Irtotolppainen pankko "syö" aina käyttäjänsä omasta kuormasta.

14.11.2024 17.00

Irtotolppainen pankko on aina optimaalisesti suunniteltua kiinteätolppaista pankkoa painavampi, siinä on pienempi kuormatila ja sen kestoikä on kiinteätolppaista pienempi. Irtotolppainen pankko syö lähes poikkeuksetta tuikitärkeitä tuloja käyttäjiensä ajamista kuormista.

Kymmenen kiloa ylimääräistä painoa.


Irtotolppaisuus nykymuodossaan kasvattaa pankon painoa karkeasti kymmenellä kilolla / pankko = 120 kilolla / yhdistelmä. Painoero kiinteätolppaiseen vastaavan lujuusluokan pankkoon syntyy pankkoholkeista,tolppakiinnityksistä ja tolppavahvistuksista. Lisäksi painoero tolpissa on yksipuolisesta kartiokkuudesta johtuen keskimäärin 1.5 kg - 2.0 kg / tolppa.

Kymmenen kehyskuutiota pienempi kuormatila.



Nykymuotoinen irtotolppainen pankkomallisto syö tuottavuuden kannalta tärkeästä kuormatilasta 5.0m3 - 10.0m3 ja samalla kuormasta kahdesta jopa yli viiteen tonniin.

Kymmenien prosenttien ero ilmanvastusvoimissa.



Nykymitoituksella olevat irtotolppaiset pankot ovat poikkeuksetta ilmasvastuspinnoiltaan ja muodoiltaan  kymmeniä prosentteja kiinteätolppaisia aerodynaamisesti muotoiltuja pankkoja epäedullisempia. Tämä aerodynaaminen ero kasvattaa niistä aiheutuvia polttoainekuluja ja yhdistelmään kerääntyvää lika- tai lumikuormaa merkittävästi. 

Ps. Tolpan viides kulma ei ole yksin ratkaisu aerodynamiikan oikeaoppisuuteen - lisäksi tolpan mittasuhteet ja muoto, sekä tietenkin myös pankkorunko on osa pankon ilmanvastuspintaa.

Käyttöikä puolittuu.

Puutavarapankkojen kestoikään vaikuttaa ratkaisevasti pankkorakentteitten värinäkuormitusten kesto. Mitatut värinänkestoerot ovat olleet jopa kymmenkertaisia optimaalisesti suunnitellun kiinteätolppaisen pankkomalliston eduksi. Irtotolppaisten pankkojen tolppaholkit, tolpan kiinnitykset ja kaikki vahvikkeet ja pulttireijät ovat värinäkuormituksille arkoja epäjatkuvuuskohtia.

Lisätietoja /- asiantuntija:
Heikki Jokela 050 4129 024
heikki.jokela@ammattilehti.fi

 Toimitusvaraukset / - myynti: 
       Esko Leppänen 040 5153716  
       Markku Hirvi 0400 148 584
      Heikki Jokela 050 4129 024

07.12.2024KATSO TÄSTÄ 6.12. LÄHETYS! Laajasti mielenkiintoista kuljetus, maarakennus ja metsäalan asiaa
07.12.2024Varauduimme Joulukuun pankkomyyntiin yli 250 pankon toimitusvalmiudella - vapaana vielä noin 150 kpl, varaa omasi.
24.10.2024??UUTISET--UUTISET??
13.12.2024 15.00Olemme kehittäneet maailman parhaimman pankkomalliston, - ja olemme ylpeitä siitä.
13.12.2024 13.00Tuottavuusetumme alupankkoihin on 7-11 % ,sekä jälljitelmiin 3-5% ,ja koko pankon käyttöiän ajan.
13.12.2024 11.00Puutavaryhdistelmien massat ovat kasvaneet ja nippusidonta uudistui - pankkojen kuormatila ja liikenneturvallisuus ovat nyt pankkohankinnoissa ratkaisevassa asemassa.
13.12.2024 10.00Puutavarayhdistelmän "pyrypelti" on osoitus tasostamme.
13.12.2024 9.00Olosuhteet ratkaisevat aina komponenttien valinnan, mutta keveys, kuormatila ja aerodynamiikka tuovat poikkeuksetta lisätuloja.
13.12.2024 7.00XXL-pankkomallisto on vertaansa vailla tuottavuudessa, turvallisuudessa, sekä kestävyydessään..
13.12.2024 3.00Ilmanvastuskerroin Cw.

Siirry arkistoon »