Artikkelimme vuodelta 2013: "Maksimaalinen kuormakoko takaa maksimaalisen tuoton".17.03.2023 17:00
Eu:n hyväksymät kokonaispainojen ja
kuormakorkeuden korotukset muuttavat puutavarayhdistelmien akselimääriä ja kuormatilamittoja.Kuormatilat kasvavat korkeutta 20 cm ja samanaikaisesti kuor- maleveyden 2.60m käyttöönotto vähenee entisestäänkin.Uusilla kokonaispainoilla yhdistelmäpituuksien mitat yhä useammin kasvavat yli 22 metrin. Viitosen rangalla ajetaan "tapit täynnä" jo nykypainoilla. Neljän tonnin siirtymäajan bonus 7-akselisille yhdistelmille tuo 10 m3:n lisätilatarpeen. - Mutta mistä se lisätila löytyy edullisimmin??
Korkeuslisä kasvattaa kuormatilat 7%:lla ja kokonaispainokorotukset kasvattavat
yhdistelmien kuormakoot 35%:lla. Puutavarayhdistelmien kokonaispainokorotukset tuovat lisäkuormaa minimissään 4.000 kg ja maksimissaan 14.000 kg . Kuormakorkeus kasvaa 20 sentillä, mikä vastaa 7% kuormatilan kasvua, samanaikaisesti, kun kuormakoko kasvaa jopa 35 %lla. Kovin haaste kuormatilan kasvattamisessa on siirryttäessä perinteisestä kolmiakselisesta neliakseliseen veturiin. Tuolloin kuorma kasvaa 57 %:lla ja kuormatilatarve tietenkin samassa suhteessa. ![]() Kuormakorkeuden kasvattaminen 4.2metristä 4.4 metriin kasvattaa tuo 7% kuormatilalisän. Lisätilaa tarvitaan , mutta mistä loput 50%:a ??
Kolmiakseliseen lisäkuormaa 15% ja nykyautosta nelikkoon 57%. Kolmiakselisten autojen kuormakoko kasvaa 15%:lla (14.000 kg:sta 16.000 kg:n) . Neljännen akselin lisäys , sekä nelikon kokonaispainomuutos 32 tonnista 35 tonniin kasvattaa auton kuorman nykyautosta 57%:lla ( 14.000 kg:sta 22.000 kg:n). ![]() Neliakselinen auto saa lisäkuormaa n.57%= 8.000 kg.
Kuormatilat kannattaa maksimoida koko yhdistelmässä, mutta ennenkaikkea autossa. Kuormatilan maksimointi muuttuu määrääväksi tekijäksi kokonaispainokorotusten myötä kaikissa uusissa painoluokissa (64 tn, 68 tn ja 76 tn ) . Yhdistelmän korkeuden muutos 4,2 metristä 4.4 metriin tuo lisätilaa vain 7% ja senkin aina silloin , kun se on siltojen ja muitten alitusten puolesta hyödynnettävissä. |