Aerodynamiikan kehitystyö mahdollistaa säästöihin polttoainekustannuksissa ja vähentää päästöjä.cc

Share |
10.03.2018 18:28

Olemme kehittäneet puutavarayhdistelmän ja erityisesti puutavarapankkojen aerodynaamisia ominaisuuksia jo vuodesta 1985 alkaen. Euroopan unioni asetti kuorma-autojen yhdeksi tärkeäksi tavoitteeksi kuorma-autoyhdistelmien liikenneturvallisuuden ja päästöjen parantamisen aerodynaamisten ominaisuuksien kehittämisen kautta.

Vaatimus kohdistettiin kuorma-auton kaikkiin rakenteisiin , -siis myös varusteisiin.


Muutosvaatimus koskee koko yhdistelmää kaikkine varusteineen ja lisälaitteineen. Muutoksessa hyväksytään tiettyjä aerodynamiikan parantamisen aiheuttamia muutoksia  mitoituksessa yhdistelmän etu- ja takapäässä.

Kuorma-autoteollisuus etunenässä ja varusteteollisuus jälkijunassa.

Kuorma-autoteollisuus on jo vuosikymmeniä kehitellyt hyttien aero-ominaisuuksia ja mukana on ollut puoliperävaunujen valmistajia . Kehitystyötä on tehty lähinnä USA:ssa , Saksassa ja pienessä mittakaavassa myös Ruotsissa. Lähes kaikki varustevalmistajat ovat kuitenkin jättäneet ilmanvastuksen kautta saatavat hyödyt liikenneturvallisuuteen ja päästöihin pääsääntöisesti kokonaan hyödyntämättä.

Puutavarayhdistelmä yksi haastavimmista.

en_trave.jpg

Puutavarayhdistelmän rakenne on yhdistelmän aerodynaamisten ominaisuuksien muutostarpeen kannalta yksi kuorma-automallistojen haastavimmista. Muutostarpeen alla on  kaikki yhdistelmän varusteitten osatekijät autosta nosturiin ja perävaunuun sekä kaikkiin puutavaravarusteisiin. Muutostarve on suuri ja saadut hyödyt tietenkin sen mukaisia.

Ruotsissa on jo herätty.

Aerodynamiska lastbilar testas i vindtunnel

Unionin asettama muutosvaatimus on herättänyt vastuullisia kuljetusalan ammattilaisia tutkimaan ja kehittämään myös puutavarayhdistelmää . Tämä yhteistyö on menossa Skogforskin johdolla ja mukana on myös puutavarapankkovalmistaja Exte Fabriks Färilasta.

Suomi puutavarayhdistelmäkehityksen kärkijoukoissa.

doli_koskinen_ja_jokela.jpg

Suomessa olemme olleet puutavarayhdistelmän aerodynaamisten ominaisuuksien korjaamistarpeitten osalta hereillä jo  vuodesta 1985 alkaen ja muutosmahdollisuuksien kokoluokka määriteltiin jo 1986 Mercedeksen, Weckmanin ja Alukarikan toimesta. Kokeet tehtiin tuolloin kenttäkokeina Joutsan varalaskupaikalla ja niitä on jatkettu 1990 luvulla ja 2000 luvulla Sodankylässä ( Sisu, Jyki ja Scania ) ja Oitissa (Sisu) sekä viimeisimpänä Tarton sotilaslentokentällä yhdessä Scanian kanssa.

Vuosikymmenien tuomaa tietoa on myös hyödynnetty.

Vuosikymmenien aikana saatua tietoa puutavarayhdistelmän aerodynaamisten ominaisuuksien kehitysmahdollisuuksista on myös hyödynnetty. Tämän hetken puutavaravarusteista paras esimerkki on Terminator XXL puutavarapankkomallisto, jonka kehitystyössä ei unohdettu sitä, että puutavarapankko on koko puutavarayhdistelmän vaikuttavin osatekijä yhdistelmän aerodynamiikan parantamisen kannalta. 


Puutavarapankot ja tolpat toimivat oikein muotoiltuina tehokkaina ilmanohjaimina, jotka pienentävät rakenteisiin kertyvää likakuormaa ja yhdistelmän aiheuttamaa vesisumua ja lumen pöllyämistä. Yhdistelmän kahdessatoista pankossa on yli 100 m aktivoitavissa olevaa tuuliohjainpintaa.


Lisätietoja puutavarayhdistelmän
aerodynaamiikasta ja aerokokeista:

Heikki Jokela 050 5120 024



23.03.2019Raakapuun maantiekuljetuksen pohjoiset perusyhdistelmät.
19.03.2019Pohjoismaissa on meneillään "tukkipankkotällien" kasvunaika .
16.03.2019 18:18TimberRoad 2020 yhdistelmäpari kehittää ja tehostaa yleisintä 20- luvun yhdistelmäluokkaa.
15.03.2019 14:18Kyllä Exteilläkin voi säästää polttoainetta.
09.03.2019 21:33Terminator XXL mallisto varusteineen on osa Suomalaisen terästeollisuuden korroosioneston menestyksekästä kehitystyötä.
02.03.2019 11:39Ilmanvastus on puutavara-auton suurin ajovastusvoima.- TimberRoad 2020
01.03.2019 6:4130% päästövähennykset tuntuvat hurjilta luvuilta / - TR 2020
24.02.2019Raakapuuyhdistelmän nippusidontaan tulossa tarkennuksia 2019.
24.02.2019Nippusidonta ja sidontalaitteitten valvonta tarkentuu 2019 aikana.
23.02.2019 10:10Jäljitelmäpankot ovat käyttäjän kannalta aina se huonompi ratkaisu.

Siirry arkistoon »