2012 :- Puutavaran autokuljetuksen tehostaminen on mahdollista.

22.09.2022 3:00

dscf5126.jpgMetsätehossa on tehty tarkasteluja mahdollisuuksista suurentaa puutavara-autojen kokonaispainoja ja hyötykuormaa. Liikennevirasto on tuonut työhön kalustoteknistä asiantuntemusta ja laskentatekniikkaa. Niiden avulla on voitu varmistua siitä, että kaluston mitoitus ja massajakaumat pysyvät määräysten puitteissa.

daf_dolicup_dollyyv70iuj0apmomao_3aks2b_12.jpgLähtöajatuksena on, että kuormatilaa ja kuljetuskalustoa voitaisiin hyödyntää nykyistä tehokkaammin sallimalla kuormitus akseli- ja telimassojen mukaan. Nykyisin yhdistelmien kokonaismassat ovat pienempiä kuin ajoneuvojen ja akselien yhteenlasketut enimmäismassat. Suurempien kokonaismassojen yhdistelmät olisivat nykyisten kaltaisia auton ja varsinaisen perävaunun yhdistelmiä ja myös enimmäispituudeltaan nykyisten säädösten mukaisia.

Kokonaismassaa voidaan lisätä ja tierasitusta jakaa tasaisemmin lisäakselien avulla. Vaikka kokonaismassa suurenee, niin tierasitus vähenee, koska akseli- ja telimassoja ei lisätä. Puutavarankuljetuksen päästöt suoriteyksikköä kohden vähenevät jos käytetään tehokkaampia ajoneuvoyhdistelmiä.

daf_ohk.jpgSuurempien kokonaismassojen yhdistelmät ovat yhtä vakaita tai vakaampia kuin nykyiset yhdistelmät. Vaihtoehdoissa pyritään parantamaan vetoauton ja perävaunun massasuhdetta, eli kuormittamaan vetoautoa nykyistä enemmän suhteessa perävaunuun. Nykyaikaisissa ajoneuvoyhdistelmissä on myös tehokkaat ja vakautta lisäävät jarrujärjestelmät, jotka mahdollistavat esitetyn kaltaisten raskaampien ajoneuvoyhdistelmien käytön.

Työn tuloksia on käytetty perusteluina mm. kun liikenneministeriöltä on haettu lupia tehokkaampien ajoneuvoyhdistelmien kokeiluun ja ehdotukseen kokonaispainojen korottamiseksi pysyvästi.

erikoistutkija Antti Korpilahti, Metsäteho Oy
puh. 040 582 1709
antti.korpilahti(at)metsateho.fi

yli-insinööri Olavi H. Koskinen, Liikennevirasto
puh. 020 637 3547
olavi.koskinen(at)liikennevirasto.fi

01.06.2023KATSO TÄSTÄ ERIKOISLÄHETYS KULJETUS 2023 NÄYTTELYSTÄ
01.06.2023Hyödynnä nyt PALJOUSALENNUS : - XXL-Express 24/7 pankkotoimitukset toimivat totutusti, ja rahtivapaasti kaikkialle Suomeen.
01.06.2023Hyödynnä nyt PALJOUSALENNUS: - TÄSSÄ ON AJANTASAINEN,noin 200 Terminatorin valmisvaraston mitat ja pankkomäärät, sekä toimitusten pinnoitevaihtoehdot.- Tilaa omasi, ennen vähintään 200-300.euron/kpl? = 10%-15% hinnankorotuksia!!!
01.06.2023 7:00Luulo ei oo tiaron väärtti. - Luuloja pankoista.
01.06.2023 3:00Alumiinin pinnoitus anodisoimalla on yleisin,kestävin , sekä myös edullisin.
01.06.2023 0:07Alumiinipankko on edelleenkin Skandinavian markkinaykkönen.
31.05.2023 18:00Alumiinipankot, ja apurunkopaketit ovat teipeittä 100%:sesti muovittomia.
31.05.2023 15:00Totuus puutavarapankkojen kuormatilojen pinta-alaeroista ja syistä suuriin eroihin......puu76 -- (Artikkeli vuodelta 2014)
31.05.2023 13:00Kuljetusyrittäjä Niclas Hautanen: "Puunajo on mahdollisuuksien ala"
31.05.2023 12:00Koska kuumasinkitys tavoittaa kattavasti myös Suomen perävaunu-, ja päällirakennevarusteet???

Siirry arkistoon »