Artikkelimme 11 vuoden takaa: "Nosturin mukanakuljetus saattaa lisääntyä, mutta koska se on viisasta" ?
22.03.2025 7.00
 Kokonaispainokorotukset tuo mukanaan löysää tilaa nosturille, - se näkyy vasinkin 76 tonnin painoluokassa ja kantavuutta on usein jopa "liikaakin". Kuormatila onkin laskutuspainon kannalta muuttumassa määräävään asemaan , mutta kannattaako tuottavuutta rasittaa ylimääräisellä 3.500 kilon nosturikuormalla ja kuormatilan useitten mottien pienentämisellä nosturiloveuksen syömänä. Nosturin irroitus keventää 3.500 kg ja kasvattaa kuormatilaa 2m3 - 5 m3. Hytillinen nosturi painaa noin 3.500 kg.Sen peittely kuormaan vaatii lähes 5 m3 kuormatilaa pienentävän loveuksen. Loveuksen koko kasvaa 20 sentillä kokonaiskorkeuden kasvaessa 4.4 metriin. Tuo entistä syvempi nosturilovi syö elintärkeää kuormatilaa entisestäänkin ja lisäksi se tekee nosturitilan väsäämisestä entistäkin hankalempaa. Nosturipukkien korotus ja Z-nosturi vaihtoehdoiksi.  Kuormakorkeuden kasvattamineen 4.4 metriin jättää nykynosturin niin matalalle, että kuorman korkeus ylittää nosturin puomistokorkeuden. Se tuo vaikeusastetta kuormansidontaan ja puitten paikallaanpysymiseen puomin sivustoilla.Kuormakorkeuden kasvaminen tuo lastauslaitteille muutostarpeita, jotka jakaantuvat aluksi nosturipukkikorotuksiin ja lopuksi nosturin pylvään korotuksiin 20-30 sentillä ja samanaikaisesti siirtymistä hytillisiin tai nokkasatulallisiin Z nostureihin. Nokkasatula ja nosturin kiinteäksi asennus keventää nosturin painoa jopa 1000 kg ja pienentää sen ilmanvastusvoimia. Kiinteäasenteinen nokkasatulallinen nosturi tuo säästöjä lähes 1000 painokilon verran ja se pienentää tyhjänä-ja kuormalla-ajon polttoainekuluja litralla parilla / ajettu 100 km. Kiinteäasenteisen nosturin käyttö on järkevää lyhyillä matkoilla ja ajoissa , joissa auton nosturilla sekä lastataan, että puretaan ajettavat kuormat. Lisäksi mepa-ajot vaativat joissakin tapauksissa nosturin jatkuvaa mukanaoloa. Z nosturi harkintaan. Laskutuskuorman maksimointi ja "löysien tonnien" hyödyntäminen tuo yhtenä varteenotettavana vaihtoehtona eurooppamallisten Z nosturityyppien lisääntymisen suomalaisissa puutavarayhdistelmissä. Z nosturin etuja ovatkin nyt lähes 5 m3 lastaustilaa kasvattava kuljetusasento ja sen merkittävästi kuormansidontaan tuoma helpotus. Lisäksi se helpottaa ja nopeuttaa konepurkua. Nostureissa ei sinällään ole kuormauksen kannalta mitään eroja, koska hydrauliikkaosat ja ohjausvivut ovat nykynostureitten kanssa täysin samoja.
|