Nosturi syö kullanarvoista kuormaa ja kuormatilaa.
03.08.2024 11.00
Zetanosturi tuo perinteistä nosturimalliamme enemmän painoa vetäville pyörille ja se ei vaadi kuorman loveusta kuljetusasennossaan kuormattuna.
Perinteinen puutavaranosturi painaa 2.200 kg - 4.500 kg. ja sen kuormaloveus syö kuormatilasta 3 m3 - 5 m3. Nosturia on joissain tapauksissa kuljetettava mukana myös kuormatussa maantieajossa ja monissa ajotehtävissä kuormaimen mukanaolo on jatkuvaa.
Kuormakorkeuksien kasvu tuo nyt väistämättä muutoksia perusnostureittemme rakenteisiin - sekä rinnalleen euroopassa hyvin yleisen Z- nosturityypin.
Kokonaispainokorotukset nostivat kuormakorkeutta 20 sentistä jopa yli metriinkin.
60 tonnin kokonaispainoilla ja tuoreella tukilla nosturin kuormanpäälle asetus ei useinkaan kaivannut edes upottamista, mutta kokonaispainokorotukset toivat kaikkiin kolmiakselisiin vetureihin kahden tonnin lisäkuorman , joka korotti nippua tuoreella tukillakin 20 sentillä ja kuidulla liki tuplat. Neliakselisissa 35 tonnin kokonaispaino puolestaan nostaa tarvittavan nippukorkeuden monasti täyteen 4.4 metriin ja ja totuttuun nippuun pitäisi saada lisäkorkeutta monissa tapauksissa reippaan metrin yli nosturipuomien alapintojen.
Nosturitilan loveus syö kuormatilaa ja hermoja.
Nosturin kuormaanupotus on erittäin kalliiiksi tuleva ja lisäksi se on myös vaativa taitolaji. Nosturivauriot ja ylimääräinen työ lisääntyvät nyt kuormakorkeuslisän kanssa samassa suhteessa.
Perinteisen suomalaisen puutavara-auton nosturin kuljetusasento kuormassa on nosto- ja taittopuomit asennettuna vaakasuoraan kuorman päälle.Puomien korkeus ja taittopuomin varret sekä letkutus ovat puomien alapintaa metrin verran ylempänä , joten rakennekorkeudella 4.4 m on nosturin alapinnnan puupinon oltava tuon vähintään metrin korkuinen ja alhaalta yli puolen metrin levyinen ja ylöspäin molemmilta puolin levenevä. Loveuksen tekeminen vaatii rauhallista asettelua ja kuormansidonta ja siteitten irrotus tuo siihen omat vaatimuksensa ja käytännön osaamisensa.
Auton kuorma pienenee loveuksesta 3 m3 - 5 m3.
Nosturin loveus syö kuormatilasta kolmesta viiteen kuutioon ja se on tonneissa 1.200 kg- 3.000 kg. Menetykset ovat suurimmat neliakselisilla vetureilla, mutta haitta-aste on lisääntynyt selkeästi myös 28 tonnisenakin. Haittaa on mahdollista pienentää korottamalla nosturitelinettä, tai rakentamalla korkeampipylväisiä nostureita. Nostotarve on 20cm-30cm, mutta samalla on seurattava nosto-ja taittopuomin välistä vipujen ja letkujen korkeutta siten, että ne eivät ala paukkua siltoihin.
Zetanosturissako ratkaisu ongelmiin.
Zetanosturi on monelle vielä outo lintu , jonka markkinoille tulo vie ehkä vuosia, vaikka tuote on monilta ominaisuuksiltaan perinteistä tuottavampi ja käytännön töissä viisas sekä tuotteena kaikkien nosturivalmistajien kymmeniä vuosia tuotettua mallistoa.
Z-nosturityyppi on Euroopassa yleinen ja Ruotsissakin niitä on käytössä tasaisesti enenevissä määrin . Euroopassa alunperin kehittyneet zetat tulivat Ruotsiin Exten hydraulikiristinpankkojen rinnalle , kun perinteisen nosturin kuljetus ja kuorman sidonta on noilla laitteilla nosturin yli- tai ali jokseenkin mahdotonta. Samantyyppisiä onelmia tuo korkeat v-tyylin loveukset myös liina-ja ketjusidontaan, varsinkin alueilla, joissa virkavalta pitää kiinni siitä, että nosturikin on oltava sidoksien alla. - Zetanosturi poistaa kaikki kuormansidontaongelmat sekä loveusvaivat ja se ei syö kullanarvoista kuormatilaa. Kaiken lisäksi vain zetalla turvallinen nippusidonta on aina mahdollinen. Tämä nosturityyppi on meille vielä outo ja jokainen hyvä tuppaa tuomaan jotain negatiivistakin - kasvanut ilmanvastus tyhjänäajossa on yksi sellainen pikku miinus, mutta zetan kuljetus onnistuu tyhjänäajossa haluttaessa myös suorapuomisen nosturin tapaan.xxhj.3.8.2024
|