2013: - Olavi H.Koskinen : Ykköspyörä - / paripyöräakselien maantiekuormitukset.

22.09.2022 11:00

- Mitä suurempi tämä luku on sitä parempihan on tilanne, ja täten otetaan huomioon myös autojen tarpeen väheneminen samaa kuljetussuoriteyksikköä kohti.

tt68b_44_3434s__.bmp

Isommat kuvat Kuva-albumissa/ "Nippu lisää".
Kuvasta linkki.

Jos tarkastellaan yhdistelmää, jossa auto on 3-akselinen ja perävaunu 4-akselinen single-pyörin 60 tonnin kokonaismassalla sen ominaiskuormitus on 6.267 t/ekvivalenttiakseli. Tulosta heikentävät tietenkin single-pyörät sekä perävaunussa että vetoauton toisella taka-akselilla. Jos tuo vetoauto on 4-akselinen 34 tonnin auto ja perävaunu 4-akselinen single-pyörin myös 34 tonnia, on ominaiskuormitus 6.743 t/ekvivalenttiakseli. Jos perävaunussa onkin paripyörät, vastaava luku onkin jo 10.401 t/ekvivalenttiakseli.

Tekipä mieli vähän analysoida lisää näitä tapauksia. Valitaanpa vetoautoksi uudelleen 3-akselinen auto ja siinä molemmat taka-akselit paripyörin. Kytketään siihen 5-akselinen perävaunu. Vetoauton massa on 28 tonnia ja perävaunulle jää silloin 40 tonnia, kun pyritään 68 tonniin, johon siis tarvitaan yhteensä kahdeksan (8) akselia. Jos nuo perävaunun akselit on varustettu single-pyörin, on ominaiskuormitus jo 8.106 t/ekvivalenttiakseli ja jos perävaunussa ovat paripyörät, luku on silloin peräti 12.610 t/ekvivalenttiakseli. Tällöin vetoauton taka-akseliston massa olisi 21 tonnia, ja jos se olisikin vain 20 tonnia (etuakseli 8 tonnia), tuo luku olisi 12.282 t/ekvivalenttiakseli.

Jos tilannetta tarkastellaan tienpidon kannalta, tuo 3+5-akselinen yhdistelmä on selvästi edullisempi kuin 4+4-akselinen. Kaiken lisäksi se on yrittäjälle myös halvempi, sillä edelleen pitänee paikkansa vanha nyrkkisääntö, että lisäakseli perävaunussa maksaa n. puolet siitä mitä se vetoautossa maksaa. Tälläkin perusteella tuo 3-akselisen auton kokonaismassan korotus 26 -> 28 t tulee säilyttää eikä tehdä siitä mitään määräaikaista. Eiköhän tämä anna vähän ajattelimisen aihetta.

Yli-insinööri Olavi H Koskinen : Yhdistelmämassa | terminator.fi
   Olavi H. Koskinen'

28.05.2023 9:40KATSO TÄSTÄ ERIKOISLÄHETYS KULJETUS 2023 NÄYTTELYSTÄ
28.05.2023Hyödynnä nyt PALJOUSALENNUS : - XXL-Express 24/7 pankkotoimitukset toimivat totutusti, ja rahtivapaasti kaikkialle Suomeen.
27.05.2023Hyödynnä nyt PALJOUSALENNUS: - TÄSSÄ ON AJANTASAINEN,noin 200 Terminatorin valmisvaraston mitat ja pankkomäärät, sekä toimitusten pinnoitevaihtoehdot.- Tilaa omasi, ennen vähintään 200-300.euron/kpl? = 10%-15% hinnankorotuksia!!!
05.05.2023 23:33KATSO TÄSTÄ 5.5. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
30.05.2023 17:00engcon laajentaa CAT-yhteensopivuutta loppuvuodesta
30.05.2023 15:00Xamk syventää yhteistyötään alueellisten veturiyritysten kanssa
30.05.2023 11:00Muovi on myrkkyä sellunkeitossa, mutta mistä sitä sinne edelleenkin tulee???
30.05.2023 11:00Rototiltille kaksi suunittelupalkintoa
30.05.2023 9:00Nyt on aika tarkistaa varttuneita kuusikoita ja varautua metsätuhoihin
30.05.2023 7:00Volvon Trucksin mahdollistama rekkakuskien realityohjelma alkaa syksyllä Nelosella ja Ruudussa

Siirry arkistoon »