Tolppien liukuestepinnat ja rautahammastus parantavat pitovoimia ratkaisevasti.

Share |
02.03.2017 7:07

alu_tolppaliukueste_kuormassa.jpgPuutavara-auton äkkijarrutus asettaa kuormansidonnan ja kuormatilan kuormakiinnityspinnat erityisen kovalle koetukselle. Kun yhdistelmää jarrutetaan pyrkivät puutavaraniput jatkamaan matkaansa niihen kerääntyneen liike-energian ansiosta. Nippujen liikkeellelähtöä estää kuormasiteet ja nippujen sekä kuormatilan välinen kitka.

Kuormansidontalaki määrittää sidonnan ja liukuestesermien minimivaatimukset.

Kuormasidonnan ja kuormasiteitten kiinnityspisteet on määritelty kuormansidontalaissa , samaten pankkojen liukuestesermien minimivaatimukset.Lakipykälät on tehty 1981 ja niitä on tarkistettu kokonaispainojen korotuksen yhteydessä 1992 (katso laki ajoneuvojen kuormansidonnasta).

Jarrujen ja renkaitten kehitys tuo lisävaateita kurmansidonnalle ja lastaukselle.

Mitä tehokkaammaksi jarrutusvoimat kehittyvät, sitä suuremmaksi kasvaa myös kuormansidonnan ja liukuesteitten merkitys.

pankko_ruukki_kuorma_talvi.jpgKuorman paikallapysymisen takaa vain se, että se ei pääse lähtemään hidastuvuustilanteessa liikkeelle.Tätä estää kuormasiteet ja kuorman ja kuormatilan väliset kosketuspinnat. Kuormasiteet ja kuormansidonta on määritelty selkeästi, mutta niitten korikiinnityksissä ja etenkin käytänön sovellutuksissa on kuorman paikallaanpysymiseen vaikuttavia selkeitä heikennyksiä.

Kuormasiteitten kiinnitys liukupankkoon heikentää sidonnan merkitystä.

Kuormasidontalaki määrittelee sidontapisteitten paikan joko ajoneuvon runkoon, tai kuormakoriin kiinteästi kiinnitettäviksi. Puutavarapankon voidaan katsoa myös olevan kuormakori , mutta mitenkä voidaan ajatella kuormasiteen ja täysin vapaasti eteen-ja taaksepäin liikkuvan liukupankon toimivan jarruna yhdistelmää  kiihdytettäessä ja jarrutettaessa. Nippu liikkuu helposti.

Liukuesteitten määritys selkeähkö, mutta käytäntö häilyvä.

Asetus 940 määrittää puutavarapankkojen liukuestepinnoista seuraavaa: - Puutavarapankon poikkipalkin on oltava varustettu ylöspäin suunnatulla, vähintään 10 mm:n korkuisella särmällä, joka estää puiden liukumista pituussuunnassa.

aluliuku_se2.jpgSermin "purevuutta" ei ole erikseen määritelty,ja nyt onkin käytössä myös pankkomalleja, joitten sermit ovat pyöreönurkkaisia ja kosketuspinnoiltaan niin leveitä ja osaksi myös täysin pyöreitä(kuva), että ne eivät pureudu kiinni puuhun laisinkaan .

Alumiini on niin pehmeää, että sen liukuesteet eivät kestä käytössä terävinä.

Vain Terminatoreissa  ja junapankoissa purevat pitopinnat.

alu_rautatievaunupankot.jpgPuutavarapankkojen kehitystyö rautateillä törmäyskokeineen toi suomalaisiin rautatievaunupankkojen tolppiin ja runkoihin terävät liukuestepinnat jo 1983. Kuormatilan pintojen muutos teräväsermisiksi mahdollisti kuormasiteitten käyttövaatimusten poiston rautateitten raakapuukuljetuksista .  

Tämän saman kehitystyön tuloksena on Terminator XXL pankkimallistoon tehty tolppien liukuestepinnat sekä pankkorungon puruvoimaa tehostavat rautahammastukset.

XXL -liukuestepinnat ja oikeaoppinen kuormnsidonta estävät tehokkaasti nipun liikkeellelähdön jarrutuksissa ja takaavat liukkaimpienkin puutavaralajikkeitteen paikallaanpysymisen myös täyskorkeina nippuina.

Lisätietoja puutavara-autojen kuormatiloista :

Heikki Jokela 050 4129 024
heikki.jokela@ammattilehti.fi




24.06.2017 14:19Terminator XXL ja XLR mallistot sekä kuormansidonta.
24.06.2017 10:29Kuormasidos, esikiristysvoima ja kitkapinnat muododtavat yhdessä asetuksen 940/1982 vaatimat kuormansidontavoimat.
23.06.2017 18:39Härpäkkeiden kesä - aja turvallisesti kevyillä sähköajoneuvoilla
21.06.2017 11:30Vielä KESÄKUULLE : - Nyt päivitetään yhdistelmät kesäkuntoon.
20.06.2017 17:0010% lisätilaa stabiliteettia heikentämättä.
20.06.2017 11:15Erittäin kannattava sijoitus : - NYT vetoauton 4 kpl:n pankkosarja nyt välirahalla 2.400 euroa alv.0.
19.06.2017 7:51Lisätila 14 tonnille stabiliteettia menettämättä.
18.06.2017 18:30Kuormatilan hyötymittojen maksimointi stabiliteettia heikentämättä.
18.06.2017 11:44Kokonaispainokorotusten lisätonnit vaativat myös lisätilaa.
18.06.2017 10:52Painokorotukset heikensivät puutavarayhdistelmien ajo-ominaisuuksia kaikissa kokonaispainoluokissa.

Siirry arkistoon »