Uushankinnoissa on kokonaistalous pääosin unohtunut.

25.05.2022 8.24

Neliakselisten puutavarayhdistelmien vetoautojen ostot ovat keskittyneet omapainoiltaan raskaanpään valintoihin.Samaten kuormatilojen kokoluokka on jäänyt lähes poikkeuksetta alle välttävän alarajan.

Omapaino.

Autojen katsastuspainot liikkuvat 12.500 kilon ja 13.500 kilon haarukoissa ilman kuormainta punnittaessa , kun samanaikaisesti 12,000 kilon painorajan alittaminen on lähes joka automerkissä täysin mahdollista.

Kuormatila

Sama huoleton linja jatkuu kuormatilojen kokoluokissa. - Markkinoitten yleisin on vielä nytkin neliakselisissa vetureissa 6.41 neliöin kuormatilaluokan alumiinipankoilla valjastetut autovarustelut, kun samasta kaupasta on mahdollista tilata jopa lähes 8 m2 kuormapinta-alaisia autoja.

Kantavuus ja kuormatila kannattaa aina maksimoida.

Kolmenkymmenenviidentonnin kokonaispainoinen veturi antaa siis hyötykuormaa  21.500 kg- 23.500 kg ja nosturillisena 2.100 kg- 3.800 kg vähemmän. Kuormatilaa tuo kevein tarvitsisi 5.5 metriselle 400 kg  irtokuutiopainoiselle kuidulle ilman nosturia ajettaessa  58.5 m3 ja raskain vain 54 m3 . Tarjolla oleva kuormatilapaletti antaa tilaa maksimissaan 44.6 m3 ja minimissään vain 35.3m3. Vaikka kuormatilat jäävätkin neliakselisissa maksimoitunakin alimittaisiksi ja kantavuutta tuntuu riittävän ja on !liikaakin!, on kantavuuden maksimointi aina tarpeellista ja maksimoidusta kuormatilastakaan ei ole missään tapauksessa mitään haittaa.

Yllämainitut valintamahdollisuudet ovat nykytotuutta ja valintamahdollisuuksia on kaikilla automyyjillä kaikista ääripäistä ja niitten väliltä. Merkityksettömäksi ei ole järkevää todistella yhtälään omapainosta tai kuormatilan pienuudesta menetettyä puutavarakiloa. Jokainen lisäkilo tuo lisäeuroja . XXhj.23.4.2022
25.04.2024Tuliko tästä poishylkäytynyt visio, vai onko se kuitenkin lopulta tehokas "junantappaja"???
24.04.2024 18.00Koostesivu : "Terminator-tekniikkaa" 1-16.
21.04.2024KATSO TÄSTÄ MAAMESS 2024 -LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
19.04.2024 9.00Metsäalalla investoidaan - nyt kannattaa markkinoida!
05.04.2024Nopeitten toimitusten varastopankot / huhtikuu 2024.
25.04.2024 17.00Terminator - tekniikkaa : Tuotekehittely.
25.04.2024 15.00Trelleborg esittelee viimeisimmät rengasinnovaatiot Intermat Construction Fair -messuilla Pariisissa, Ranskassa 24.-27. huhtikuuta
25.04.2024 13.00Nordic Bioproducts Group avasi Lappeenrantaan tehtaan, joka tuottaa innovatiivisia biomateriaaleja uudella teknologialla
25.04.2024 11.00Terminator ei ole miltään osin " puolivillainen " jäljitelmäpankko !!!
25.04.2024 9.00Terminatorien 10% kuormatilavuuslisä on tärkein Terminatoreitten tuomista eduista.

Siirry arkistoon »