Tuoton optimointi pankkosuunnittelussa.
05.08.2024 9.00
Nykypäivän pankkosuunnittelussa on ollut viisasta ottaa käyttöön kaikki kuljetustalouteen-ja liikenneturvallisuuteen vaikuttavat pienimmätkin yksittäiset tekijät:
1. Pankon paino on tietenkin aina tärkeä, koska jokainen rakenteessa säästetty kilo voidaan lastata kuormaksi. Nykyisten Suomen markkinoilla olevien pankkojen painoerot ovat minimaalisen pieniä - painoerot ovat autoalustoissa ,apurunkopaketeisssa, nostureissa sekä perävaunuissa.
2.Pankon lujuus määritellään liikenneministeriön asetuksessa. Uusi käytäntö asettaa kuitenkin lisävaateita lujuuden lisäämiseksi. Tolppakorkeuden kasvu lisää nopeasti taipumaa ja jopa puolittaa värähdysmurtuman keston.
3.Kuormatilakoko on nyt pankoista saatavan tuottavuuden ehdottomasti tärkein osatekijä. Kokoerot ovat eri pankkomallien välillä suuria. Erot kuormatilan koossa ovat pääsääntöisesti 3-5%(teräs)-8-10%(alumiini) = tämä siis verrattuna vastaavan tonniluokan TimberMaxxeihin, sekä Terminatoreihin.
4.Ilmanvastusvoimien pienentäminen ja virtauksien suuntaus tulee kuormatilasuunnittelussa pakolliseen käsittelyyn E:un vaatimuksien mukaisesti jo lähivuosina (= nyt hankittavan yhdistelmän käyttöaikana) . - Yhdistelmän polttoainesäästö ja hiilipäästövähennys on oltava minimissään 5%.
5.Liukuestepintojen ja kuormasidonnan merkitys kasvaa kuormakorkeuden kasvaessa.Tolppien toimivat liukuestepinnat lisäävät turvallisuutta ja helpottavat kuormausta, = molempia ominaisuuksia aivan ratkaisevasti.
6.Ruostumattomuus ja pintakäsittely tuovat lisäkeveyttä ja lujuutta , sekä kasvattavat teräspankkojen turvallisen käyttöiän jopa 3-5 kertaiseksi.
Uudet materiaalit ja uusi nopeasti kehittynyt valmistustekniikka ovat tuoneet uusia mahtavia mahdollisuuksia kuormatilojen ja päällirakenteitten kehittämiseksi entistä tuottavammiksi ja liikenneturvallisemmiksi , sekä kaiken lisäksi myös muotoilultaan autojen ulkomuodon kanssa yhteensopiviksi.
|