Miksi kuorma-autojen runkorakenteissa ei käytetä alumiinia?

05.08.2024 13.00

Alumiini mielletään kuljetustaloudessa tuottavaksi materiaaliksi nimenomaan "keveytensä" ansiosta.Alumiinin litrapaino onkin kolmasosa teräksen litrapainosta.



Kuorma-autorungot ovat 100%:sesti terästä ja  perävaunurungoissakin on vain yksi valmistaja Euroopassa. joka valkistaa alumiinisia puutavara puolikkaita Ranskassa tuotemerkillä Benalu.

Litrapaino ei olekkaan kokonaistotuus

Yksin litrapaino ei ole kokonaistotuus , koska järkevimmän materiaalivalinnan ratkaisee monta eri osatekijää. Jos yksin litrapaino olisi määräävä tehtäisiin autorungot balsapuusta tai vaikkapa styroksista. - Teräksien kilpailukyvyn tuovat sen kimmomoduli. ja myötöraja, sekä muovattavuus.

Eri metalleilla on suuret erot lujuuksissa ja kinnomoduleissa.

Auto-, ja perävaunu teollisuudessa käytetäänkin tuoota pieniä sääntöä vahvistavia poikkeuksia lukuunottamatta siis lähes yksinomaan terästä. Teräs on täysin yksinvaltias vaativissa kantavissa runkorakenteissa.XXhj.5.8.2024

08.02.2025KATSO TÄSTÄ 7.2. LÄHETYS! Laajasti mielenkiintoista kuljetus, maarakennus ja metsäalan asiaa
01.01.20252025 - Puukäärmeen vuosi .
01.01.2025??UUTISET--UUTISET??
08.02.2025 9.00Entäs sitten, mitenkä se meneekään roiskeläppien vaatimukset Amerikassa, ja meidän Koti-Euroopassamme.
08.02.2025 7.00Lokasuojat PohjoisAmerikassa / Meillä.
08.02.2025 3.00Pohjois Amerikka on meille esimerkkinä maantieliikenteen puunkorjuussa 1..
08.02.2025 0.07Mikä on raakapuuyhdistelmän tuottavin mitoitus Suomessa ??? artikkeli 3.
07.02.2025 20.52Huomisen päivän artikkelimme olemme pyhittäneet Amerikan raiteille.
07.02.2025 18.00Terminatoreitten ja TimberMaxxien erinomaiset kiinnikejärjestelmät.
07.02.2025 17.00XXL " monitoimikiinnike " - patentoitu ja äänetön. Vuosi 2025 tuo 100%:sen muovittomuuden pankkoihimme.

Siirry arkistoon »