Kertausta: - Pankkomuoto ja kuljetussuunta vaikuttavat yksittäisen pankon polttoaineen kulutukseen merkittävän paljon.

13.03.2023 7:00



Tämä Terminatorien kuljetusasento on Terminator pankkokuljetusten polttoainekulutusten kannalta epäedullisin. Terminatorit ovat muotoillut aerodynaamisten ominaisuuksiensa kannalta mahdollisimman edullisiksi, mutta ei tässä vetosuunnassa. Terminator aerodynamiikka ei ole tässä suunnassa pankoilla edullineen, vaan päinvastoin, - kulutus kasvaa oikeaan käyttösuuntaan verrattuna tuplaksi.

Kahdeksan pankon kuljetus tässä asennossa kuluttaa dieseliä 79-80 km/h tasaisella ajonopeudella ja tasaisissa maantieolosuhteissa 15.5 l/100 km. Kun kulutus tyhjänä on 8.2 l/100 km , on yksittäisen pankon osuus tässä suunnassa kuljetettuna n. 0.9 l/100 km



Mittasimme eilen ajetun XX-Express pankkokuorman pankkojen aiheuttamat polttoainekulut tällä kuvan 12 pankon lastilla, ja seuraavaksi kahdeksalla pankolle (hopea nippu +punainen nippu ) , sitten neljällä pankolla (punainennippu) ja lopuksi tyhjällä vaunulla.

Mittaustulokset ajonopeudella
79-80 km/h:

12 pankkoa  13.5 l/100 km
 8 pankkoa   11.5 l/100 km
 4 pankkoa     9.8 l/100 km
tyhjänä          8.2 l/100 km

Kuljetussuunta aiheuttaa polttoainekuluihin  lisäystä 4 l/100 km

Verrattaessa poikkisuunnassa kuljetettuja kahdeksan pankon erää on kulutus 15.5 l/100 km ja oikeassa pankon käyttösuunnassa kahdeksan pankon kuormalla kulutus on 11.5 l/100 km. Kuljetussuunnasta johtuva polttoainekulutuksen kasvu on kahdeksalla pankolla lastattuna 4 l/100 km.

Pankkokohtainen kulutus kaksinkertaistuu.

Tyhjän vaunun vedossa kulutus on 8.2 l/100 km ja kahdeksalla pankolla lastaussuunnasta riippuen 15,5 l/100km tai 11.5 l/100km.  Yksittäiselle pankolle jaettuna  kuorman ja ilmavastusvaikutusten aiheuttama polttoainekululisä on (15.5-8.2)/8 = 0.91 l/100km ja (11,5-8.2)/8=0.41 l/100 km. - Terminator pankoille suunnitellun käyttösuunnan vastainen poikittainen kuljetus  kasvattaa pelkistä  pankoista aiheutuvat polttoainekulut liki kaksinkertaisiksi.

Tämä XX-Express kuljetusten helppo kulutusvertailu osoittaa ilmavastusvoimien yllättävänkin suuren vaikutuksen pankkojen aiheuttamiin polttoainekuluihin. Puutavarayhdistelmien käyttäjien on hyvä huomioida hankintapäätöksissään myös ilmanvastusvoimien ja ilmavirtauksien suuntauksista saatavat tuotto-ominaisuuksien ja liikenneturvallisuuden parannukset.xxhj.13.3.2023

22.03.2023 15:00Ensimmäiset Stora Enson massiivipuuelementit asennettu Katajanokan Laiturin tulevaan pääkonttoriin Helsingissä
22.03.2023 13:00Selvitys: EU:n politiikkatoimilla puunkorjuun kustannuksia ja työvoimatarvetta lisäävä vaikutus
22.03.2023 11:00TimberRoad siirtoauton apurunkopaketti etenemässä tuotantovaiheeseen.
22.03.2023 9:00Palkitut: Traficomin Otto Lahdesta Vuoden Autoteknikko
22.03.2023 8:00TÄSSÄ ON AJANTASAINEN, liki 300 Terminatorin valmisvaraston mitat ja pankkomäärät, sekä toimitusten pinnoitevaihtoehdot.
22.03.2023 7:00KAIKKIEN AIKOJEN mahtavin pankkojen MYYNTIKAMPPANJA!!!
22.03.2023 3:00Turvallisuusajattelun vastuuton ja suuri "pluffi".
22.03.2023 0:07Volvo_boliden.jpg Ruotsalainen kaivoskonserni Boliden on yksi ensimmäisistä maailmassa aloittamassa akkusähköautojen käytön raskaassa maanalaisessa liikenteessä vuodesta 2023 alkaen. Kaivosympäristöissä sähköautot voivat tarjota useita suuria etuja ? muka
21.03.2023 15:00Tuliko tästä poishylkäytynyt visio, vai onko se tehokas "junantappaja"???
21.03.2023 13:00Kronos on nyt Kronos Machinery

Siirry arkistoon »