Puutavarayhdistelmän loiskuorma kasvaa ajon aikana pahimmillaan jopa 5000 kiloon.29.12.2024 15.00
Liasta,vedestä, lumesta ja jäästä kerääntyvää loiskuormaa kerääntyy puutavara-yhdistelmän kaikkiin osiin. Vähiten hyvin muotoiltuihin uudenpolven autohytteihin, eniten alustaan, nosturiin , pankkoihin, akseleihin , sekä tietenkin itse kuormaan. Pahimmillaan loiskuormat ovat talviolosuhteissa. Alijäähtynyt vesi kerääntyy nopeasti tuhansien kilojen lisätaakaksi ja joissakin lumikeleissä alustaan ja kuormaan kerääntyy pahimmillaan lähes 5000 kg ennalta arvaamatonta lisäpainoa ja samalla myös kuljetuskuluja. Mistä loiskuorma tulee? Loiskuorma nousee kyytiin maantieltä ja teitten varsilta sekä vesi ,että lumisateesta, ja myöskin alijäähtyneestä vedestä. Loiskuorma on hiekkaa,tiesuolaa, savea, pölyä, vettä,lunta, jäätä ja alijäähtynyttä vettä. Kuormakokoon vaikuttaa vastaantukevan liikenteen (rekkaliikenteen) määrä , perässäajon määrä ja etäisyys edelläajaviin , ajonopeudet sekä keliolosuhteet . Suuri merkitys on myös tienhoitotoimenpiteillä. Mikä on loiskuorman koko eri olosuhteissa ? Käytössä olevissa puutavarayhdistelmissä on aina jopa pesunkin jälkeen ylimääräistä painoa. Liikenteessä alustan sokkeloihin ja pintoihin kerääntyy nopeasti sadoista kiloista muutamaan tuhanteen kiloon kuormaa, joka syö laskutettavan kuorman osuutta ja on mukana myös tyhjänäajon kuluissa, sekä kuluttaa ja rikkoo yhdistelmän herkimpiä , sekä kalliita rakenteita. Pieni pöly aiheuttaa satojen kilojen loiskuorman kasvun ja ajo kurakelissä tuo kyytiin helposti jo tonnin painoisen kuluerän. Miten likakertymiä voidaan pienentää? Likakuorman pienentämisessä paras kaikkien tuntema esimerkki on henkilöautot. Parikymmentä vuotta vanhat autot likaantuvat kertaluokkaa herkemmin , kuin nykytekniikan "bensapihit" aerodynamiikaltaan hiotut ekoautot. Sama kehitys näkyy linja-autoissa ja kuorma-autojen hyteissä.- Mutta vain hyteissä. Kuorma-autojen hyttit ovatkehittyneet jokseenkin henkilöautojen tahtiin , mutta tärkeimmät osuudet on vielä täysin retuperällä: -Kaikkien kuorma-autotyyppien ja yhdistelmien ilmanpyörteilyt ja alipainepinnat " akanvirtoineen " ovat autojen kehityshistorian alhaisimmalla tasolla. Tämä koskee itse kuorma-autoalustaa, sekä kaikkia siihen asennettavia varusteita nostureineen ja perävaunuineen. -Mutta kehitystäkin on tulossa : Polttoaineen hinnan korotukset aktivoivat kulutuksen säästötarpeita nyt koko Euroopan alueella.XXhj.29.12.2024 --------------------------------------------------------------- Saksan IIA näyttelyssä oli esillä Mersun ja Mannin puoliperävaunupaketit, joissa oli kehitetty koko yhdistelmää yhtenä "liikennepalana" ja muutos oikeaan suuntaan, se näyttää nykypäivänä jopa harppaukselta. Tämä siirto aiheuttanee ajatuksia rahtiperävaunupuolen pelikentillä ja levinnee lähivuosina kaikkiin muihinkin autovarusteisiin. - Likakertymää voidaan pienentää järkevästi vain kokonaisvaltaisella yhdistelmien teknisillä ratkaisuilla ja täysin uudella muotoiluajattelulla sekä toteutuksilla. Aeromuoroilu täysperävaunuyhdistelmillämme asettaa lisähaasteita osaamiselle, ja aeromuotoiluille. + Myös puutavarayhdistemiä on mahdollista parantaa, ja tosi paljonkin = selvästi eniten!!! Asiantuntija Heikki Jokela 050 4129 024 ======================== Ps.Paras kongreettinen esimerkki on henkilöautojen kehitys alustojen- , ja korien osalta viimeisen 50-vuoden aikana. ========================== +Polttoaineen hinnan nousut aktivoivat polttoainesäästöstä saatavien hyötyjen kehitysprosesseja. ========================== |
19.01.2025 | KATSO TÄSTÄ 17.1. LÄHETYS! Laajasti mielenkiintoista kuljetus, maarakennus ja metsäalan asiaa |
01.01.2025 | 2025 - Puukäärmeen vuosi . |
01.01.2025 | ??UUTISET--UUTISET?? |
26.01.2025 17.00 | Puutavarapankkon lujuusluokat on merkittävä jokaiseen pankkoon pysyvällä merkinnällä. |
26.01.2025 16.00 | Pankkomuovien tulevaisuus. |
26.01.2025 15.00 | Terminatorimiehet ottavat metsäteollisuuden muovikiellon tosissaan. |
26.01.2025 14.00 | Pankkojen lujuusluokat. |
26.01.2025 13.00 | 100%:nen muovittomuus saadaan nopeasti koko raakapuun korjuu-, ja kuljetusketjuun. |
26.01.2025 12.00 | Pankkotyypit Suomessa. |
26.01.2025 11.00 | Miksi alumiinipankoissa on erittäin pienet- , ja ilmavastusominaisuuksiltaan ja tuottavuudeltaan huonotasoiset kuormatilat |
Siirry arkistoon » |