Siirtoauton optimoinnin tietopohjaksi: - 68 tonninen 3+5 yhdistelmä .puu.

02.11.2025 19.00



Yhdistelmä alle 22 metrinen ja pankot 2.60 leveydellä.Kuormatilaa viidelle kolmosnipulle 7.8m2x5x3m= 117 m3 ja kolmelle 5.5 metriselle 3x5.5m7.8m2=129m3. Runkokorkeudet autossa (apurungon päälle) ja vaunussa 110cm.

Kuuskasin 3(kolmiakselinen auto)+5 (viisiakselinen perävaunu) totutusti yhdistelmän kevyimmät autot painavat luokkaa 10.500 ja perävaunut 7500 kg ja nosturit 2.500 kg. Kantavuutta yhdistelmässä on ilman nosturia ajettaessa 50.000kg ja nosturilla varustettuna 47.500 kg. Yhdistelmää pystyy keventämään noista painoista 1000 kg lisää . 5% ylityksillä maksimikuormat ovat jopa 53.400 kg ja pienimmillään 50.900kg.

 Lisäakseli 10 metriseen nelikkoon.
Perävaunujen painoissa on oikeaoppisen yhdistelmän versiossa löysää, jopa useita tonneja - mutta missä ihmeessä??!!??

Kuormatilatarve

Yhdistelmän kuormatilatarve arvioituna 400 kiloisella kuidulla on 125 m3. Tämä kokoluokka on mahdollista vain 1.10m runkokorkeuksin, ja alle 22m yhdistelmäpituuksin. - Nämä vaatimukset täyttää toistaiseksi vain TimberRoad yhdistelmämallistomme minimi 52.500 kilon kanravuuksineen. 


XXL kokoluokan pankkojemme kokovertailut
alumiinipankkoihin.


Yhdistelmän kuormatila on maksimoitu käyttämällä XXL kokoluokan pankkoja ja 100 mm apurunkoa (vas.). Kokoero alupaketin ja XXL paketin välillä yhdistelmän kuormatiloissa on 12.5 m3 = yli 10%.


Maksimikokoinen valittavissa oleva kuormatila on viidelle kolmosnipulle  117 m3 ja vastaavasti kolmelle 5.5 metriselle kokoluokassa 128.7 m3 . Kuormatilat on tehtävissä siis yhdistelmiin , joitten runkokorkeudet autossa (apurungon päälle) ja perävaunussa ovat 110 cm ja yhdistelmä on alle 22 m ja se on varustettu 2.6 leveillä sekä 7.8 m kuormapinta-alaisilla pankoilla.Tolppakorkeus pankoissa on 3.3 metriä

Auton kuormatila

6x4 puutavara-autotyyppi on monipuolisin ja sen kuormatila on rakennettavissa riittävän kokoiseksi kaikille raakapuulajikkeille.

Auton kuormatilan maksimoinnissa on valittava alustan runkokorkeudeksi 1.10 metriä ja samalla on edullista valita täysilmajousinen alusta, millä saadaan pelivaraa tarvittaessa ilman sallittujen korkeuksien ylityksia kevyille kuormille jopa + 10 m.

Kokonaispainoltaan 28 tonnin auton kuormatilatarve on ilman kuormainta ajettaessa  18.900 kilon 400 kiloiselle kuitukuormalle 47.25 m3 ja ilman max. 5% ylitystä 43.75 m3.Maksimikokoinen kuormatila on kahdelle kolmosnipulle  46.8 m3 ja yhdelle 5.5 metriselle 42.9 m3. - 68-tonninen yhdistelmä on rakennettavissa perävaunun 42 tonnin kokonaispainoisella versiolla ja erikoiskevyellä 26 tonnisen kokonaispainon veturin oikeaoppisesti räätälöidyllä versiolla.

Perävaunun kuormatila

Lisäakseli 10 metriseen nelikkoon.
Perävaunun runkokorkeus on 1.10 m ja se on ilmajousitteinen. Ilmajousitus nahdollistaa vaunun tilapäisen madalluksen "kyykyttämällä" vaunua jousitysta madaltamalla.

Kokonaispainoltaan 42 tonnin ja omapainoltaan alle 7.000 kiloinen , max. 10 metrinen ja  viisiakselinen vaunu voi ottaa maksimissaan kuormaa noin 37.000 kg . Kuormatilatarve 400 kiloiselle raakapuulle kolmella kolmosella, ja max.5%:n lain sallimin ylityksin on  91.5 m3   ja ilman 5%:n ylityksiä 86.25 m3. Maksimikokoinen 85.8 m3  kuorma  perävaunuun saadaan kahdella 5.5 metrisellä kuidulla. Kolmella kolmosella kuormakoko on vastaavasti "vain" 70.2 m3.


Lisäakseli neliakseliseen ja pidennys 10 m to 12.5m.

Valitsemalla 11.5 -12-5 metrinen perävaunu, voidaan sillä ajaa haluttaessa neljää kolmosnippua .Pidennys syö kuormatilasta 2.5 m3 ja se vähentää puolestaan muitten katkaisupituuksien kuormatilaa.- Luotettavien testiemme mukaan nuo neljön kolmosen vaunut ovat kannattavia vain yhdistelmissä, missä on pienikuormatilaiset alumiinipankot, ja kolmosta on reilusti yli 50%:a kaikista ajetuista kuormista..

Yhdistelmäkokoa voidaan kasvattaa siis kolmimetriselle raakapuulle jatkamalla perävaunua , tai tilaamalla se suoraan uutena  11.5 - 12.5  m pituisena  ja lastaamalla autoon kaksi nippua ja perävaunuun neljä nippua kolmosta . Kuormatila on tehtävä ulkoleveydeltään 2.55 metrin leveydelle, joka osaltaan  syö isosti kuormatilakoosta.. Kavennus pienentää kuormakokoa 2.5 m3:lla , mutta kuudella kolmosnipulla lastattuna kuormakoko on 137.5 m3. Muutoksesta siis on iso hyöty kevyelle kolmoselle, mutta muilla katkaisumitoilla kuormakoko pienenee n. 2.5 m3 kaikilla pankkomerkeillä ja yli 22m yhditelmäpituuksin.XXhj.2.11.2025.  

31.10.2025KATSO TÄSTÄ 31.10. LÄHETYS! Mielenkiintoinen kattaus kuljetus, maarakennus ja metsäalan asiaa
27.09.2025??UUTISET--UUTISET??
02.09.2025LUE TÄSTÄ! Kesän jättikokoinen Metsäalan Ammattilehti on ilmestynyt - 148 sivua mielenkiintoista asiaa
08.11.2025 3.00Teemme edelleenkin myös muovimaalattuja pankkomallejamme.
08.11.2025 0.07Varaa nyt 100%:sesti muovittomat Evolution pankkosi , niin toimitukset ehtii vielä 2025 tilikauselle.
07.11.2025 20.00Osaltaan on myöskin tapahtunut parannusta, mutta vasta aivan liian vähän.
07.11.2025 19.00Miksi metsäkoneissa ei ole pankoissa-, ja kuormatiloissa teippejä.
07.11.2025 18.00Lähdimme tosissamme muovinhävitystalkoisiin jo 2000-luvun alkuvuosina.
07.11.2025 17.00Miksi raakpuun korjuu-, ja kuljetusketjun pinnoitteet perustuvat muovituotteisin===
07.11.2025 16.00"Pankan" opit, ja kokemukset 1952 - 20??: - Tositarina 31+6..

Siirry arkistoon »