TimberRoad 2020 : Puutavarayhdistelmän loiskuorma kasvaa ajon aikana jopa 5000 kiloon. puu76

Share |
20.07.2018 9:04

likakuorma_talvella.jpgLiasta, lumesta ja jäästä kerääntyvää loiskuormaa kerääntyy puutavara-yhdistelmän kaikkiin osiin. Vähiten hyvin muotoiltuihin uudenpolven autohytteihin, eniten alustaan, nosturiin , pankkoihin, akseleihin , sekä tietenkin itse kuormaan.


Pahimmillaan loiskuormat ovat talviolosuhteissa. Alijäähtynyt vesi kerääntyy nopeasti tuhansien kilojen lisätaakaksi ja joissakin lumikeleissä alustaan ja kuormaan kerääntyy pahimmillaan lähes 5000 kg ennalta arvaamatonta lisäpainoa ja samalla myös  kuljetuskuluja.

Mistä loiskuorma tulee?

kuo_rautio_11.jpgLoiskuorma nousee kyytiin maantieltä ja teitten varsilta sekä lumisateesta, alijäähtyneestä vedestä. Loiskuorma on hiekkaa,tiesuolaa, savea, pölyä, lunta, jäätä ja alijäähtynyttä vettä. Kuormakokoon vaikuttaa vastaantukevan liikenteen (rekkaliikenteen) määrä , perässäajon määrä ja etäisyys edelläajaviin , ajonopeudet sekä keliolosuhteet . Suuri merkitys on myös tienhoitotoimenpiteillä.


Mikä on loiskuorman koko eri olosuhteissa ?

doli_puolikas_liikenne.jpgKäytössä olevissa puutavarayhdistelmissä on aina jopa pesunkin jälkeen ylimääräistä painoa. Liikenteessä alustan sokkeloihin ja pintoihin kerääntyy nopeasti sadoista kiloista muutamaan tuhanteen kiloon kuormaa, joka syö laskutettavan kuorman osuutta ja on mukana myös tyhjänäajon kuluissa. Pieni pöly aiheuttaa satojen kilojen loiskuorman kasvun ja ajo kurakelissä tuo kyytiin helposti jo tonnin painoisen kuluerän.

Miten likakertymiä voidaan pienentää?

aero_uusib2.jpgLikakuorman pienentämisessä paras kaikkien tuntema esimerkki on henkilöautot. Parikymmentä vuotta vanhat autot likaantuvat kertaluokkaa herkemmin , kuin nykytekniikan "bensapihit" aerodynamiikaltaan hiotut ekoautot. Sama kehitys näkyy linja-autoissa ja kuorma-autojen hyteissä.- Mutta vain hyteissä.

aerot.jpgKuorma-autojen hyttit ovatkehittyneet jokseenkin henkilöautojen tahtiin , mutta tärkeimmät osuudet on vielä täysin retuperällä: -Kaikkien kuorma-autotyyppien ja yhdistelmien ilmanpyörteilyt ja alipainepinnat " akanvirtoineen " ovat autojen kehityshistorian alhaisimmalla tasolla. Tämä koskee itse kuorma-autoalustaa, sekä kaikkia siihen asennettavia varusteita nostureineen ja perävaunuineen.-Mutta kehitystäkin on tulossa.

aeroo_mbhhh.jpgSaksan IIA näyttelyssä oli esillä Mersun ja Mannin puoliperävaunupaketit, joissa oli pitkästä aikaa kehitetty koko yhdistelmää yhtenä "liikennepalana" ja muutos oikeaan suuntaan näyttää nykypäivänä jopa harppaukselta. Tämä siirto aiheuttanee ajatuksia rahtiperävaunupuolen pelikentillä ja levinnee lähivuosina kaikkiin muihinkin autovarusteisiin.

aeroo_mannn.jpgLikakertymää voidaan pienentää järkevästi vain kokonaisvaltaisella yhdistelmien teknisillä toteutuksilla ja täysin uudella muotoiluajattelulla sekä toteutuksilla.

Heikki Jokela.

17.02.2019 11:00Onko XXBoxx puutavara-auton lavapohja turhake vai oliko se ennenaikainen..?
16.02.2019 11:08Kiinnikesarjojen "triplavaimentimet" ja nostokoukkusarjat ovat Terminatortekniikkaa ja sisältyvät aina vakiotoimituksiimme.
03.02.2019 15:15Mikä on yhden puutavarapankon vaatima teho ja kulutus eri ajonopeuksilla.
02.02.2019 15:538. Pankkokiinnikkeitten yleissopivuus
01.02.2019 10:10"NIPPU LISÄÄ" nyky-yhdistelmään - ja pelkällä pankkovaihdolla.
27.01.2019 16:00Kirves on kirves , puukko on puukko ja saha on saha - momelle myös pankko on pankko.
27.01.20197. "Rautahammastus" pankkorungoilla.
27.01.20196. Tilaakasvattava tolppamuotoilu
26.01.2019 10:42Kehitimme kymmenessä vuodessa markkinoitten tehokkaimman, turvallisimman ja kattavimman pankkomalliston.
26.01.20195. Tolpissa ei "proteesiliitoksia"

Siirry arkistoon »