Miksi metsä ei vastaa !!! - artikkeli / 25.06.2011 13:03

03.03.2020 9:10

Yleensä " metsä vastaa, kun sinne huutaa ".Tämä sanonta ei ole vielä - 25 vuodessakaan saanut ymmärrysta ja sille kuuluvaa käyttöarvoa kuorma-autojen päällirakenteitten aerodynaamisen muotoilun ja aerotekniikan hyötykäyttöönoton osalta.

xxl17.jpg

2000-luvun teräspankkomalliston (Terminator XXL) ilmavastuspinta on pieni ja muotoilu on tehty edulliseksi sekä kuomatilan koon että ilmavastuksen kannalta.

Osoitimme jo 1986 Di Olavi H.Koskisen kanssa sen , miten hirveä "tuuliharava" tyhjänä liikkuva puutavarayhdistelmä on.Lisäksi osoitimme sen, että sen oikein valituilla varusteilla voidaan säästää helposti lähes 10 l/100km tyhjänäajossa ja pari litraa kuormattuna.

Aikaa tuosta on kulunut 25 vuotta . Kuorma-autojen hyttejä ja peilejä on tuona aikana hiottu autovalmistajien toimesta sadoilla miljoonilla euroilla. aeroo_volvoo.pngSamanaikaisesti auton päällä ja perässä tulevien varusteitten muotoilu on jäänyt alle pienten lasten ymmärrysten tason.Tämä näkyy ikävällä tavalla ja voittopuolisesti kaikissa kuorma-autovarusteissa!

 

Tuuliharava on yhdistelmistä pahin.

alumiini___sarajrvi.jpg

- Sisun pankkovarustus on 30 vuoden takaista mallistoa
vuodelta 1981(Nykyinen Alucar Alu 50).
Ensimmäiset aeropankkomallit tulivat käyttöön 1896.

Puutavarayhdistelmän etuseinä ja sen takana olevat 12 pankkoa muodostavat niin tehokkaan tuuliharavan , että se haravoi jo viiden vuoden käyttöjakson aikana vähintään 50.000 €:n potin/yhdistelmä teitten vatsille menetettynä rahana ja samalla 50.000 kg ylimääräisinä päästöinä.25 vuoden odotusaikana on hukattu nuo määrät viisinkertaisina / yhdistelmä. 
Ilmav

kultamunat.jpg

astusta  lisää merkittävästi myös yhdistelmän nosturi ja sen perävaunu.

Koska tuota 50.000€ tarvitaan?

Tarve tulee, kun taksat eivät enää kestä polttoaineen hinnannousujen aiheuttamia korotuspainei-ta.Liikenneministeriön Yli-insinööri Esko Kärki sanoi aikoinaan : "Varautukaa siihen , että raja on 2,5 D-markassa". TUO RAJA ON NYT YLITETTY !!!

Mietittäväksi:
Heikki Jokela
Aeroryhmän Psta

Ps. Taneli Välimaa Pellosta oli Vaasassa Fladadilla asennuttamassa Volvoonsa alumiinipakettia vuonna 1977 , se oli kahdestoista alupaketti . 

Olimme Rosenholmin Nissen mökin saunan lauteilla , ja mietimme tulevia taistija. Taneli vahvisti minua alumiinipaketin tulosta markkinoille sanoen :
" Ole pitkämielinen, ja vahva, - vasta lopulta metsä kuulee, kun aikansa sinne huudat ".

15.05.2020 10:10"Kadonneen kuormatilan metsästys" : - Nyt mennään kuormatilakokoon vaikuttavat tekijät läpi osa osalta , - ja rehellisesti.
01.06.2020TimberRoad 2020 yhdistelmäparin perävaunut.
31.05.2020 14:38Kolmiakselinen raakapuun "siirtoauto".
31.05.2020 10:57Raakapuun siirtoautot yleistyvät kiihtyvässä määrin. - Mutta mistä kasvu johtuu?
29.05.2020 23:46KATSO 29.5. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! - mahtava paketti alan tuoreimpia kuulumisia
29.05.2020 12:48"Paukku ja pupu" - SP- vaunut täyttyy Terminatoreilla kertalaakista.
26.05.2020 15:57Ilmanvirtauksen suuntaus ja loiskuorma sekä polttoaineenkulutus
26.05.2020 14:14Terminator pankkohinnasto 1 / 2020.
25.05.2020 10:10TimberRoad 2020 kehittää ja testaa puutavarayhdistelmiä
24.05.2020 11:11Mikä on TimberRoad 2020 - projekti ???

Siirry arkistoon »