"Kadonneen kuormatilan metsästys": - Puutavaraauton kuormatilan koko ja kuormatilatarve vaikeaa hahmottaa.puu76 - artikkeli vuodelta 2013
01.07.2024 9.00
Puutavara-auton ja perävaunun kuormatilan koko ja kuormatilan tarve on alan ammattilaisillekkin vaikeaa hahmottaa. Vaikeus aiheutuu monista muuttuvista tekijöistä sekä siitä, että kuorman koon määritys tehdään tonneina. Tonnimääräinen kuormakoko on vielä jokseenkin selkeää, mutta se , mihin kantavuustonnit mahtuvat on vastaavasti pääosin epäselvää.
Vaikeaa jopa alan huippuammattilaisille.
Puutavarayhdistelmä muodostuu autosta ja perävaunusta, joihin on molempiin määritelty oma kantavuutensa. Lisäksi edellämainittujen muodostamalle ajoneuvoyhdistelmälle on määritelty maksimipaino kuormattuina.
Puutavarakuormaa pienentää kuormain, jonka paino hytillisenä on luokkaa 3.500 kg-4.500kg. Tämä puutavarakuormaimen paino vähentää mukana ollessaan kuormatilatarvetta puutavaralajikkeitten irtokuutiopainosta riippuen 5m3- 10m3. - Irroitettavan peräasennusnosturin mukanaolo ei tokikaan ratkaise kuormatilan pienuusongelmaa.
Kuormatilan määrittely tehtävä kuormattuna määriteltävien mittojen mukaan.
Puutavarapankot rakennetaan tyhjänä n.2 astetta (yläpäistään n.250 mm) sisäänpäin. Tämä tyhjän pankon mitta ei ole oikea lähtökohta kuormatlan kuutiotilavuuden määrittämiseen. Kuormakoko on laskettava sallittuihin äärimittoihin kuormatun pankon pinta-alasta ja siitä muodosta, johon se asettuu puutavaralla kuormattuna. Tämä määrittely vaatii ammattitaitoa ja tietokonesimulointia tutkittavan pankon reaalimitoilla ja materiaaleilla.
-
Kuvassa on identtisten autoalustojen XXL ja alupakettien kuormapinta-alojen vertailu. Kokoero näkyy ylikorkeutena alupaketissa, molempiin pankkoihin on lastattu samat puut.
Kuormatilakoko epäedullisimman lajikkeen mukaan.
Kuormatilakoko kannattaa mitoittaa aina epäedullisimman ajettavan puutavaralajikkeen mukaisesti. Kun rakennetaan yhdistelmä , jolla ajetaan ainoastaan tuoretta pitkää tukkia , on sen kuormatila riittävä korkealla apurungolla ja pienitilavuuksisillakin pankoilla.Kun taas autot ja perävaunut, joilla ajetaan esim. sekamittaista nelosrankaa - nippu autossa ja kaksi perävaunussa , mitoitetaan kaikilta osin kuormatiloiltaan maksimiinsa huomioiden myöskin auton ja perävaunun runkorakenteitten mataluus.- Kuormatilan kasvattaminen madaltaa samalla painopisteen paikkaa parantaen ajo-ominaisuuksia.
Kokonaispainokorotukset tekevät kuormatilasta yhdistelmän varustelun
tärkeimmän perustekijän.
Puutavarayhdistelmän kuormien kasvu asettaa kuormatilan maksimoimisen yhdeksi auton ja perävaunun varustelun tärkeimmäksi osatekijäksi. Kuorman kasvu neljällä tonnilla vaatii 10 irtomottia lisää kuormatilaa ja 16 tonnin kasvu puolestaan 40 irtomotin tilan. - 44 tonnia huutaa 110 m3 kuormatilaa , 48 tonnia 120m3 ja 56 tonnia mahtuu 140 m3 :een kuormatilaan. Tämä on vielä selkeää, mutta kun tähän lisätään puutavaran pituuslajitelma, ja kuormatilamittojen rajoitteet autossa ja perävaunussa maksimimittoineen, alkaa ammattimiehenkin tietokone pätkiä.XXhj
Taulukko Terminator XXL ja alumiinipankkojen kuormapinta-aloista ja niitten pinta-alaerot pankkojen runkoleveyksillä 2.55m.
korkeus XXL Alu erotus
2850 6.55m2 5.96m2 0.59m2 2900 6.67m2 6.07m2 0.60m2 2950 6.79m2 6.19m2 0.60m2 3000 6.91m2 6.30m2 0.61m2 3050 7.03m2 6.41m2 0.62m2 3100 7.15m2 6.53m2 0.62m2 3150 7.27m2 6.64m2 0.63m2 3200 7.39m2 6.75m2 0.64m2 3250 7.51m2 6.86m2 0.65m2 3300 7.63m2 6.97m2 0.66m2
Kuormaleveys 2.6m kasvattaa kuormapinta-aloja 0.13 m2-0.16 m2 : lla
|