Miksi kilpa-autoissa on alumiinivanteet???

02.11.2025 12.00

Toyotan moottoriurheiluhistoria alkaa jo vuodesta 1957

Kilpa-autojen vanteet ovat usein valmistettu
alumiinista, mutta myös muita kevyempiä materiaaleja, kuten magnesiumia, käytetään. Alumiinivanteet ovat suosittuja niiden keveyden ja lujuuden vuoksi, erityisesti kun ne valmistetaan taotulla menetelmällä, mikä tarjoaa erinomaisen lujuus-painosuhteen. Vaikka yleiset henkilöautot käyttävät usein teräsvanteita tai valualumiinivanteita, kilpakäyttöön keskitytään kevyempiin ja kestävämpiin ratkaisuihin. 
  • Alumiini: Yleinen materiaali, joka on kevyempi kuin teräs ja korroosionkestävämpi. Taotut alumiinivanteet ovat erityisen vahvoja ja kevyitä, mikä tekee niistä suosittuja kilpa-autoissa.
  • Magnesium: Käytetään joissain kilpa-autoissa erinomaisen keveytensä vuoksi, mutta on kalliimpaa ja vaativampaa huoltaa.
  • Teräs: Raskaampaa kuin alumiini ja magnesium, mutta edullisempaa ja iskunkestävämpää. Ei yleensä käytetä kilpa-autoissa painonsa takia. 

31.10.2025KATSO TÄSTÄ 31.10. LÄHETYS! Mielenkiintoinen kattaus kuljetus, maarakennus ja metsäalan asiaa
27.09.2025??UUTISET--UUTISET??
02.09.2025LUE TÄSTÄ! Kesän jättikokoinen Metsäalan Ammattilehti on ilmestynyt - 148 sivua mielenkiintoista asiaa
08.11.2025 3.00Teemme edelleenkin myös muovimaalattuja pankkomallejamme.
08.11.2025 0.07Varaa nyt 100%:sesti muovittomat Evolution pankkosi , niin toimitukset ehtii vielä 2025 tilikauselle.
07.11.2025 20.00Osaltaan on myöskin tapahtunut parannusta, mutta vasta aivan liian vähän.
07.11.2025 19.00Miksi metsäkoneissa ei ole pankoissa-, ja kuormatiloissa teippejä.
07.11.2025 18.00Lähdimme tosissamme muovinhävitystalkoisiin jo 2000-luvun alkuvuosina.
07.11.2025 17.00Miksi raakpuun korjuu-, ja kuljetusketjun pinnoitteet perustuvat muovituotteisin===
07.11.2025 16.00"Pankan" opit, ja kokemukset 1952 - 20??: - Tositarina 31+6..

Siirry arkistoon »