"Kadonneen kuormatilan metsästys" : - Puutavara-autojen kuormatilavertailu : XXL / ALU.....= viiden vuoden takaa !!!

17.07.2023 7.00

xxl_pankkovertailu_aluun.jpg
Vasemmalla XXL paketti ja oikealla alupaketti:
Kuvan vertailussa tolppakorkeus maasta on sama.
Kuormatilaero näkyy kuvassa alupaketin kuorman ylikorkeutena. Kuorman ero koko yhdistelmässä on 15 m3, ja siitä auton osuus  6.5 m3 m3!!!  Alumiiniapurungon ja teräksisen runkopaketin korkeusero on 95 mm. Erotus näkyy kuvassa tolppamittaerona Terminator XXL 8.8 CE pankkomallin hyväksi. 

Puutavarapankkojen maksimi ulkomitat Suomessa määräytyvät Liikenneministeriön asetuksilla.Pankon maksimiulkoleveys saa olla alle 22m yhdistelmissä 2.60 m ja yli 22 metrisissä maksimileveys on 2.55. Yhdistelmän maksimikorkeus molemmissa yhdistelmämittaluokissa saa olla 4.40 metriä. Enimmäiskorkeus kasvoi Suomessa kymmenisen vuotta sitten 1.10 2013 alkaen 4.4 metriin.

Kuormatilan kasvattaminen

Kun kuormatilaa ei voi kasvattaa ulkoapäin, voi sen tehdä kasvattamalla pankkojen sisämittoja sekä hyödyntämällä esitetty 4.4m kuormakorkeus:

kuormatilaero_alucar_20cm.jpg

Autovarustelujen kuormatilaerot  ovat jopa 6.5 m3 -
10 m3 yksistään auton osalla.

Pankkorungon yleisin korkeus kiinnikkeineen on teräspankoissa 165 mm - 175 mm  ja alumiinipankoissa se ylittää 200mm .Pankkorungon minimikorkeudeksi on Metsäteollisuus suositellut 120 mm purkukonevaatimusten mukaisesti.Terminator XXL 8.8 pankon runkokorkeus kiinnikkeineen on 130 mm ja Terminator XXL 11 ja XXL 12.8 pankollia se on 140 mm.

xxl_kuormatilamitta_2.55_tyhjana_2380.jpg

Kuormatilojen erotus tulee pankkorunkojen ja
kiinnikepakettien korkeuseroista ja tolppien
sisämittaeroista sekä muodonmuutoseduista
kuormattuna.

Pankkojen tolppien sisäväli määrittää kuormatilan leveyden.Sitä voidaan kasvattaa tolppia kaventamalla ja muuntamalla tolppakiinnitys sellaiseksi,että tolppaholkit käyvät tarpeettomiksi.-Kiinteätolppaisissa pankoissa ei ole kuormatilaa useilla senteillä kaventavia tolppaholkkeja.

Kuormatilan leveyttä kuormattuna voidaan lisäksi kasvattaa yllättävän paljon tekemällä tolpat sisäänpäin kaareviksi ja mitoittamalla molemminpuolin kartiokas ylöspäin kapeneva tolppa kuormaleveyden kannalta optimaaliseksi.

Terminator XXL pankkojen kuormitettua  sisäleveyttä on onnisrutto kasvattaa alumiinipankkoihin verrattuna jopa 150 (180mm -  200) mm:llä ja lisäksi sen tynnyrimäinen muoto kasvattaa tiimalasimuotoon (katso kuva ylhäällä) verrattuna yhdistelmän kuormaa tuon ratkaisevan 10 m3.

Tolppakorkeudet vaihtelevat Suomen nykyisellä  4.40 metrin maksimikorkeusmitalla autojen 2.80 metristä 3.25 metriin ja perävaunujen 2.85 metristä 3.30 metriin. Suuret , jopa 45 cm tolppakorkeuserot johtuvat alustojen  korkeuseroista sekä auton eri apurunkomallien suurista korkeuseroista. 

Yhdistelmien korkeusmuutos 4.20 metristä 4.4 metriin kasvattaa sallittua kuormakorkeutta 20 sentillä ja 7.5 kehyskuutiolla.


Valitsemalla oikeat alustat ja varusteet on jopa 20 m3:n  kuormakoon kasvatus mahdollista.

tukkikuorma_xxl_oranssi_purku.jpg


Kuormatilan reilusti yli 20 m3:n (kehyskuution) kasvattaminen on mahdollista valitsemalla matalin markkinoilla oleva automalli ja matalin perävaunu sekä varustamalla auto  120 mm  apurunkopaketilla sekä valitsemalla yhdistelmään Terminator XXL pankot alumiiniapurungon ja alumiinipankkojen asemasta.

