Mikä on pankkomallistojen kestävin pankko ?
23.05.2023 7:00

Pankkohistorian kestävimmät pankot olivat aikanaan Exten 54-2 ja Exte 144 pankkomallit. Extet eivät tällähetkellä ole enää alkuunkaan kestävimmät, vaikka elävätkin edelleen 60-70 lukujen maineellaan .
70 luvun pankkomalli alupankkojen ykkönen.

Kestävin alumiinipankko on vanha Alukarikkamalliston jatke - nykyään mallinimellä markkinoidut Alucar Alu 50 ja Alu 70. Nämä pankkotyypit ovat selkeästi Exten A sarjalaisia ja Reka alupankkomalleja kestävämpiä jahuoltovapaampia.
90 luvun ykkönen teräspankoissa oli "SisuForest"

Kiinteitten teräspankkojen ykköspaikka on vielä lähes nytkin alunperin 9 tonnimetrin lujuusluokkaan suunnitellulla alkuperäisellä SisuForetillla. Siitä kevennetyt seitsemäntonniset nykymallit ( Pankkopörssi kopio ja Forest 7) eivät ole kestoltaan riittäviä.
2000 luku tuo lujuusluokkamuutoksia.

Terminator XXL mallisto esiteltiin FinnMetkossa lähes kuusi vuotta sitten. Puvan "protopankot" ovat olleet Tuurinkosken autoissa siitä lähtien ja ne ovat yhä edelleen aktiiviajossa jo toisen auton päällä . Pankot ovat täysin ryhdissään ja kaikilta osiltaan ehjät. - Pankot ovat 2000 luvun pankkomalleista ehdottomasti kestävimmät , mutta onko Terminatoreista kasvamassa kaikkien aikojen ykköspankko , sen näyttää tulevat vuodet.
2000 luku tuo lujuusluokkamuutoksia kaikille pankkovalmistalilleja pankkomalleihin. Kaikki mallit ovat nyt muutosprosessin alla. Kevennys nähtiin tärkeimmäksi asiaksi ensimmäisenä vuosikymmenenä ja kevennyksen jälkeen on tullut takaisin pankon lujuusvaatimukset sekä tällä vuosikymmenellä tolppia ja tolppakiinnityksiä rasittava 20cm -50 cm tolppakorkeuden kasvu, joka toi mukanaan käytettäville pankoille lujuusluokan selvän kasvattamistarpeen. - Viisitonniset ja kuusitonniset murenevat käsiin ja ysitonniset ovat nykyautoissa pinotavarapankkoina ja tukkipankot puolestaan vaativat 12 tonnin lujuusluokan.
|