2013: - Olavi H.Koskinen : Ykköspyörä - / paripyöräakselien maantiekuormitukset.
22.09.2022 11:00
- Mitä suurempi tämä luku on sitä parempihan on tilanne, ja täten otetaan huomioon myös autojen tarpeen väheneminen samaa kuljetussuoriteyksikköä kohti.

Isommat kuvat Kuva-albumissa/ "Nippu lisää".
Kuvasta linkki.
Jos tarkastellaan yhdistelmää, jossa auto on 3-akselinen ja perävaunu 4-akselinen single-pyörin 60 tonnin kokonaismassalla sen ominaiskuormitus on 6.267 t/ekvivalenttiakseli. Tulosta heikentävät tietenkin single-pyörät sekä perävaunussa että vetoauton toisella taka-akselilla. Jos tuo vetoauto on 4-akselinen 34 tonnin auto ja perävaunu 4-akselinen single-pyörin myös 34 tonnia, on ominaiskuormitus 6.743 t/ekvivalenttiakseli. Jos perävaunussa onkin paripyörät, vastaava luku onkin jo 10.401 t/ekvivalenttiakseli.
Tekipä mieli vähän analysoida lisää näitä tapauksia. Valitaanpa vetoautoksi uudelleen 3-akselinen auto ja siinä molemmat taka-akselit paripyörin. Kytketään siihen 5-akselinen perävaunu. Vetoauton massa on 28 tonnia ja perävaunulle jää silloin 40 tonnia, kun pyritään 68 tonniin, johon siis tarvitaan yhteensä kahdeksan (8) akselia. Jos nuo perävaunun akselit on varustettu single-pyörin, on ominaiskuormitus jo 8.106 t/ekvivalenttiakseli ja jos perävaunussa ovat paripyörät, luku on silloin peräti 12.610 t/ekvivalenttiakseli. Tällöin vetoauton taka-akseliston massa olisi 21 tonnia, ja jos se olisikin vain 20 tonnia (etuakseli 8 tonnia), tuo luku olisi 12.282 t/ekvivalenttiakseli.
Jos tilannetta tarkastellaan tienpidon kannalta, tuo 3+5-akselinen yhdistelmä on selvästi edullisempi kuin 4+4-akselinen. Kaiken lisäksi se on yrittäjälle myös halvempi, sillä edelleen pitänee paikkansa vanha nyrkkisääntö, että lisäakseli perävaunussa maksaa n. puolet siitä mitä se vetoautossa maksaa. Tälläkin perusteella tuo 3-akselisen auton kokonaismassan korotus 26 -> 28 t tulee säilyttää eikä tehdä siitä mitään määräaikaista. Eiköhän tämä anna vähän ajattelimisen aihetta.
 Olavi H. Koskinen'
|