Mikä on pankkomallistojen kestävin pankko ?

23.05.2023 7.00

Mikä on pankkomallistojen kestävin pankko ? | ammattilehti.fi

Pankkohistorian kestävimmät pankot olivat aikanaan Exten 54-2 ja Exte 144 pankkomallit. Extet eivät tällähetkellä ole enää alkuunkaan kestävimmät, vaikka elävätkin edelleen 60-70 lukujen maineellaan . 

70 luvun pankkomalli alupankkojen ykkönen.

Elämäntyönä ?pankka? ja raakapuun kuljetuslaitteiden- sekä järjestelmien  kehittäminen | terminator.fi


Kestävin  alumiinipankko on vanha Alukarikkamalliston jatke -  nykyään mallinimellä markkinoidut Alucar Alu 50 ja Alu 70. Nämä pankkotyypit ovat selkeästi Exten A sarjalaisia ja Reka alupankkomalleja kestävämpiä jahuoltovapaampia.

90 luvun ykkönen teräspankoissa oli "SisuForest"

Sisu SM Forest - Commercial - YouTube


Kiinteitten teräspankkojen ykköspaikka on vielä lähes nytkin alunperin  9 tonnimetrin lujuusluokkaan  suunnitellulla alkuperäisellä SisuForetillla. Siitä kevennetyt seitsemäntonniset nykymallit ( Pankkopörssi kopio ja Forest 7) eivät ole kestoltaan riittäviä.  

2000 luku tuo lujuusluokkamuutoksia.


Terminator XXL mallisto esiteltiin FinnMetkossa
lähes kuusi vuotta sitten. Puvan "protopankot"
ovat olleet Tuurinkosken autoissa siitä lähtien ja
ne ovat yhä edelleen aktiiviajossa jo toisen auton
päällä . Pankot ovat täysin ryhdissään ja kaikilta
osiltaan ehjät.
- Pankot ovat 2000 luvun pankkomalleista ehdottomasti
kestävimmät  , mutta onko Terminatoreista kasvamassa kaikkien
aikojen ykköspankko , sen näyttää tulevat vuodet.

 2000 luku tuo lujuusluokkamuutoksia kaikille pankkovalmistalilleja pankkomalleihin.  Kaikki mallit ovat nyt muutosprosessin alla. Kevennys nähtiin tärkeimmäksi asiaksi ensimmäisenä vuosikymmenenä ja kevennyksen jälkeen on tullut takaisin pankon lujuusvaatimukset sekä tällä vuosikymmenellä tolppia ja tolppakiinnityksiä rasittava 20cm -50 cm tolppakorkeuden kasvu, joka toi mukanaan käytettäville pankoille  lujuusluokan selvän kasvattamistarpeen.
- Viisitonniset ja kuusitonniset murenevat käsiin ja ysitonniset ovat nykyautoissa pinotavarapankkoina ja tukkipankot puolestaan  vaativat 12 tonnin lujuusluokan.

26.03.2024Terminatoreitten nopeat ja rahtivapaat perilletoimitukset 2024.
23.03.2024KATSO 22.3. LÄHETYS VILLISTÄ LÄNNESTÄ TURUSTA! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
20.03.2024 10.00Onko puutavarayhdistelmien kulurakenteissa edelleenkin hyödynnettäviä Europotteja, - ja onko niitä kaikille osapuolille???.
15.03.2024KATSO 15.3. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
20.02.2024LUE TÄSTÄ! Talven jättikokoinen Metsäalan Ammattilehti on ilmestynyt
29.03.2024 9.00Pankkorunkokorkeus on sekin oma ongelmansa.
29.03.2024 7.00KH-Koneet Group vahvistaa jälleenmyyjäverkostoaan Ruotsin markkinoilla
29.03.2024 3.00Pankkokiinnikkeitten korkeuksissa on niissäkin suuria eroja.
29.03.2024 0.07Steelwrist esittelee kolmannen sukupolven kauhanpyörittäjät ja tuo markkinoille kokonaan uudet pyörivät liittimet sekä laajan valikoiman uusia työlaitteita
28.03.2024 18.00Puutavara-autojen apurunkoprofiileissa suuria eroja.

Siirry arkistoon »