Puutavarayhdistelmän loiskuorma kasvaa ajon aikana jopa 5000 kiloon. puu76/TimberRoad

02.03.2021 11:40

likakuorma_talvella.jpgLiasta, lumesta ja jäästä kerääntyvää loiskuormaa kerääntyy puutavara-yhdistelmän kaikkiin osiin. Vähiten hyvin muotoiltuihin uudenpolven autohytteihin, eniten alustaan, nosturiin , pankkoihin, akseleihin , sekä tietenkin itse kuormaan.


Pahimmillaan loiskuormat ovat talviolosuhteissa. Alijäähtynyt vesi kerääntyy nopeasti tuhansien kilojen lisätaakaksi ja joissakin lumikeleissä alustaan ja kuormaan kerääntyy pahimmillaan lähes 5000 kg ennalta arvaamatonta lisäpainoa ja samalla myös  kuljetuskuluja.

Mistä loiskuorma tulee?

kuo_rautio_11.jpgLoiskuorma nousee kyytiin maantieltä ja teitten varsilta sekä lumisateesta, alijäähtyneestä vedestä. Loiskuorma on hiekkaa,tiesuolaa, savea, pölyä, lunta, jäätä ja alijäähtynyttä vettä. Kuormakokoon vaikuttaa vastaantukevan liikenteen (rekkaliikenteen) määrä , perässäajon määrä ja etäisyys edelläajaviin , ajonopeudet sekä keliolosuhteet . Suuri merkitys on myös tienhoitotoimenpiteillä.


Mikä on loiskuorman koko eri olosuhteissa ?

doli_puolikas_liikenne.jpgKäytössä olevissa puutavarayhdistelmissä on aina jopa pesunkin jälkeen ylimääräistä painoa. Liikenteessä alustan sokkeloihin ja pintoihin kerääntyy nopeasti sadoista kiloista muutamaan tuhanteen kiloon kuormaa, joka syö laskutettavan kuorman osuutta ja on mukana myös tyhjänäajon kuluissa. Pieni pöly aiheuttaa satojen kilojen loiskuorman kasvun ja ajo kurakelissä tuo kyytiin helposti jo tonnin painoisen kuluerän.

Miten likakertymiä voidaan pienentää?

aero_uusib2.jpgLikakuorman pienentämisessä paras kaikkien tuntema esimerkki on henkilöautot. Parikymmentä vuotta vanhat autot likaantuvat kertaluokkaa herkemmin , kuin nykytekniikan "bensapihit" aerodynamiikaltaan hiotut ekoautot. Sama kehitys näkyy linja-autoissa ja kuorma-autojen hyteissä.- Mutta vain hyteissä.

aerot.jpgKuorma-autojen hyttit ovatkehittyneet jokseenkin henkilöautojen tahtiin , mutta tärkeimmät osuudet on vielä täysin retuperällä: -Kaikkien kuorma-autotyyppien ja yhdistelmien ilmanpyörteilyt ja alipainepinnat " akanvirtoineen " ovat autojen kehityshistorian alhaisimmalla tasolla. Tämä koskee itse kuorma-autoalustaa, sekä kaikkia siihen asennettavia varusteita nostureineen ja perävaunuineen.-Mutta kehitystäkin on tulossa.

aeroo_mbhhh.jpgSaksan IIA näyttelyssä oli esillä Mersun ja Mannin puoliperävaunupaketit, joissa oli pitkästä aikaa kehitetty koko yhdistelmää yhtenä "liikennepalana" ja muutos oikeaan suuntaan näyttää nykypäivänä jopa harppaukselta. Tämä siirto aiheuttanee ajatuksia rahtiperävaunupuolen pelikentillä ja levinnee lähivuosina kaikkiin muihinkin autovarusteisiin.

aeroo_mannn.jpgLikakertymää voidaan pienentää järkevästi vain kokonaisvaltaisella yhdistelmien teknisillä toteutuksilla ja täysin uudella muotoiluajattelulla sekä toteutuksilla.

Heikki Jokela.

20.04.2021 7:52Puutavarayhdistelmän aerodynamiikkan kaksi täysin eri perusmuotoa.
19.04.2021Irtotolppaisuus on valmistajalle etu ja helpotus mutta käyttäjälle tappio.
18.04.2021 8:35Alumiinipankko on edelleenkin Skandinavian markkinaykkönen.
17.04.2021 20:37Terminator XXL pankkomallien kehityskaari alkoi keväällä 1976, 45 vuotta , ja 35 pankkomallia sitten.
17.04.2021 18:25Alumiinipankkojen aiheuttamat ilmanvastusvoimat on mahdollista puolittaa !!!
17.04.2021 18:00Terminator aerodynamiikka on muutakin kuin nimi.
17.04.2021 9:19Terminator- tekniikkaa : - Kokonaisvaltainen aerodynamiikka.
17.04.2021 4:44KATSO TÄSTÄ 16.4. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa alan tämän viikon kuulumiset
16.04.2021 13:57Ilmanvastus on puutavara-auton suurin ajovastusvoima
16.04.2021 13:46Di Olavi H. Koskinen: PUUTAVARA-AJONEUVOYHDISTELMÄN AERODYNAMIIKKA JA POLTTOAINEENKULUTUS

Siirry arkistoon »