Puutavarayhdistelmän loiskuorma kasvaa ajon aikana pahimmillaan jopa 5000 kiloon.

29.12.2024 15.00

Liasta,vedestä, lumesta ja jäästä kerääntyvää loiskuormaa kerääntyy puutavara-yhdistelmän kaikkiin osiin. Vähiten hyvin muotoiltuihin uudenpolven autohytteihin, eniten alustaan, nosturiin , pankkoihin, akseleihin , sekä tietenkin itse kuormaan.

likakuorma_talvella.jpg
















Pahimmillaan loiskuormat ovat talviolosuhteissa.
Alijäähtynyt vesi kerääntyy nopeasti tuhansien kilojen lisätaakaksi ja joissakin lumikeleissä alustaan ja kuormaan kerääntyy pahimmillaan lähes 5000 kg ennalta arvaamatonta lisäpainoa ja samalla myös  kuljetuskuluja.

Mistä loiskuorma tulee?

kuo_rautio_11.jpg









Loiskuorma nousee kyytiin maantieltä ja teitten varsilta sekä vesi ,että lumisateesta, ja myöskin  alijäähtyneestä vedestä. Loiskuorma on hiekkaa,tiesuolaa, savea, pölyä, vettä,lunta, jäätä ja alijäähtynyttä vettä. Kuormakokoon vaikuttaa vastaantukevan liikenteen (rekkaliikenteen) määrä , perässäajon määrä ja etäisyys edelläajaviin , ajonopeudet sekä keliolosuhteet . Suuri merkitys on myös tienhoitotoimenpiteillä.


Mikä on loiskuorman koko eri olosuhteissa ?

doli_puolikas_liikenne.jpg






Käytössä olevissa puutavarayhdistelmissä on aina jopa pesunkin jälkeen ylimääräistä painoa. Liikenteessä alustan sokkeloihin ja pintoihin kerääntyy nopeasti sadoista kiloista muutamaan tuhanteen kiloon kuormaa, joka syö laskutettavan kuorman osuutta ja on mukana myös tyhjänäajon kuluissa, sekä kuluttaa ja rikkoo yhdistelmän herkimpiä , sekä kalliita rakenteita. Pieni pöly aiheuttaa satojen kilojen loiskuorman kasvun ja ajo kurakelissä tuo kyytiin helposti jo tonnin painoisen kuluerän.

Miten likakertymiä voidaan pienentää?

aero_uusib2.jpg








Likakuorman pienentämisessä paras kaikkien tuntema esimerkki on henkilöautot. Parikymmentä vuotta vanhat autot likaantuvat kertaluokkaa herkemmin , kuin nykytekniikan "bensapihit" aerodynamiikaltaan hiotut ekoautot. Sama kehitys näkyy linja-autoissa ja kuorma-autojen hyteissä.- Mutta vain hyteissä.

aerot.jpg







Kuorma-autojen hyttit ovatkehittyneet
jokseenkin henkilöautojen tahtiin , mutta tärkeimmät osuudet on vielä täysin retuperällä: -Kaikkien kuorma-autotyyppien ja yhdistelmien ilmanpyörteilyt ja alipainepinnat " akanvirtoineen " ovat autojen kehityshistorian alhaisimmalla tasolla. Tämä koskee itse kuorma-autoalustaa, sekä kaikkia siihen asennettavia varusteita nostureineen ja perävaunuineen. -Mutta kehitystäkin on tulossa : Polttoaineen hinnan korotukset aktivoivat kulutuksen säästötarpeita nyt koko Euroopan alueella.XXhj.29.12.2024

---------------------------------------------------------------

aeroo_mannn.jpg

Saksan IIA näyttelyssä oli esillä Mersun ja Mannin
puoliperävaunupaketit, joissa oli kehitetty koko yhdistelmää yhtenä "liikennepalana" ja muutos oikeaan suuntaan, se näyttää nykypäivänä jopa harppaukselta. Tämä siirto aiheuttanee ajatuksia rahtiperävaunupuolen pelikentillä ja levinnee lähivuosina kaikkiin muihinkin autovarusteisiin.

- Likakertymää voidaan pienentää järkevästi vain kokonaisvaltaisella yhdistelmien teknisillä ratkaisuilla ja täysin uudella muotoiluajattelulla sekä toteutuksilla. Aeromuoroilu täysperävaunuyhdistelmillämme asettaa lisähaasteita osaamiselle, ja aeromuotoiluille.
+ Myös puutavarayhdistemiä on mahdollista parantaa, ja tosi paljonkin = selvästi eniten!!!

aeroo_mbhhh.jpg




Asiantuntija
Heikki Jokela
050 4129 024

========================
Ps.
Paras kongreettinen esimerkki on
henkilöautojen kehitys alustojen- , ja
korien osalta viimeisen 50-vuoden aikana.
==========================
+Polttoaineen hinnan nousut aktivoivat 
polttoainesäästöstä saatavien hyötyjen
kehitysprosesseja.
==========================

19.01.2025KATSO TÄSTÄ 17.1. LÄHETYS! Laajasti mielenkiintoista kuljetus, maarakennus ja metsäalan asiaa
01.01.20252025 - Puukäärmeen vuosi .
01.01.2025??UUTISET--UUTISET??
26.01.2025 17.00Puutavarapankkon lujuusluokat on merkittävä jokaiseen pankkoon pysyvällä merkinnällä.
26.01.2025 16.00Pankkomuovien tulevaisuus.
26.01.2025 15.00Terminatorimiehet ottavat metsäteollisuuden muovikiellon tosissaan.
26.01.2025 14.00Pankkojen lujuusluokat.
26.01.2025 13.00100%:nen muovittomuus saadaan nopeasti koko raakapuun korjuu-, ja kuljetusketjuun.
26.01.2025 12.00Pankkotyypit Suomessa.
26.01.2025 11.00Miksi alumiinipankoissa on erittäin pienet- , ja ilmavastusominaisuuksiltaan ja tuottavuudeltaan huonotasoiset kuormatilat

Siirry arkistoon »