Artikkelimme vuodelta 2013: "Maksimaalinen kuormakoko takaa maksimaalisen tuoton".

11.07.2023 13.00

Eu:n hyväksymät kokonaispainojen ja
kuormakorkeuden korotukset muuttavat
puutavarayhdistelmien akselimääriä ja
kuormatilamittoja.Kuormatilat kasvavat
korkeutta 20 cm  ja samanaikaisesti kuor-
maleveyden 2.60m käyttöönotto vähenee
entisestäänkin.Uusilla kokonaispainoilla
yhdistelmäpituuksien mitat yhä useammin
kasvavat yli 22 metrin.

6x4_scania__4_aks.pv
Viitosen rangalla ajetaan "tapit täynnä" jo nykypainoilla. Neljän tonnin siirtymäajan bonus 7-akselisille yhdistelmille tuo 10 m3:n lisätilatarpeen.  - Mutta mistä se lisätila löytyy edullisimmin??
Korkeuslisä kasvattaa kuormatilat 7%:lla ja kokonaispainokorotukset kasvattavat
yhdistelmien kuormakoot 35%:lla.


Puutavarayhdistelmien kokonaispainokorotukset tuovat lisäkuormaa minimissään 4.000 kg ja maksimissaan 14.000 kg . Kuormakorkeus kasvaa 20 sentillä, mikä vastaa 7% kuormatilan kasvua, samanaikaisesti, kun kuormakoko kasvaa jopa 35 %lla.

Kovin haaste kuormatilan kasvattamisessa on siirryttäessä perinteisestä kolmiakselisesta neliakseliseen veturiin. Tuolloin kuorma kasvaa 57 %:lla ja kuormatilatarve tietenkin samassa suhteessa.
3ja4aks_nuppi.jpg
Kuormakorkeuden kasvattaminen 4.2metristä 4.4 metriin kasvattaa tuo 7% kuormatilalisän. Lisätilaa tarvitaan , mutta mistä loput 50%:a ?? 

Kolmiakseliseen lisäkuormaa 15% ja nykyautosta nelikkoon 57%.

Kolmiakselisten autojen kuormakoko kasvaa 15%:lla (14.000 kg:sta 16.000 kg:n) . Neljännen akselin lisäys , sekä nelikon kokonaispainomuutos 32 tonnista 35 tonniin kasvattaa auton kuorman nykyautosta 57%:lla ( 14.000 kg:sta 22.000 kg:n).

Kuormatilojen maksimointi välttämätöntä.

puu_76___volvo_fhklemettila.jpg
Neliakselinen auto saa lisäkuormaa n.57%= 8.000 kg.
Kuormatilat kannattaa maksimoida koko yhdistelmässä, mutta ennenkaikkea autossa.

Kuormatilan maksimointi muuttuu määrääväksi tekijäksi kokonaispainokorotusten myötä kaikissa uusissa painoluokissa (64 tn, 68 tn ja 76 tn ) . Yhdistelmän korkeuden muutos 4,2 metristä 4.4 metriin tuo lisätilaa vain 7% ja senkin aina silloin , kun se on siltojen ja muitten alitusten puolesta hyödynnettävissä.

- Seitsemän prosenttia saadaan tulevasta 20 sentin korkeuslisästä, mutta mistä loput 8%-50%:a ???

25.04.2024Tuliko tästä poishylkäytynyt visio, vai onko se kuitenkin lopulta tehokas "junantappaja"???
24.04.2024 18.00Koostesivu : "Terminator-tekniikkaa" 1-16.
21.04.2024KATSO TÄSTÄ MAAMESS 2024 -LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
19.04.2024 9.00Metsäalalla investoidaan - nyt kannattaa markkinoida!
05.04.2024Nopeitten toimitusten varastopankot / huhtikuu 2024.
25.04.2024 17.00Terminator - tekniikkaa : Tuotekehittely.
25.04.2024 15.00Trelleborg esittelee viimeisimmät rengasinnovaatiot Intermat Construction Fair -messuilla Pariisissa, Ranskassa 24.-27. huhtikuuta
25.04.2024 13.00Nordic Bioproducts Group avasi Lappeenrantaan tehtaan, joka tuottaa innovatiivisia biomateriaaleja uudella teknologialla
25.04.2024 11.00Terminator ei ole miltään osin " puolivillainen " jäljitelmäpankko !!!
25.04.2024 9.00Terminatorien 10% kuormatilavuuslisä on tärkein Terminatoreitten tuomista eduista.

Siirry arkistoon »