Tolppien liukuestepinnat ja rautahammastus parantavat pitovoimia ratkaisevasti.
30.12.2023 17.00
Puutavara-auton äkkijarrutus asettaa kuormansidonnan ja kuormatilan kuormakiinnityspinnat erityisen kovalle koetukselle. Kun yhdistelmää jarrutetaan pyrkivät puutavaraniput jatkamaan matkaansa niihen kerääntyneen liike-energian ansiosta. Nippujen liikkeellelähtöä estää kuormasiteet ja nippujen sekä kuormatilan välinen kitka.
Kuormansidontalaki määrittää sidonnan ja liukuestesermien minimivaatimukset.
Kuormasidonnan ja kuormasiteitten kiinnityspisteet on määritelty kuormansidontalaissa , samaten pankkojen liukuestesermien minimivaatimukset.Lakipykälät on tehty 1981 ja niitä on tarkistettu kokonaispainojen korotuksen yhteydessä 1992 (katso laki ajoneuvojen kuormansidonnasta).
Jarrujen ja renkaitten kehitys tuo lisävaateita kurmansidonnalle ja lastaukselle.
Mitä tehokkaammaksi jarrutusvoimat kehittyvät, sitä suuremmaksi kasvaa myös kuormansidonnan ja liukuesteitten merkitys.
Kuorman paikallapysymisen takaa vain se, että se ei pääse lähtemään hidastuvuustilanteessa liikkeelle.Tätä estää kuormasiteet ja kuorman ja kuormatilan väliset kosketuspinnat. Kuormasiteet ja kuormansidonta on määritelty selkeästi, mutta niitten korikiinnityksissä ja etenkin käytänön sovellutuksissa on kuorman paikallaanpysymiseen vaikuttavia selkeitä heikennyksiä.
Kuormasiteitten kiinnitys liukupankkoon heikentää sidonnan merkitystä.
Kuormasidontalaki määrittelee sidontapisteitten paikan joko ajoneuvon runkoon, tai kuormakoriin kiinteästi kiinnitettäviksi. Puutavarapankon voidaan katsoa myös olevan kuormakori , mutta mitenkä voidaan ajatella kuormasiteen ja täysin vapaasti eteen-ja taaksepäin liikkuvan liukupankon toimivan jarruna yhdistelmää kiihdytettäessä ja jarrutettaessa. Nippu liikkuu helposti.
Liukuesteitten määritys selkeähkö, mutta käytäntö häilyvä.
Asetus 940 määritti jo aikanaan puutavarapankkojen liukuestepinnoista seuraavaa: - Puutavarapankon poikkipalkin on oltava varustettu ylöspäin suunnatulla, vähintään 10 mm:n korkuisella särmällä, joka estää puiden liukumista pituussuunnassa. - Laukaistavien pankkomallien käyttö rajoitti tuolloin vielä tolppaliukuesteitten ja rautahammastuksen käyttöä.
Sermin "purevuutta" ei ole erikseen määritelty,ja nyt onkin käytössä edelleenkin myös pankkomalleja, joitten sermit ovat pyöreönurkkaisia ja kosketuspinnoiltaan niin leveitä ja osaksi myös täysin pyöreitä(kuva), että ne eivät pureudu kiinni puuhun laisinkaan .
Alumiini on niin pehmeää, että sen liukuesteet eivät kestä käytössä toimivan terävinä.
Vain Terminatoreissa ja TimberMaxxeissa sekä suomalaisissa junapankoissa ovat purevat pitopinnat koko pankon sisäpinnan osalla.
Puutavarapankkojen kehitystyö rautateillä törmäyskokeineen toi suomalaisiin rautatievaunupankkojen tolppiin ja runkoihin terävät liukuestepinnat jo 1983. Kuormatilan pintojen muutos teräväsermisiksi mahdollisti kuormasiteitten käyttövaatimusten muutokset rautateitten raakapuukuljetuksista .
Tämän saman kehitystyön tuloksena on Terminator ja TimberMaxx XXL pankkimallistoihin tehty tolppien liukuestepinnat sekä pankkorungon puruvoimaa tehostavat rautahammastukset.
XXL pankkojen liukuestepinnat , turvalliset pankkokiinnitykset ja oikeaoppinen kuormnsidonta estävät tehokkaasti nipun liikkeellelähdön jarrutuksissa ja takaavat liukkaimpienkin puutavaralajikkeitteen paikallaanpysymisen myös täyskorkeina nippuina.- Pankoissamme on huomioitu kasvaneet hidastevoimat , ja perävaunun liikkuvien pankkojen vaikutukset kasvattamalla kestvyyttä pv. etupankon "tuplakiinnikkeen" lisävoimilla.
Lisätietoja puutavara-autojen kuormatiloista :
Heikki Jokela 050 4129 024 heikki.jokela@ammattilehti.fi
|