Suomen markkinoilla olevien pankkojen painoerot ovat minimaalisen pieniä.29.01.2023 9:00
Pankkojen painoeroja korostetaan pöytäkeskusteluissa ja niitten merkitystä puutavaranajon tuottavuuteen korostetaan suhteettoman paljon. Totuus painoeroista on nykyään se, että painoluokissaan eri pankkovalmistajien pankkojen painoerot ovat maksimissaan alle 10 kg/ pankko. Tämä merkitsee 12 pankon yhdistelmässä maksimissaan 120 -150 kg kantavuuseroa. Painoeroa on "pahimmillaan" siis vain yhden karjapuskurinsarjan verran. Suurimmat erot pankkopainoissa löytyy yhdistelmän pankkomääristä. Pankkojen määrää voidaan vähentää ajokohtaisesti joko 10 kpl: - tai 6 kpl:n asetuksille samalla lisäämällä pankon lujuutta. Yleisin pankkoasetelma on 12 kappaletta n.150 kiloista pinotavarapankkoa. Nämä painavat yhteensä 1800 kg. Niissä yhdistelmissä, joissa kuljetettavana on vain tukkia ja rankaa on alettu siirtyä kuuden pankon järjestelmiin (2kpl auto+4kpl pv.).Kuusi tukkipankkoa painaa yhteensä vain 1200 kg. Painosäästöä saadaan määrän minimoinnista n. 600 kg. Säästö hankintahinnassa pankkomäärän puolituksella kuuteen on luokkaa 8000€. Tuottavuuslisää pankkomäärää vähentämällä saadaan painokevennyksestä 600 kg:n. Tuota kuormalisääkin enemmän euroja tulee ilmavastuspintojen pienentymisestä yli 6 m2:lla. Ilmavastuspintojen pienennys säästää polttoainekulutusta 3-5 litraa / 100 km ja samalla yhdistelmän itseensä keräämän 500- 3000 kiloisen likakuorman haitta pienenee kymmenillä prosenteilla. Yhdessä ilmanvastuspintojen pienenemisen kanssa kasvaa myös yhdistelmän kuormatilakoko. Kuormatilalisällä on tänäpäivänä aivan omassa luokassaan oleva merkitys yhdistelmän tuottolukuihin. Ps.Vakiokysymyksen "Paljonko se pankko painaa"- tilalle toivoisi hiljalleen saada kuulevansa kysyttävän " Paljonko enemmän se pankko tuottaa". - Kokonaisuus ratkaisee ja tietenkin lisäksi vertailujen oikeat suuruusluokat.xxhj |