2012 :- Puutavaran autokuljetuksen tehostaminen on mahdollista.
22.09.2022 3:00
Metsätehossa on tehty tarkasteluja mahdollisuuksista suurentaa puutavara-autojen kokonaispainoja ja hyötykuormaa. Liikennevirasto on tuonut työhön kalustoteknistä asiantuntemusta ja laskentatekniikkaa. Niiden avulla on voitu varmistua siitä, että kaluston mitoitus ja massajakaumat pysyvät määräysten puitteissa.
Lähtöajatuksena on, että kuormatilaa ja kuljetuskalustoa voitaisiin hyödyntää nykyistä tehokkaammin sallimalla kuormitus akseli- ja telimassojen mukaan. Nykyisin yhdistelmien kokonaismassat ovat pienempiä kuin ajoneuvojen ja akselien yhteenlasketut enimmäismassat. Suurempien kokonaismassojen yhdistelmät olisivat nykyisten kaltaisia auton ja varsinaisen perävaunun yhdistelmiä ja myös enimmäispituudeltaan nykyisten säädösten mukaisia.
Kokonaismassaa voidaan lisätä ja tierasitusta jakaa tasaisemmin lisäakselien avulla. Vaikka kokonaismassa suurenee, niin tierasitus vähenee, koska akseli- ja telimassoja ei lisätä. Puutavarankuljetuksen päästöt suoriteyksikköä kohden vähenevät jos käytetään tehokkaampia ajoneuvoyhdistelmiä.
Suurempien kokonaismassojen yhdistelmät ovat yhtä vakaita tai vakaampia kuin nykyiset yhdistelmät. Vaihtoehdoissa pyritään parantamaan vetoauton ja perävaunun massasuhdetta, eli kuormittamaan vetoautoa nykyistä enemmän suhteessa perävaunuun. Nykyaikaisissa ajoneuvoyhdistelmissä on myös tehokkaat ja vakautta lisäävät jarrujärjestelmät, jotka mahdollistavat esitetyn kaltaisten raskaampien ajoneuvoyhdistelmien käytön.
Työn tuloksia on käytetty perusteluina mm. kun liikenneministeriöltä on haettu lupia tehokkaampien ajoneuvoyhdistelmien kokeiluun ja ehdotukseen kokonaispainojen korottamiseksi pysyvästi.
erikoistutkija Antti Korpilahti, Metsäteho Oy puh. 040 582 1709 antti.korpilahti(at)metsateho.fi
yli-insinööri Olavi H. Koskinen, Liikennevirasto puh. 020 637 3547 olavi.koskinen(at)liikennevirasto.fi
|