Suomen suurin kuormatila tilattavissa nyt myös perinteiseen nosturilliseen puutavara-autoon. - Artikkelimme vuodelta 2012 !!!
03.05.2025 10.00

Olen aktiivisti kehittänyt puutavarayhdistelmien ominaisuuksia parantavia varusteita jo viitenä vuosikymmenenä : 1970 , 1980, 1990 ,2000 ja 2010. -
Seuraavaksi on vuorossa kuudes puutavarayhdistelmien kehitykseni vuosikymmen ja TimberRoad 2020 yhdistelmäpari kulunohjausjärjestelmineen.
Jokaisen vuosikymmenen kehityspaketti on tuonut käyttäjilleen lisätuloja ja käytön helppoutta ja myös pitkäaikaisia käyttäjiä.

1970 - luku toi puutavarayhdistelmien keventämisen alumiinivarusteilla. Kehitystyö huipentui 70- luvun lopulla esitellyssä KevytSisussa , jonka alustassa, laukaistavissa pankoissa ja perävaunussa keventäminen oli viety huippuunsa. -Yhteistyössä mukana Sisu, Jyki , Fiskars ja Tehdaspuu.

1980 - luvulla kehitin aerodynamiikan puutavaravarusteisiin sekä karhuketjuttomat aerodynaamisesti muotoillut laukaistavat pankot. Karhuketjuttomuus oli merkittävä työtä helpottava ja tutvallisuutta parantava patentoitu keksintö. - Vuosikymmenen yhteistyössä ja kehitystyössä oli mukana Mersu , Weckman, Liikenneministeriö sekä Tehdaspuu ja Metsäteho. 80- luku toi myös tietokoneohjauksen raakapuuketjuihin Tehdaspuun aktiviteetin myötä.

1990 - luku toi "AeroSisun" kaikkien aikojen korkeatasoisimmalla aeropaketilla varustettuna. Uutuutena oli aerovirtauksien edelleen kehittely, alleajosyujat ja kotelorunkoinen perävaunu.
-Vuosikymmenen loppupuoli toi kokonaan teräksisten pankkojen ja apurunkovarusteitten "paluun" markkinajohtajiksi.
-Uutta kehitystä ja osaamista Suomen terästuotantoon toi kuumasinkitystuotteitten esimerkillisen kovan tason kehitystyömme. Kehitystyössä oli myöskin mukana Sisu , Metsäteho , Liikennemoinisteriö , Rautaruukki sekä Outokumpu.

2000 - luvun uutuustuotemallistoa oli kokeilut ruostumattomilla teräksillä ja kuumasinkityt pankot , sekä apurunkovarusteet. Uutta oli myös apurunkopakettien edelleenkehitys asennusvalmiiksi toimituspaketeiksi vientimarkkinoille ja Suomen varustelupisteisiin.
-Aerodynamiikkayhdistelmän kehitystyö ja kokeilut jatkuivat uusilla tuoteversioilla ja testeillä. Pienoismallitestit tehtiin TKK:n aerodynamiikkalaboratoriossa ja yhdistelmätestit Tarton lentokentällä ja Tallinnan moottoritiellä TimberRoad 2000 testeinä.
- Kehitystyössä oli aktiivisina mukana Scania, Närko, Rautaruukki, Outokumpu Zinc , TKK, SKAL, Teknologiateollisuus, Metsäteho ja Liikenneministeriö.


2010 - luku toi puutavarayhdistelmien teräsrakenteisiin Ruukkin kehittämät "Ultralujat" ajoneuvoteräkset kuumasinkittävin ja maaliviimeistelyyn kehitetyin patinoituvin teräslaaduin. 2010 luvun puutavarayhdistelmiin kehitin Terminator "tilapankkomalliston" vastaamaan uusien korotettujen painojen kuormatilakasvattamisen vaatimuksiin.
-Terminatoteissa otettiin nyt hiomioon myös kasvaneitten nippukokojen ja jarrutusvoimien vaatimukset sidonnassa, sekä pankkojen liukuestepinnoissa, ja myös kiinnikkeitten lujuudessa, sekä paikoillaan pysymisestä yhdistelmän sokkijarrutuksissa suurtehojarrujen hidastusvoimilla.
- Kehitystyössä oli asiantuntija jäseninä mukana mm. Rautaruukki, Outokumpu , Lappenrannan Tekninen Korkeakoulu , Weckman ,Tuotantostudio Tornio, Aurajoki ja Teknos.

2020 - luku tuo vaativia uusia haasteita päästövähennyksiin , kuormansidontaan , työ- ja liikenneturvallisuuteen , kulunohjausjärjestelmiin sekä tietenkin myös puutavarayhdistelmien tuottavuuden maksimointiin, sekä muovin poistoon yhdistelmän kaikista kuorman käsittelyn rakenteista.
-TimberRoad projekti vastaa näihin uusiin vaativiin haasteisiin yhdessä alan ammattilaisista valitun kattavan yhteistyöverkoston kanssa ja hyödyntämällä näitä viiden vuosikymmenen kehitystöistä saamiaan tietoja ja yhteistyöverkostoja.

TimberRoad-projekti
Heikki Jokela 050 4129024
heikki.jokela@ammattilehti.fi