Golfpallolla on poikkeavan muotoinen lentorata, johtuen pintaturbulenssin loppumisesta lentonopeuden pienetessä.
20.09.2022 11.00
Turbulenttinen virtaus kappaleen ympärillä lisää sen vastusta huomattavasti. Eräillä kappaleilla, kuten pallolla virtauksen irtoaminen tapahtuu rajusti ja kokonaisvastus kasvaa huomattavasti.Toisin on kuoppaisella golfpallolla:
-On kuitenkin todettu, että mikäli tällaisella kappaleella saadaan rajakerros sopivassa määrin turbulenttiseksi jo hyvin aikaisessa vaiheessa, käykin niin, ettei virtauksen irtoamista enää tapahdukaan tai se ei tapahdu yhtä rajuna. Tämä pitää paikkansa varsinkin golfpallon kohdalla. Sen pinta on täynnä pieniä kuoppia, jotka muuttavat pallon pinnan virtauksen (ja niin myös rajakerroksen) turbulenttiseksi. Tämän ansiosta pallo lentää noin 6 kertaa pidemmälle kuin ilman kuoppia.
-Rajakerroksen turbulenttinen virtaus alkaa ja päättyy tiettyyn nopeuteen , joka on verrannollinen kappaleen kokoon ja liikenepeuteen.Tästä johtuu Golfpallon liikeradan poikkeavan jyrkkä loppuosa.Golfpallo saavuttaa nopeasti lyöntihetkellä alkunopeuden,jossa pallon pentavirtaus on ilmavastuksen kannalta edullinen.Lentoradan loppupäässä nopeus laskee alle pintatutbulenssinopeuden ja pallon ilmavastus kasvaa jyrkästi.Tällöin pallon lentorata muuttuu jyrkäksi.
Aerodynaamista muotoilua voidaan tehokkaasti käyttää hyväksi myös ammattiliikenteessä:
Teetimme aeropankkojen koesarjoja jo 1980 ja 1990 sekä 2010 luvuilla.Tuloksista ilmeni pankkotolppien turbulenssiurien toimivan tehokkaasti tuulinopeudesta 70 km/h ylöspäin.Tuolloin tolppien ilmavastusvoimat putoavat noin kolmasosaan verrattuna pintaturbulenssittomaan alle 70 km/h tuulinopeuteen. Kuorma-autossa perävaunuineen on yleensä 12 poikittaispankkoa , joitten ilmavastuspinta on yhteensä 12 m2.
Pinnan pienentämisellä ja muotoilulla sekä pintaturbulenssin hyväksikäytöllä päästään vaikuttamaan puutavara-auton pahimpiin vastusvoimiin 12m2 osalta. (Hytin pinta-ala on n. 6 m2).
Kuorma-autoyhdistelmien hytit ovat muotoilultaan korkeatasoisia. Hytin osuus yhdistelmän ilmavastuksesta on kuitenkin vain murto-osa.Pääosa yhdistelmän ilmavastusvoimista (ja niistä aiheutuvista ylimääräisistä kustannuksista) aiheutuu autoon lisättävista päällyrakenteista,nosturista ja perävaunusta varusteineen. Varustesuunnittelussa on vain harvoissa yksittäistapauksissa huomioitu aerodynaamisen muotoilun suuri merkitys kuljetustalouteen ,- liikenneturvallisuuteen ja -ympäristöpäästöihin.
Asiantuntijaryhmän Psta: Heikki Jokela
|