- Tässä vertailussa on käytetty samankorkeuksisia auto- ja perävaunualustoja. Kuormakokoero muodostuu apurungosta ja auton sekä perävaunun pankoista.


Kuormatilan kasvattamisessa pankoilla on suurin merkitys.Yksin pankojen osuus valitsemalla suurimmat mahdolliset Terminator XXL pankot on ero kuormatilassa  alumiinisiin pankkosarjoihin verrattuna jopa yli 10 m3.xxhj.

- Vrt.Kuormakorkeuden lisäys 20 sentillä kasvattaa kuormatilavuutta 7.5 kehyskuutiolla.
xxl_alu_tyhjana.jpg
Kuormatilaero XXL pankkojen ja alupankkojen välillä kasvaa entisestään tolppien erityyppisen muotoilufilosofian kautta.
XXL pankko ottaa kuormattuna "tynnyrimuodon" (lisää kuormatilaa) ja alupankot sekä suoratolppaiset teräspankot taipuvat tiimalasimuotoon(pienentää kuormatilaa). 

Taulukko Terminator XXL 8.8 ja 6/7 tonnisten alumiinipankkojen kuormapinta-aloista ja niitten pinta-alaerot pankkojen runkoleveyksillä 2.55m.

korkeus    XXL               Alu       erotus          

2850       6.55m2        5.96m2    0.59m2
2900       6.67m2        6.07m2    0.60m2               
2950       6.79m2        6.19m2    0.60m2      
3000       6.91m2        6.30m2    0.61m2       
3050      7.03m2         6.41m2   0.62m2          
3100       7.15m2        6.53m2   0.62m2         
3150       7.27m2        6.64m2    0.63m2    
3200       7.39m2        6.75m2    0.64m2   
3250       7.51m2        6.86m2    0.65m2
3300       7.63m2      6.97m2    0.66m2  

Kuormaleveys 2.6m kasvattaa kuormapinta-
aloja
0.13m2-0.16m2:lla ja kuormakokoa
n. 2.5 kehyskuutiolla.
(-
käytettävissä vain alle 22m yhdistelmäpituuksilla).

Vanhanmallisten kiinteätolppaisten teräspankkojen ja uutuutena markkinoille tulleitten irtotolppaisten teräspankkojen kuormatilojen  koko Terminatormallien eduksi on Terminaattoreitten ja irtotolppaisten alupankkojen puolivälissä.
*alupankkomallit kokoero       - 8.0 -12m3 / yhdistelmä
* muut  teräspankkomallit
kokoero                                 - 3.5- 5 m3 / yhdistelmä

Annan tarvittaessa lisätietoja puutavarayhdistelmien mitoituksiin ja valintaratkaisuihin sekä tulevien painokorotusten vaikutuksista niihin :


Heikki Jokela 050 4129 024
heikki.jokela@ammattilehti.fi

Kaikki julkaistut kokonaispainokorotusartikkelit löydät sivuiltamme
hakusanalla puu76 ja tilapankkoartilkkelit löytyy hakusanalla XXL.
- Katso lisäksi "aero" ja "liukuestepinnat".

19.04.2024 9.00Metsäalalla investoidaan - nyt kannattaa markkinoida!
13.04.2024KATSO TÄSTÄ MANSEN MÖRINÄT LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
05.04.2024Nopeitten toimitusten varastopankot / huhtikuu 2024.
19.04.2024 18.00Materiaalivalinta - teräksissä ja teräksissä on suuria eroja.
19.04.2024 17.00Kuumasinkitys on nyt vahvasti mukana kuljetusvälineissä, ja seuraavaksi myös korjuuketjussa.
19.04.2024 15.00Kuumasinkitty pankko on käytössä täysin ruostumaton - päältä, ja sisältä !!!.
19.04.2024 13.00Kuumasinkitty pankko pysyy pitkään siistinä.
19.04.2024 12.00Wihuri Teknisen Kaupan jälkimarkkinoinnissa keskitetään palveluja
19.04.2024 11.00Pankkojen pinnoitekkin on osa tuottavuutta ja turvallisuutta: -Kuumasinkitys on ehdottomasti paras, kestävin, ja turvallisin teräksisten pankkojen pinnoitusmenetelmä.
19.04.2024 9.00Tamtron Group Oyj tuo markkinoille mullistavan AI-pohjaisen automaattisen materiaalien tunnistusjärjestelmän

Siirry arkistoon »