Totuus puutavarapankkojen kuormatilojen pinta-alaeroista ja syistä suuriin eroihin......puu7618.07.2020 13:13
Puutavarapankkojen kuormapinta-aloissa on järkyttävän suuria eroja. Pinta-alaerot johtuvat raaka-ainevalinnoista ja muotoiluista sekä lisäksi myös siitä, mihin mittajärjestelmään pankkomalli on käyttäjäystävälliseksi alunpitäen suunniteltu. Terminator XXL (vasemmalla) pankkomallisto on optimoitu Suomen tonnipohjaiselle kuormien tilitysjärjestelmälle. Ruotsalaiset pankkomallit ovat sensijaan tehty kuorman ylä-ja alamitan sekä kuorman korkeusmitan mukaiseen tilitykseen. Tolppien tiimalasimuoto antoi aikanaan hyvää Ruotsissa, mutta se on pahaa nyt Suomessa ja Ruotsissa. Käsitys alumiinin keveydestä perustuu yksinkertaiseen litrapainoajatteluun, joka valmiina tuotteena ei olekkaan enää totta. Se on totisinta totta, että litra terästä on kolmekertaa alumiinilitraa painavampaa, mutta totta on sekin, että uuden polven Ruukin "ultralujat" ajoneuvoteräkset ovat parissa vuosikymmenessä kehittyneet lujuudeltaan reippaasti yli kolmekertaa alumiinia lujemmiksi. (Miksi autojen ja perävaunujen rungot eivät ole alumiinia ?) Ruotsin vapaa kuormakorkeus ja korkeammat ajoväylät ovat sallineet korkeammat autojen rakennekorkeudet.Lisäksi kuljettajan omalla vastuulla Ruotsissa on mahdollista käyttää jopa yli 4.5 metrin kuormakorkeuksia. Hyvänä lisänä Ruotsissa on kuormaleveyden 2.6m salliminen Ey direktiivissä 24m yhdistelmäpituuteen saakka - kaikki puutavara-autot Ruotsissa ovat 2.6m kuormaleveyksisiä. Tiimalasin muotoinen ylhäältä-ja alhaalta mitattu kuorma korkeusmittoineen tilitetään yli 7% liian suurena Ruotsissa. Suomessa puolestaan tappiota ja sakkoja tulee alumiinipankkojen ahtaudesta ja ylikorkeuksista. - Se, mikä oli aikanaan rahaa Ruotsissa muuttuu tappioiksi Suomessa.
Kuormatilaerot järkyttävän suuria. XXL varustepaketin ja alumiinivarusteitten kuormatilakoko on suurimmillaan autoissa , joissa on 195-200 milliä korkea alumiiniapurunko teräksisen ja matalimmillaan 100 mm apurungon asemasta. ![]() Kun Terminator XXL 07 3100 pankoille ja 100 mm apurungolle lastattu kuorma siirretään alumiinirunkoiselle ja alumiinipankkoiselle vastaavan rakennekorkeuden autolle on kuormakorkeuden ylitys kuvan mukainen.
Kuormatilaerot Terminator XXL malliston ja vastaavat lujuusluokat omaavien alumiinipankkojen välillä ovat järkyttävän suuria. Käytännön kuormatilaerot ovat yksin pankkorakenteitten osalta kuormattuina yli 0.6 m2 (n.10%). Taulukko Terminator XXL 07 ja 6/7 tonnisten alumiinipankkojen kuormapinta-aloista ja niitten pinta-alaerot pankkojen runkoleveyksillä 2.55m.
Ps. |