"Kadonneen kuormatilan metsästys": - Puutavaraauton kuormatilan koko ja kuormatilatarve vaikeaa hahmottaa.puu76 - artikkeli vuodelta 2013

01.07.2024 9.00

Kuormatilaa tarvitaan lisääPuutavara-auton ja perävaunun kuormatilan koko ja kuormatilan tarve on alan ammattilaisillekkin vaikeaa hahmottaa. Vaikeus aiheutuu monista muuttuvista tekijöistä sekä siitä, että kuorman koon määritys tehdään tonneina. Tonnimääräinen kuormakoko on vielä jokseenkin  selkeää, mutta se , mihin kantavuustonnit mahtuvat on vastaavasti pääosin epäselvää.

Vaikeaa jopa alan huippuammattilaisille.

Puutavarayhdistelmä muodostuu autosta ja perävaunusta, joihin on molempiin määritelty oma kantavuutensa. Lisäksi edellämainittujen muodostamalle ajoneuvoyhdistelmälle on määritelty maksimipaino kuormattuina.

nuppi3aks_1.jpgPuutavarakuormaa pienentää kuormain, jonka paino hytillisenä on luokkaa 3.500 kg-4.500kg. Tämä puutavarakuormaimen paino vähentää mukana ollessaan kuormatilatarvetta puutavaralajikkeitten irtokuutiopainosta riippuen 5m3- 10m3. - Irroitettavan peräasennusnosturin mukanaolo ei tokikaan ratkaise kuormatilan pienuusongelmaa.

Kuormatilan määrittely tehtävä kuormattuna määriteltävien  mittojen mukaan.

puu_vertailu_exte.jpgPuutavarapankot rakennetaan tyhjänä n.2 astetta (yläpäistään n.250 mm) sisäänpäin. Tämä tyhjän pankon mitta ei ole oikea lähtökohta kuormatlan kuutiotilavuuden määrittämiseen. Kuormakoko on laskettava sallittuihin äärimittoihin kuormatun pankon pinta-alasta ja siitä muodosta, johon se asettuu puutavaralla kuormattuna. Tämä määrittely vaatii ammattitaitoa ja tietokonesimulointia tutkittavan pankon reaalimitoilla ja materiaaleilla.


puu_alu_-teras_rankalastissa_piirros__mm.jpg
-

 

 

 

 

 

 

 

 

Kuvassa on identtisten autoalustojen XXL ja
alupakettien kuormapinta-alojen vertailu.
Kokoero näkyy ylikorkeutena alupaketissa,
molempiin pankkoihin on lastattu samat puut.

Kuormatilakoko epäedullisimman lajikkeen mukaan.

puu_5aks_9m_25_25_weckman_teline__tukkiniput.jpgKuormatilakoko kannattaa mitoittaa aina epäedullisimman ajettavan puutavaralajikkeen mukaisesti. Kun rakennetaan yhdistelmä , jolla ajetaan ainoastaan tuoretta pitkää tukkia , on sen kuormatila riittävä korkealla apurungolla ja pienitilavuuksisillakin pankoilla.Kun taas autot ja perävaunut, joilla ajetaan esim. sekamittaista nelosrankaa - nippu autossa ja kaksi perävaunussa , mitoitetaan kaikilta osin kuormatiloiltaan maksimiinsa huomioiden myöskin auton ja perävaunun runkorakenteitten mataluus.-  Kuormatilan kasvattaminen madaltaa samalla painopisteen paikkaa parantaen ajo-ominaisuuksia.

Kokonaispainokorotukset tekevät kuormatilasta yhdistelmän varustelun

 tärkeimmän perustekijän.

puu_64-76.jpgPuutavarayhdistelmän kuormien kasvu asettaa kuormatilan maksimoimisen yhdeksi auton ja perävaunun varustelun tärkeimmäksi osatekijäksi.
Kuorman kasvu neljällä tonnilla vaatii 10 irtomottia lisää kuormatilaa ja 16 tonnin kasvu puolestaan 40 irtomotin tilan. - 44 tonnia huutaa 110 m3 kuormatilaa , 48 tonnia 120m3 ja 56 tonnia mahtuu 140 m3 :een kuormatilaan. Tämä on vielä selkeää, mutta kun tähän lisätään puutavaran pituuslajitelma, ja kuormatilamittojen rajoitteet autossa ja perävaunussa maksimimittoineen, alkaa ammattimiehenkin tietokone pätkiä.XXhj

 

Taulukko Terminator XXL  ja  alumiinipankkojen kuormapinta-aloista ja
niitten pinta-alaerot pankkojen runkoleveyksillä 2.55m.

korkeus         XXL    Alu          erotus

2850    6.55m2    5.96m2     0.59m2
2900    6.67m2    6.07m2     0.60m2
2950    6.79m2    6.19m2     0.60m2
3000    6.91m2    6.30m2     0.61m2
3050    7.03m2    6.41m2     0.62m2
3100    7.15m2    6.53m2     0.62m2
3150    7.27m2    6.64m2     0.63m2
3200    7.39m2    6.75m2     0.64m2
3250    7.51m2    6.86m2     0.65m2
3300    7.63m2    6.97m2     0.66m2

Kuormaleveys 2.6m kasvattaa kuormapinta-aloja
0.13 m2-0.16 m2 : lla

13.07.2024KATSO TÄSTÄ 12.7. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset sekä purku- ja kierrätysalan asiaa
28.06.2024 13.00LUE TÄSTÄ! Kesän jättikokoinen Metsäalan Ammattilehti on ilmestynyt
14.07.2024 3.00Metso toimittaa jauhinmyllyjä kriittisten mineraalien projektiin Yhdysvalloissa
14.07.2024 0.07Terminatoreitten ja TimberMaxxien kehityskaari alkoi keväällä 1976, 48 vuotta , ja 37 pankkomallia sitten.
13.07.2024 18.00Ford Capri palaa sähköistyneenä markkinoille 30 vuoden tauon jälkeen
13.07.2024 17.00Me kehitämme itseämme, ja tuotteitamme 100%:sesti muovittomaksi kannolta tehdasprosesseihin.
13.07.2024 15.00Olemme tietoisia siitä, että muovituotteet lähtevät raakapuun korjuu-, ja kuljetusketjusta kymmenessä vuodessa.
13.07.2024 13.00Lujat, ja ultralujat teräkset kuumasinkittynä ovat ehdotomia perusmateriaaleja puutavara-autovarusteissa.
13.07.2024 12.00Riikosen pojat kopioivat luvatta ketjupuikkarimme, mutta myös kehittivät sitä.
13.07.2024 11.00Kuumasinkityksellä on 20 vuoden pinnoitetakuu

Siirry arkistoon »