Puutarayhdistelmien runkokorkeuksissa järkyttävän suuria korkeuseroja (Artikkelimme vuodelta 2023!!!).

22.09.2024 12.00

Puutavarayhdistelmän kahdenkymmenen sentin korkeuslisän aiheuttamat muutokset  voidaan kompensoida valitsemalla 20 - 25 senttiä matalammat runkokorkeudet ja pankot. Auton ja perävaunun runkokorkeuksien valikoima on laaja  samaten pankkojen.

Autojen runkokorkeuserot apurunkoineen ovat suuria.

Autojen runkokorkeuksissa on useitten kymmenien senttien korkeuseroja. Matalimmat ovat apurunkopalkkien päältä 1.10 m ja korkeimmat 1.35 m. Kun tuohon lisätään pankkorunkokorkeus 0.12 m tai 0.21 m  on korkeuserot 1.56m - 1.22m = 0.34 m. Hyvin yleinen on 25 sentin korkeusero ön 25 senttiä . Kun valitaan matalin paketti , kompensoi se 20 sentin korkeuskorotuksen ja jopa parantaa tilannetta entisistä 4.2 m korkeista yhdistelmistä.

Puutavaraperävaunujen korkeuserot ovat keskimäärin autojakin suurempia.

Korkeimmat puutavaraperävaunurungot huitelevat korkeimmillaan 1.3 metrissä ja matalimmat taas ovat 1.1 metrisiä.  Tuohon kun lisätään pankkorunkojen korkeusero ollaan yleisesti lähes 30 sentissä. Perävaunujen runkokorkeuserot johtuvat erilaisista runkorakenteista,-etuvaunukorkeuksista ja renggashalkaisijoista.

Madallus tuo stabiliteettia ja euroja.

Kuorman alakorkeuden madaltaminen 25 sentillä kompensoi reippaasti yhdistelmien saaman 20 sentin korkeuslisän tuovav stabiliteettimuutoksen. Samalla matalemmilla XXL kokoluokan pankoilla myös kuormaleveys kasvaa yli 10 sentillä. Tämä levennyskin parantaa yhdistelmän ajo-ominaisuuksia ja tuo yhdessä korkeuslisän kanssa ratkaisevan avun myös yleisesti puutavaran maantiekuljetuksia vaivaavaan vakavaan kuormatilaongelmaankin. xxhj

05.10.2024Laajasti koneurakointi ja kuljetusalan asiaa sekä raportti Alihankinta 2024 -messuilta
04.10.2024Tutustu 2013 vuoden tietopakettiin tästä : - Kolmekymmentä ja yksi hyvää syytä hankkia TERMINATORIT ... - puu76
30.09.2024Terminator XXL 8 aero ja 8.8 CE pankkotarjous / 09.2024 :
30.09.2024HUOMIO! Nyt kannattaa markkinoida - lähde mukaan ilmoituksella syksyn Metsäalan Ammattilehteen
04.08.2024UUTISET;--------- ;UUTISET
07.10.2024 18.00Terminatorit ja TimberMaxxit suunniteltiin kaikilta osin liikenneturvallisiksi jo syntyvaiheessa.
07.10.2024 17.00Kuormakokoeroa kasvattaa myös nippujen sisäleveys !!!
07.10.2024 15.00Väite: Kuorman ylileveys on enempi kiinni lastauksesta, kuin pankoista:
07.10.2024 13.00Kuorma on kuormansidonnan tärkein osapuoli.
07.10.2024 12.00Kuormaside pankosta pankkoon vaatii kiinteäasennuksen tai ääreis stopparit ajoneuvorungolle.

Siirry arkistoon »