Uushankinnoissa on kokonaistalous pääosin unohtunut.25.05.2022 8.24
Neliakselisten puutavarayhdistelmien vetoautojen ostot ovat keskittyneet omapainoiltaan raskaanpään valintoihin.Samaten kuormatilojen kokoluokka on jäänyt lähes poikkeuksetta alle välttävän alarajan. Omapaino. Autojen katsastuspainot liikkuvat 12.500 kilon ja 13.500 kilon haarukoissa ilman kuormainta punnittaessa , kun samanaikaisesti 12,000 kilon painorajan alittaminen on lähes joka automerkissä täysin mahdollista. Kuormatila Sama huoleton linja jatkuu kuormatilojen kokoluokissa. - Markkinoitten yleisin on vielä nytkin neliakselisissa vetureissa 6.41 neliöin kuormatilaluokan alumiinipankoilla valjastetut autovarustelut, kun samasta kaupasta on mahdollista tilata jopa lähes 8 m2 kuormapinta-alaisia autoja.
Kantavuus ja kuormatila kannattaa aina maksimoida. Kolmenkymmenenviidentonnin kokonaispainoinen veturi antaa siis hyötykuormaa 21.500 kg- 23.500 kg ja nosturillisena 2.100 kg- 3.800 kg vähemmän. Kuormatilaa tuo kevein tarvitsisi 5.5 metriselle 400 kg irtokuutiopainoiselle kuidulle ilman nosturia ajettaessa 58.5 m3 ja raskain vain 54 m3 . Tarjolla oleva kuormatilapaletti antaa tilaa maksimissaan 44.6 m3 ja minimissään vain 35.3m3. Vaikka kuormatilat jäävätkin neliakselisissa maksimoitunakin alimittaisiksi ja kantavuutta tuntuu riittävän ja on !liikaakin!, on kantavuuden maksimointi aina tarpeellista ja maksimoidusta kuormatilastakaan ei ole missään tapauksessa mitään haittaa. Yllämainitut valintamahdollisuudet ovat nykytotuutta ja valintamahdollisuuksia on kaikilla automyyjillä kaikista ääripäistä ja niitten väliltä. Merkityksettömäksi ei ole järkevää todistella yhtälään omapainosta tai kuormatilan pienuudesta menetettyä puutavarakiloa. Jokainen lisäkilo tuo lisäeuroja . XXhj.23.4.2022 |