiin yhdistelmän rakenteisiin sadoista kiloista jopa tuhansiinkin kiloihin. Tämä umpiperä rakenne on nyt muoti-ilmiönä levinnyt likimain koko kuorma-auyokaluston perustekniikaksi, ja pienentää siten lähes tasapuolisesti kaikkien kuorma-autojen tulosta. - Ainoaksi hyötypuoleksi on katsottava pitkän läpän mittava ja valmistajalle täysin ilmainen mainostila. ![]() Haittapuoliakin läytyy. Pahin niistä on umpiperän läppineen muodostama liikennesumu, mikä loiskuormakeräymän lisäksi on erittäin vaarallisen näköesteen muodostaja takana tulevalle kiikennevirralle. - Unholaan on myöskin jäänyt yhdistelmän takavalojen nopeasti peittyminen kuraisissa ja lumisissa keliolosuhteissa.XXhj.29.6.2025 ================================== ![]() Ps. Loiskuormakeräymiin-, ja liikennesumuun voidaan onneksi vaikuttaa aeromuotoilulla, ja ilmanvirtauksien suuntaajilla hyvinkin tehokkaasti, ja auttavasti. Kokonaisvaltaisen kehityksen haittana on maailman laajuisestikkin ollut se, että yhdistelmien valmistus on monesta osatekijästä koostunutta palapeliä.Tässä tilanteessa onkin liki mahdotonta tehdä positiivisesti yhdistelmän kokonaisuutta rakentavia ja kehittäviä . sekä kokonaisvaltaisia päätöksiä. ================================== |