Puutavarayhdistelmän loiskuorma kasvaa ajon aikana pahimmillaan jopa 5000 kiloon.

31.03.2023 9:00

likakuorma_talvella.jpgLiasta,vedestä, lumesta ja jäästä kerääntyvää loiskuormaa kerääntyy puutavara-yhdistelmän kaikkiin osiin. Vähiten hyvin muotoiltuihin uudenpolven autohytteihin, eniten alustaan, nosturiin , pankkoihin, akseleihin , sekä tietenkin itse kuormaan.


Pahimmillaan loiskuormat ovat talviolosuhteissa. Alijäähtynyt vesi kerääntyy nopeasti tuhansien kilojen lisätaakaksi ja joissakin lumikeleissä alustaan ja kuormaan kerääntyy pahimmillaan lähes 5000 kg ennalta arvaamatonta lisäpainoa ja samalla myös  kuljetuskuluja.

Mistä loiskuorma tulee?

kuo_rautio_11.jpgLoiskuorma nousee kyytiin maantieltä ja teitten varsilta sekä vesi ,että lumisateesta, ja myöskin  alijäähtyneestä vedestä. Loiskuorma on hiekkaa,tiesuolaa, savea, pölyä, vettä,lunta, jäätä ja alijäähtynyttä vettä. Kuormakokoon vaikuttaa vastaantukevan liikenteen (rekkaliikenteen) määrä , perässäajon määrä ja etäisyys edelläajaviin , ajonopeudet sekä keliolosuhteet . Suuri merkitys on myös tienhoitotoimenpiteillä.


Mikä on loiskuorman koko eri olosuhteissa ?

doli_puolikas_liikenne.jpgKäytössä olevissa puutavarayhdistelmissä on aina jopa pesunkin jälkeen ylimääräistä painoa. Liikenteessä alustan sokkeloihin ja pintoihin kerääntyy nopeasti sadoista kiloista muutamaan tuhanteen kiloon kuormaa, joka syö laskutettavan kuorman osuutta ja on mukana myös tyhjänäajon kuluissa, sekä kuluttaa ja rikkoo yhdistelmän herkimpiä , sekä kalliita rakenteita. Pieni pöly aiheuttaa satojen kilojen loiskuorman kasvun ja ajo kurakelissä tuo kyytiin helposti jo tonnin painoisen kuluerän.

Miten likakertymiä voidaan pienentää?

aero_uusib2.jpgLikakuorman pienentämisessä paras kaikkien tuntema esimerkki on henkilöautot. Parikymmentä vuotta vanhat autot likaantuvat kertaluokkaa herkemmin , kuin nykytekniikan "bensapihit" aerodynamiikaltaan hiotut ekoautot. Sama kehitys näkyy linja-autoissa ja kuorma-autojen hyteissä.- Mutta vain hyteissä.

aerot.jpgKuorma-autojen hyttit ovatkehittyneet jokseenkin henkilöautojen tahtiin , mutta tärkeimmät osuudet on vielä täysin retuperällä: -Kaikkien kuorma-autotyyppien ja yhdistelmien ilmanpyörteilyt ja alipainepinnat " akanvirtoineen " ovat autojen kehityshistorian alhaisimmalla tasolla. Tämä koskee itse kuorma-autoalustaa, sekä kaikkia siihen asennettavia varusteita nostureineen ja perävaunuineen.-Mutta kehitystäkin on tulossa.

aeroo_mbhhh.jpgSaksan IIA näyttelyssä oli esillä Mersun ja Mannin puoliperävaunupaketit, joissa oli pitkästä aikaa kehitetty koko yhdistelmää yhtenä "liikennepalana" ja muutos oikeaan suuntaan näyttää nykypäivänä jopa harppaukselta. Tämä siirto aiheuttanee ajatuksia rahtiperävaunupuolen pelikentillä ja levinnee lähivuosina kaikkiin muihinkin autovarusteisiin.

aeroo_mannn.jpgLikakertymää voidaan pienentää järkevästi vain kokonaisvaltaisella yhdistelmien teknisillä toteutuksilla ja täysin uudella muotoiluajattelulla sekä toteutuksilla.- Myös puutavarayhdistemiä on mahdollista parantaa, ja paljon = eniten!!!

Heikki Jokela.

27.11.2023Tapio Korpeinen valittiin Metsäteollisuus ry:n uudeksi puheenjohtajaksi
26.11.2023Lokomo-nostureiden tarina kansien väliin
25.11.2023KATSO TÄSTÄ 24.11. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
25.11.2023Kuumasinkitysprosessi
25.11.2023Vuoden 2023 muovipinnoitettujen lähes 200 pankon varasto lähtee nyt edullisesti ja totutusti myös rahtivapaasti Suomeen.
22.11.2023Kivirock -jättilehti työn alla - lähde mukaan ilmoituksella
23.10.2023LUE TÄSTÄ! Syksyn suuri Metsäalan Ammattilehti on ilmestynyt - lähes 150-sivua alan asiaa
29.11.2023 11:00Ponsse varautuu tuotannon sopeutukseen - lomautusuhka koskee koko tuotantoa
29.11.2023 9:00"Muovi on myrkkyä" : Minä keksin pankkojen "koristelun" teippauksilla vuonna 1976.
29.11.2023 7:00Me olemme ottaneet Metsäteollisuuden muovittomuusvaateet pankkovalmistajista selvästi eniten tosissaan

Siirry arkistoon »