Miksi metsä ei vastaa !!! - artikkelini vuodelta 2011.

26.07.2022 0.07

Yleensä " metsä vastaa, kun sinne huutaa ".Tämä sanonta ei ole vielä - 36 vuodessakaan saanut ymmärrysta ja sille kuuluvaa käyttöarvoa kuorma-autojen päällirakenteitten aerodynaamisen muotoilun ja aerotekniikan hyötykäyttöönoton osalta.

xxl17.jpg

2010-luvun teräspankkomalliston (Terminator XXL) ilmavastuspinta on pieni ja muotoilu on tehty edulliseksi sekä kuomatilan koon että ilmavastuksen kannalta.

Osoitimme jo 1986 Di Olavi H.Koskisen kanssa sen , miten hirveä "tuuliharava" tyhjänä liikkuva puutavarayhdistelmä on.Lisäksi osoitimme sen, että sen oikein valituilla varusteilla voidaan säästää helposti lähes 10 l/100km tyhjänäajossa ja pari litraa kuormattuna.

Aikaa tuosta on kulunut 36 vuotta . Kuorma-autojen hyttejä ja peilejä on tuona aikana hiottu autovalmistajien toimesta sadoilla miljoonilla euroilla. aeroo_volvoo.pngSamanaikaisesti auton päällä ja perässä tulevien varusteitten muotoilu on jäänyt alle pienten lasten ymmärrysten tason.Tämä näkyy ikävällä tavalla ja voittopuolisesti kaikissa kuorma-autovarusteissa!

 

Tuuliharava on yhdistelmistä pahin.

alumiini___sarajrvi.jpg

- Sisun pankkovarustus on 30 vuoden takaista mallistoa
vuodelta 1981(Nykyinen Alucar Alu 50).
Ensimmäiset aeropankkomallit tulivat käyttöön 1986.

Puutavarayhdistelmän etuseinä ja sen takana olevat 12 pankkoa muodostavat niin tehokkaan tuuliharavan , että se haravoi jo viiden vuoden käyttöjakson aikana vähintään 50.000 €:n potin/yhdistelmä teitten vatsille menetettynä rahana ja samalla 50.000 kg ylimääräisinä päästöinä.25 vuoden odotusaikana on hukattu nuo määrät viisinkertaisina / yhdistelmä. - Ilmavastusta  lisää merkittävästi myös yhdistelmän nosturi ja sen perävaunu.

Koska tuota 50.000€ tarvitaan?

Tarve tulee, kun taksat eivät enää kestä polttoaineen hinnannousujen aiheuttamia korotuspainei-ta.Liikenneministeriön Yli-insinööri Esko Kärki sanoi aikoinaan : "Varautukaa siihen , että raja on 2,5 D-markassa". TUO RAJA ON NYT YLITETTY !!!

Mietittäväksi:
Heikki Jokela
Aeroryhmän Psta

Ps. Taneli Välimaa Pellosta oli Vaasassa Fladadilla asennuttamassa Volvoonsa alumiinipakettia vuonna 1977 , se oli kahdestoista alupaketti . 

Olimme Rosenholmin Nissen mökin saunan lauteilla kevät talvella -77, ja mietimme tulevia taistija. Taneli vahvisti minua alumiinipaketin tulosta markkinoille sanoen :
" Ole pitkämielinen, ja vahva, - vasta lopulta metsä kuulee, kun aikansa sinne huudat ".

26.03.2024Terminatoreitten nopeat ja rahtivapaat perilletoimitukset 2024.
23.03.2024KATSO 22.3. LÄHETYS VILLISTÄ LÄNNESTÄ TURUSTA! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
20.03.2024 10.00Onko puutavarayhdistelmien kulurakenteissa edelleenkin hyödynnettäviä Europotteja, - ja onko niitä kaikille osapuolille???.
15.03.2024KATSO 15.3. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
20.02.2024LUE TÄSTÄ! Talven jättikokoinen Metsäalan Ammattilehti on ilmestynyt
28.03.2024 11.00KH-Koneet Group vahvistaa jälleenmyyjäverkostoaan Ruotsin markkinoilla
28.03.2024 7.00Malminetsinnän ja kaivostoiminnan investoinnit kasvoivat 2023
28.03.2024 3.00Alumiini materiaalina
28.03.2024 0.07Markus Ritala nimitetty Sajas Groupin toimitusjohtajaksi
27.03.2024 17.00Ranuasta kaavaillaan yli 120 tuulivoimalan tuulivoimapuistoa

Siirry arkistoon »