Aerodynamiikan kehitystyö tuo säästöjä polttoainekustannuksiin ja vähentää päästöjä.cc

Share |
03.04.2017 9:28

Olemme kehittäneet puutavarayhdistelmän ja erityisesti puutavarapankkojen aerodynaamisia ominaisuuksia jo vuodesta 1985 alkaen. Euroopan unioni asetti kuorma-autojen yhdeksi tärkeäksi tavoitteeksi kuorma-autoyhdistelmien liikenneturvallisuuden ja päästöjen parantamisen aerodynaamisten ominaisuuksien kehittämisen kautta.

Vaatimus kohdistettiin kuorma-auton kaikkiin rakenteisiin , -siis myös varusteisiin.


Muutosvaatimus koskee koko yhdistelmää kaikkine varusteineen ja lisälaitteineen. Muutoksessa hyväksytään tiettyjä aerodynamiikan parantamisen aiheuttamia muutoksia  mitoituksessa yhdistelmän etu- ja takapäässä.

Kuorma-autoteollisuus etunenässä ja varusteteollisuus jälkijunassa.

Kuorma-autoteollisuus on jo vuosikymmeniä kehitellyt hyttien aero-ominaisuuksia ja mukana on ollut puoliperävaunujen valmistajia . Kehitystyötä on tehty lähinnä USA:ssa , Saksassa ja pienessä mittakaavassa myös Ruotsissa. Lähes kaikki varustevalmistajat ovat kuitenkin jättäneet ilmanvastuksen kautta saatavat hyödyt liikenneturvallisuuteen ja päästöihin pääsääntöisesti kokonaan hyödyntämättä.

Puutavarayhdistelmä yksi pahimmista.

en_trave.jpg

Puutavarayhdistelmän rakenne on yhdistelmän aerodynaamisten ominaisuuksien muutostarpeen kannalta yksi kuorma-automallistojen haastavimmista. Muutostarpeen alla on  kaikki yhdistelmän varusteitten osatekijät autosta nosturiin ja perävaunuun sekä kaikkiin puutavaravarusteisiin. Muutostarve on suuri ja saadut hyödyt tietenkin sen mukaisia.

Ruotsissa on jo herätty.

Aerodynamiska lastbilar testas i vindtunnel

Unionin asettama muutosvaatimus on herättänyt vastuullisia kuljetusalan ammattilaisia tutkimaan ja kehittämään myös puutavarayhdistelmää . Tämä yhteistyö on menossa Skogforskin johdolla ja mukana on myös puutavarapankkovalmistaja Exte Fabriks Färilasta.

Suomi puutavarayhdistelmäkehityksen kärkijoukoissa.

doli_koskinen_ja_jokela.jpg

Suomessa olemme olleet puutavarayhdistelmän aerodynaamisten ominaisuuksien korjaamistarpeitten osalta hereillä jo  vuodesta 1985 alkaen ja muutosmahdollisuuksien kokoluokka määriteltiin jo 1986 Mercedeksen, Weckmanin ja Alukarikan toimesta. Kokeet tehtiin tuolloin kenttäkokeina Joutsan varalaskupaikalla ja niitä on jatkettu 1990 luvulla ja 2000 luvulla Sodankylässä ( Sisu, Jyki ja Scania ) ja Oitissa (Sisu) sekä viimeisimpänä Tarton sotilaslentokentällä yhdessä Scanian kanssa.

Vuosikymmenien tuomaa tietoa on myös hyödynnetty.

Vuosikymmenien aikana saatua tietoa puutavarayhdistelmän aerodynaamisten ominaisuuksien kehitysmahdollisuuksista on myös hyödynnetty. Tämän hetken puutavaravarusteista paras esimerkki on Terminator XXL puutavarapankkomallisto, jonka kehitystyössä ei unohdettu sitä, että puutavarapankko on koko puutavarayhdistelmän vaikuttavin osatekijä yhdistelmän aerodynamiikan parantamisen kannalta. 


Puutavarapankot ja tolpat toimivat oikein muotoiltuina tehokkaina ilmanohjaimina, jotka pienentävät rakenteisiin kertyvää likakuormaa ja yhdistelmän aiheuttamaa vesisumua ja lumen pöllyämistä. Yhdistelmän kahdessatoista pankossa on yli 100 m aktivoitavissa olevaa tuuliohjainpintaa.


Lisätietoja puutavarayhdistelmän
aerodynaamiikasta ja aerokokeista:

Heikki Jokela 050 5120 024



14.10.2017 10:25Terminaalit tärkeä osa puulogistiikkaa
12.10.2017 16:17Mikä on seitenkuutosen raakapuunkuljetusyhdistelmän maksimitilavuus ???
29.09.2017Ota ja hyödynnä SYKSY - 2017 vaihtokamppanjamme !!!
17.09.2017 14:44Uutuuspankkomme XXL aero yllätti meidät nopealla suosion kasvullaan.
10.09.2017 13:14Siirtoautojen 64-,68- ja 76 tonniset "vakioyhdistelmät" - saavutetut kantavuusluokat ovat parhaissa tapauksissa 48 -, 54- ja 58 tonnia.
05.09.2017 8:32Tolppamitan maksimointi ja "Terminointi" kasvattavat yhdistelmän tuottavuutta ja parantavat turvallisuutta.
03.09.2017 11:05Uutta ilmettä ja lisätuottoa.
02.09.2017 10:00Uutisvuoksi: - Imatralainen kuljetusyritys Szepaniak harppasi töihin Äänekosken biotuotetehtaalle -  se merkitsi kahdeksan uuden työntekijän palkkaamista ja yli miljoonan euron investointeja
01.09.2017 8:32Puutavaranipun ylimmät puut nojattava vähintään kahteen tolppaan.
29.08.2017 12:36Teräspankkomallistot valtaavat markkinaosuuksia alumiinipankoilta kasvavassa määrin. Terminatormallisto on nyt selvä Suomen markkinajohtaja .

Siirry arkistoon »