Miksi kuorma-autojen runkorakenteissa ei käytetä alumiinia?05.08.2024 13.00
Alumiini mielletään kuljetustaloudessa tuottavaksi materiaaliksi nimenomaan "keveytensä" ansiosta.Alumiinin litrapaino onkin kolmasosa teräksen litrapainosta. Litrapaino ei olekkaan kokonaistotuus Yksin litrapaino ei ole kokonaistotuus , koska järkevimmän materiaalivalinnan ratkaisee monta eri osatekijää. Jos yksin litrapaino olisi määräävä tehtäisiin autorungot balsapuusta tai vaikkapa styroksista. - Teräksien kilpailukyvyn tuovat sen kimmomoduli. ja myötöraja, sekä muovattavuus. Eri metalleilla on suuret erot lujuuksissa ja kinnomoduleissa. Auto-, ja perävaunu teollisuudessa käytetäänkin tuoota pieniä sääntöä vahvistavia poikkeuksia lukuunottamatta siis lähes yksinomaan terästä. Teräs on täysin yksinvaltias vaativissa kantavissa runkorakenteissa.XXhj.5.8.2024 |