Artikkelimme vuodelta 2013: "Maksimaalinen kuormakoko takaa maksimaalisen tuoton".

17.03.2023 17:00

Eu:n hyväksymät kokonaispainojen ja
kuormakorkeuden korotukset muuttavat
puutavarayhdistelmien akselimääriä ja
kuormatilamittoja.Kuormatilat kasvavat
korkeutta 20 cm  ja samanaikaisesti kuor-
maleveyden 2.60m käyttöönotto vähenee
entisestäänkin.Uusilla kokonaispainoilla
yhdistelmäpituuksien mitat yhä useammin
kasvavat yli 22 metrin.

6x4_scania__4_aks.pv
Viitosen rangalla ajetaan "tapit täynnä" jo nykypainoilla. Neljän tonnin siirtymäajan bonus 7-akselisille yhdistelmille tuo 10 m3:n lisätilatarpeen.  - Mutta mistä se lisätila löytyy edullisimmin??
Korkeuslisä kasvattaa kuormatilat 7%:lla ja kokonaispainokorotukset kasvattavat
yhdistelmien kuormakoot 35%:lla.


Puutavarayhdistelmien kokonaispainokorotukset tuovat lisäkuormaa minimissään 4.000 kg ja maksimissaan 14.000 kg . Kuormakorkeus kasvaa 20 sentillä, mikä vastaa 7% kuormatilan kasvua, samanaikaisesti, kun kuormakoko kasvaa jopa 35 %lla.

Kovin haaste kuormatilan kasvattamisessa on siirryttäessä perinteisestä kolmiakselisesta neliakseliseen veturiin. Tuolloin kuorma kasvaa 57 %:lla ja kuormatilatarve tietenkin samassa suhteessa.
3ja4aks_nuppi.jpg
Kuormakorkeuden kasvattaminen 4.2metristä 4.4 metriin kasvattaa tuo 7% kuormatilalisän. Lisätilaa tarvitaan , mutta mistä loput 50%:a ?? 

Kolmiakseliseen lisäkuormaa 15% ja nykyautosta nelikkoon 57%.

Kolmiakselisten autojen kuormakoko kasvaa 15%:lla (14.000 kg:sta 16.000 kg:n) . Neljännen akselin lisäys , sekä nelikon kokonaispainomuutos 32 tonnista 35 tonniin kasvattaa auton kuorman nykyautosta 57%:lla ( 14.000 kg:sta 22.000 kg:n).

Kuormatilojen maksimointi välttämätöntä.

puu_76___volvo_fhklemettila.jpg
Neliakselinen auto saa lisäkuormaa n.57%= 8.000 kg.
Kuormatilat kannattaa maksimoida koko yhdistelmässä, mutta ennenkaikkea autossa.

Kuormatilan maksimointi muuttuu määrääväksi tekijäksi kokonaispainokorotusten myötä kaikissa uusissa painoluokissa (64 tn, 68 tn ja 76 tn ) . Yhdistelmän korkeuden muutos 4,2 metristä 4.4 metriin tuo lisätilaa vain 7% ja senkin aina silloin , kun se on siltojen ja muitten alitusten puolesta hyödynnettävissä.

- Seitsemän prosenttia saadaan tulevasta 20 sentin korkeuslisästä, mutta mistä loput 8%-50%:a ???

22.03.2023 13:00Selvitys: EU:n politiikkatoimilla puunkorjuun kustannuksia ja työvoimatarvetta lisäävä vaikutus
22.03.2023 11:00TimberRoad siirtoauton apurunkopaketti etenemässä tuotantovaiheeseen.
22.03.2023 9:00Palkitut: Traficomin Otto Lahdesta Vuoden Autoteknikko
22.03.2023 8:00TÄSSÄ ON AJANTASAINEN, liki 300 Terminatorin valmisvaraston mitat ja pankkomäärät, sekä toimitusten pinnoitevaihtoehdot.
22.03.2023 7:00KAIKKIEN AIKOJEN mahtavin pankkojen MYYNTIKAMPPANJA!!!
22.03.2023 3:00Turvallisuusajattelun vastuuton ja suuri "pluffi".
22.03.2023 0:07Volvo_boliden.jpg Ruotsalainen kaivoskonserni Boliden on yksi ensimmäisistä maailmassa aloittamassa akkusähköautojen käytön raskaassa maanalaisessa liikenteessä vuodesta 2023 alkaen. Kaivosympäristöissä sähköautot voivat tarjota useita suuria etuja ? muka
21.03.2023 15:00Tuliko tästä poishylkäytynyt visio, vai onko se tehokas "junantappaja"???
21.03.2023 13:00Kronos on nyt Kronos Machinery
21.03.2023 9:00Kainuun metsäpeurakannan kasvu jatkuu

Siirry arkistoon »