2012 : - Puutavaran autokuljetuksen tehostaminen on mahdollista.

28.01.2025 15.00

dscf5126.jpg

Metsätehossa on tehty tarkasteluja mahdollisuuksista suurentaa puutavara-autojen kokonaispainoja ja hyötykuormaa. Liikennevirasto on tuonut työhön kalustoteknistä asiantuntemusta ja laskentatekniikkaa. Niiden avulla on voitu varmistua siitä, että kaluston mitoitus ja massajakaumat pysyvät määräysten puitteissa.

daf_dolicup_dollyyv70iuj0apmomao_3aks2b_12.jpg

Lähtöajatuksena on, että kuormatilaa ja kuljetuskalustoa voitaisiin hyödyntää nykyistä tehokkaammin sallimalla kuormitus akseli- ja telimassojen mukaan. Nykyisin yhdistelmien kokonaismassat ovat pienempiä kuin ajoneuvojen ja akselien yhteenlasketut enimmäismassat. Suurempien kokonaismassojen yhdistelmät olisivat nykyisten kaltaisia auton ja varsinaisen perävaunun yhdistelmiä ja myös enimmäispituudeltaan nykyisten säädösten mukaisia.

Kokonaismassaa voidaan lisätä ja tierasitusta jakaa tasaisemmin lisäakselien avulla. Vaikka kokonaismassa suurenee, niin tierasitus vähenee, koska akseli- ja telimassoja ei lisätä. Puutavarankuljetuksen päästöt suoriteyksikköä kohden vähenevät jos käytetään tehokkaampia ajoneuvoyhdistelmiä.

daf_ohk.jpg






Suurempien kokonaismassojen yhdistelmät ovat yhtä vakaita tai vakaampia kuin nykyiset yhdistelmät. Vaihtoehdoissa pyritään parantamaan vetoauton ja perävaunun massasuhdetta, eli kuormittamaan vetoautoa nykyistä enemmän suhteessa perävaunuun. Nykyaikaisissa ajoneuvoyhdistelmissä on myös tehokkaat ja vakautta lisäävät jarrujärjestelmät, jotka mahdollistavat esitetyn kaltaisten raskaampien ajoneuvoyhdistelmien käytön.

Työn tuloksia on käytetty perusteluina mm. kun liikenneministeriöltä on haettu lupia tehokkaampien ajoneuvoyhdistelmien kokeiluun ja ehdotukseen kokonaispainojen korottamiseksi pysyvästi.

erikoistutkija Antti Korpilahti, Metsäteho Oy

yli-insinööri Olavi H. Koskinen, Liikennevirasto



08.02.2025KATSO TÄSTÄ 7.2. LÄHETYS! Laajasti mielenkiintoista kuljetus, maarakennus ja metsäalan asiaa
01.01.20252025 - Puukäärmeen vuosi .
01.01.2025??UUTISET--UUTISET??
10.02.2025 18.00Kolme "kovaa" yhdessä - ja samassa pankossa.
10.02.2025 17.00Terminatoreitten pintakäsittely.
10.02.2025 15.00Terminator - tekniikkaa : - RAUTAHAMMASTUS (Artikkelimme vuodelta 2018) .
10.02.2025 13.00Terminatoreitten vastaus nippusidontaan.
10.02.2025 11.00Koostesivu : "Terminator/ =TimberMaxx tekniikkaa" 1-16.
10.02.2025 9.00Terminatoreitten ja TimberMaxxien painoetu ja niitten kevennysmenetelmät.
10.02.2025 7.00Käsittelyssämme on nyt puutavarapankkojen rungot vaatimuksineen, sekä ominaisuuksineen.

Siirry arkistoon »