2012 :- Puutavaran autokuljetuksen tehostaminen on mahdollista.

22.09.2022 3:00

dscf5126.jpgMetsätehossa on tehty tarkasteluja mahdollisuuksista suurentaa puutavara-autojen kokonaispainoja ja hyötykuormaa. Liikennevirasto on tuonut työhön kalustoteknistä asiantuntemusta ja laskentatekniikkaa. Niiden avulla on voitu varmistua siitä, että kaluston mitoitus ja massajakaumat pysyvät määräysten puitteissa.

daf_dolicup_dollyyv70iuj0apmomao_3aks2b_12.jpgLähtöajatuksena on, että kuormatilaa ja kuljetuskalustoa voitaisiin hyödyntää nykyistä tehokkaammin sallimalla kuormitus akseli- ja telimassojen mukaan. Nykyisin yhdistelmien kokonaismassat ovat pienempiä kuin ajoneuvojen ja akselien yhteenlasketut enimmäismassat. Suurempien kokonaismassojen yhdistelmät olisivat nykyisten kaltaisia auton ja varsinaisen perävaunun yhdistelmiä ja myös enimmäispituudeltaan nykyisten säädösten mukaisia.

Kokonaismassaa voidaan lisätä ja tierasitusta jakaa tasaisemmin lisäakselien avulla. Vaikka kokonaismassa suurenee, niin tierasitus vähenee, koska akseli- ja telimassoja ei lisätä. Puutavarankuljetuksen päästöt suoriteyksikköä kohden vähenevät jos käytetään tehokkaampia ajoneuvoyhdistelmiä.

daf_ohk.jpgSuurempien kokonaismassojen yhdistelmät ovat yhtä vakaita tai vakaampia kuin nykyiset yhdistelmät. Vaihtoehdoissa pyritään parantamaan vetoauton ja perävaunun massasuhdetta, eli kuormittamaan vetoautoa nykyistä enemmän suhteessa perävaunuun. Nykyaikaisissa ajoneuvoyhdistelmissä on myös tehokkaat ja vakautta lisäävät jarrujärjestelmät, jotka mahdollistavat esitetyn kaltaisten raskaampien ajoneuvoyhdistelmien käytön.

Työn tuloksia on käytetty perusteluina mm. kun liikenneministeriöltä on haettu lupia tehokkaampien ajoneuvoyhdistelmien kokeiluun ja ehdotukseen kokonaispainojen korottamiseksi pysyvästi.

erikoistutkija Antti Korpilahti, Metsäteho Oy
puh. 040 582 1709
antti.korpilahti(at)metsateho.fi

yli-insinööri Olavi H. Koskinen, Liikennevirasto
puh. 020 637 3547
olavi.koskinen(at)liikennevirasto.fi

27.09.2022 18:00Terminator XXL 8.8 ZINC - sinkkipankkomallisto laajenee !!!
27.09.2022 17:00Kehitys kehittyy, ja me teemme sitä.
27.09.2022 15:00Sähköauton lataus kallistuu K-Latausverkossa lokakuussa
27.09.2022 13:00Kemppi tuo markkinoille teolliseen käyttöön tarkoitetun X5 FastMig Pulse -hitsausjärjestelmän
27.09.2022 11:00Terminator XXL10.9 aerot saat joko kolmikerrospinnoitettuina, tai kuumasinkittyinä.
27.09.2022 9:00NIPPU LISÄÄ : - Kuormakokovertailu ja pinta-alataulukko : - Terminator XXL ja alupankot
27.09.2022 7:00Terminator XXL aeroissa on peruspankon valmiusaste korkeimmalla mahdollisella tasolla.
27.09.2022 3:00Terminator XXK 8.8 CE 4+8 kpl:n yhdistelmäsarja kuumasinkittynä, ja teipeittä nopeasti , sekä edullisesti.
27.09.2022 0:03Olemme nyt syystoimitus valmiudessa = 24/7.
26.09.2022 18:00Kertausta:-Terminator - tekniikkaa: Markkinoitten kattavin teräspankkomallisto.

Siirry arkistoon »