Suomen suurin kuormatila tilattavissa nyt myös perinteiseen nosturilliseen puutavara-autoon. - Artikkelimme vuodelta 2012 !!!

03.05.2025 10.00

Olen aktiivisti kehittänyt puutavarayhdistelmien ominaisuuksia parantavia varusteita jo viitenä vuosikymmenenä : 1970 , 1980, 1990 ,2000 ja 2010. -

Seuraavaksi on vuorossa kuudes puutavarayhdistelmien kehitykseni vuosikymmen ja TimberRoad 2020 yhdistelmäpari kulunohjausjärjestelmineen.

Jokaisen vuosikymmenen kehityspaketti on tuonut käyttäjilleen lisätuloja ja käytön helppoutta ja myös pitkäaikaisia käyttäjiä.

Eemelin iso Scania vuodelta 1977.

1970 - luku toi puutavarayhdistelmien keventämisen alumiinivarusteilla. Kehitystyö huipentui 70- luvun lopulla esitellyssä KevytSisussa , jonka alustassa, laukaistavissa pankoissa ja perävaunussa keventäminen oli viety huippuunsa. -Yhteistyössä mukana Sisu, Jyki , Fiskars ja Tehdaspuu. 

Kuvahaun tulos haulle alukarikka

1980 - luvulla kehitin aerodynamiikan puutavaravarusteisiin sekä karhuketjuttomat aerodynaamisesti muotoillut laukaistavat pankot. Karhuketjuttomuus oli merkittävä työtä helpottava ja tutvallisuutta parantava patentoitu keksintö. -  Vuosikymmenen yhteistyössä ja kehitystyössä oli mukana Mersu , Weckman, Liikenneministeriö sekä Tehdaspuu ja Metsäteho. 80- luku toi myös tietokoneohjauksen raakapuuketjuihin Tehdaspuun aktiviteetin myötä.

 

1990 - luku toi "AeroSisun" kaikkien aikojen korkeatasoisimmalla aeropaketilla varustettuna. Uutuutena oli aerovirtauksien edelleen kehittely, alleajosyujat ja kotelorunkoinen perävaunu.

-Vuosikymmenen loppupuoli toi kokonaan teräksisten pankkojen ja apurunkovarusteitten "paluun" markkinajohtajiksi.

-Uutta kehitystä ja osaamista Suomen terästuotantoon toi  kuumasinkitystuotteitten esimerkillisen kovan tason kehitystyömme. Kehitystyössä oli myöskin mukana Sisu , Metsäteho , Liikennemoinisteriö , Rautaruukki sekä Outokumpu.

 

2000 - luvun uutuustuotemallistoa oli kokeilut ruostumattomilla teräksillä ja kuumasinkityt pankot , sekä apurunkovarusteet. Uutta oli myös apurunkopakettien edelleenkehitys asennusvalmiiksi toimituspaketeiksi vientimarkkinoille ja Suomen varustelupisteisiin. 

-Aerodynamiikkayhdistelmän kehitystyö ja kokeilut jatkuivat uusilla tuoteversioilla ja testeillä. Pienoismallitestit tehtiin TKK:n aerodynamiikkalaboratoriossa ja yhdistelmätestit Tarton lentokentällä ja Tallinnan moottoritiellä TimberRoad 2000 testeinä.

- Kehitystyössä oli aktiivisina mukana Scania, Närko, Rautaruukki, Outokumpu Zinc , TKK, SKAL, Teknologiateollisuus, Metsäteho ja Liikenneministeriö.



2010 - luku toi puutavarayhdistelmien teräsrakenteisiin Ruukkin kehittämät "Ultralujat" ajoneuvoteräkset kuumasinkittävin ja maaliviimeistelyyn kehitetyin patinoituvin teräslaaduin. 2010 luvun puutavarayhdistelmiin kehitin Terminator "tilapankkomalliston" vastaamaan uusien korotettujen painojen kuormatilakasvattamisen vaatimuksiin.

-Terminatoteissa otettiin nyt hiomioon myös kasvaneitten nippukokojen ja jarrutusvoimien vaatimukset sidonnassa, sekä pankkojen liukuestepinnoissa, ja myös kiinnikkeitten lujuudessa, sekä paikoillaan pysymisestä yhdistelmän sokkijarrutuksissa suurtehojarrujen hidastusvoimilla.

- Kehitystyössä oli asiantuntija jäseninä mukana mm. Rautaruukki, Outokumpu , Lappenrannan Tekninen Korkeakoulu , Weckman ,Tuotantostudio Tornio, Aurajoki ja Teknos.

 

2020 - luku tuo vaativia uusia haasteita päästövähennyksiin , kuormansidontaan , työ- ja liikenneturvallisuuteen , kulunohjausjärjestelmiin sekä tietenkin myös puutavarayhdistelmien tuottavuuden maksimointiin, sekä muovin poistoon yhdistelmän kaikista kuorman käsittelyn rakenteista.

-TimberRoad projekti vastaa näihin uusiin vaativiin haasteisiin yhdessä  alan ammattilaisista valitun kattavan yhteistyöverkoston kanssa ja hyödyntämällä näitä viiden vuosikymmenen kehitystöistä saamiaan tietoja ja yhteistyöverkostoja.



  TimberRoad-projekti
 Heikki Jokela 050 4129024
heikki.jokela@ammattilehti.fi

 


18.05.2025KATSO TÄSTÄ 16.5. LÄHETYS! Kuljetus, maarakennus ja metsäalan uutisi
17.05.2025Proforest 23.-24.5. Kalajoen lentokentällä: - "Tietoa. Kokemuksia. Ratkaisuja".
15.05.2025LUE TÄSTÄ! Kevään suuri Metsäalan Ammattilehti on ilmestynyt
14.05.2025 16.00Terminator XXL 8aero-, ja 8.8CE pankkojen 1vrk:n - 1 viikon perille toimitusvalmiudessamme olevat auto-, ja pv. pankkoerät.
19.04.2025 20.00??UUTISET--UUTISET??
21.05.2025 13.00Terminator XXL mallistoon on lisätty laserleikattu CE - merkintä. Mutta MIKSI ??
21.05.2025 12.00Nippusidonnan turvallisuus ei tule tuunaamalla, eikä teippejä lisäämällä.
21.05.2025 11.00Heijastinteipit määrättiin pakollisiksi 2000-luvun lopulla. mutta nyt ne ovatkin jo "turhakkeita".
21.05.2025 9.00XXL -Evolution pankkomallistot tarjoavat raakapuukuljetuksiin kolme välttämätöntä valttikorttia.
21.05.2025 7.00Teipit jäävät pankoista pois, ja kuumasinkitys alkaa korvata muovipinnoitteet.

Siirry arkistoon »