Artikkelimme vuodelta 2013 :Neliakselisessa 6.6 m - 7.2m kuormatila kannattaa aina maksimoida.

29.08.2024 9.00

Neliakselisen vetoauton kuormatila on perinteisellä 6.6 m - 7.2m lastauspituudella auttamattoman pieni. Paha tilanne on sekamittaisella viitosrangalla. Auton kantavuus ilman peräasennusnosturia on 22.000 kg ja nosturilla 18.500 kg.

puu_44pv_ilma.jpg
Uusi kokonaispaino 68 tonnia .
Vajaakuormaksi jää alumiinivarusteisella autolla 400kg irtokuutiopainoisella viitosella ja nosturilla 6.800kg sekä ilman nosturia ajettaessa9.600kg

Vajaakuormaa autossa kuituviitosella lähes 9.600 kg !!!

Kun auto varustetaan 200mm apurungolla ja täysalumiinipankoilla sekä  rautajousisena , jää korkeammissa runkoversioissa pankkojen tolppakorkeudeksi 4.2 metrin rakennekorkeudella vain 2.85m - ja kun autoon lastataan tuo nelosrankanippu 4.4 m kuormakorkeuteen ja kuormaa ajetaan ilman nosturia on kuormapinta-ala 6.4m2 sekä kuormatila 32.0m3. Auton kuormatilaan mahtuu vain 12.8 tonnia 400 kg irtokuutiopainoista rankaa. Auton kuorma jää tuossa tapauksessa siis lähes 9.200 kg vajaaksi !!!

XXL varustus korjaa tilannetta 2.4 tonnilla.

Valitsemalla auton pankoiksi Terminator XXL pankot ja apurungoksi 100mm matalampi TimberMaxx XXL 100 ja valitsemalla matalarunkoinen ilmajousialusta , korjaantuu tilanne kuormatilan osalta 6.4m2:sta 7.6m2 :iin ja kuormatila viitosella kasvaa 32.0m3:sta 38.0m3:n .
Kuormatila kasvaa kuusi mottia ja nelisataakiloista kuitua on autossa XXL -varusteilla 2400 kg enemmän, mutta edelleen vain 15.200 kg -vajaakuorma vieläkin 6.800 kg !

Kahdella kolmosella lastaustilaa on 7.63m2 x6m=45.78 m3 (18.312 kg - lähes täysi kuorma 21.820 kg, jos nosturi mukana) . - tämä kuormakorkeudella 4.4m !!!

Taulukko XXL ja alumiinipankkojen
kuormapinta-aloista

ja niitten pinta-alaerot pankkojen
runkoleveyksillä 2.55m.

kork. XXL         Alu     erotus
2850 6.55m2  5.96m2  0.59m2
2900 6.67m2  6.07m2  0.60m2
2950 6.79m2  6.19m2  0.60m2
3000 6.91m2  6.30m2  0.61m2
3050 7.03m2  6.41m2  0.62m2
3100 7.15m2  6.53m2  0.62m2
3150 7.27m2  6.64m2  0.63m2
3200 7.39m2  6.75m2  0.64m2
3250 7.51m2  6.86m2  0.65m2
3300 7.63m2  6.97m2  0.66m2

Kuormaleveys 2.6m kasvattaa taulukon
kuormapinta-aloja 0.13m2-0.16m2:lla 


Laskentakaava:
kuormapinta-ala x nippupituus x
irtokuutiopaino = kuormanpaino

Lisätietoja:
Heikki Jokela 050 4129 024
heikki.jokela@ammattilehti.fi

 

 




14.09.2024KATSO TÄSTÄ 13.9. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
04.09.2024HUOMIO! Nyt kannattaa markkinoida - lähde mukaan ilmoituksella syksyn Metsäalan Ammattilehteen
20.09.2024 17.00IAA 2024: Vetykuorma-autolle innovaatiopalkinto
20.09.2024 15.00Kesla Oyj heikentää ohjeistusta vuodelle 2024 - Tilauskannat jäämässä ennakoitua pienemmiksi
20.09.2024 13.00Uusien autojen rekisteröinnit romahtivat EU:ssa elokuussa - Sähköautojen osalta liki kolmanneksella
20.09.2024 11.00KATSO VIDEO! Puhtaasti korkeammalle - vuokranostimet urakoitsijoilla Stora Enson Oulun tehtaalla
20.09.2024 9.30Muovi on myrkkyä ..??!!
20.09.2024 9.00Terminator pankkomallistossa on yhdistetty nippusidonnan ja tuottavuuden kovat vaatimukset.
20.09.2024 7.00XXL-pankkomallisto on vertaansa vailla tuottavuudessa, turvallisuudessa, sekä kestävyydessään..
20.09.2024 3.00Olosuhteet ratkaisevat aina komponenttien valinnan, mutta keveys, kuormatila ja aerodynamiikka tuovat poikkeuksetta lisätuloja.

Siirry arkistoon »