Suuria kuormakokoeroja myös autoissa.cc.
01.07.2024 13.00
Pienimmät vetoautojen kuormatilat vain 33 m3.
Pienimmät auton kuormakoot ovat 2.9 m korkeissa irtotolpilla ja 2.55 levyisissä alumiinipankkoisissa vetoautoissa . Kuormakoko 5.5m nipulla on 33 kehyskuutiota. Tuo sama auto kahdelle kolmoselle lastattuna ottaa kuormatilaansa vieläkin vain 36 m3. Kuorman päällelastattavan nosturin kuljetusloveus syö kuormatilasta vielä 3 m3- 5 m3.
Tolppakorkeuden muutos jokaiselta 5 sentiltä vastaa noin 0.8 m3 kuormakokomuutosta.
Suurin tila 46 m3
Vetoauton rakentaminen 3.3 m korkeille Terminatoreille kasvattaa vetoauton kuormakoon 42 kehyskuutioon 5.5 m kuitunipulle ja vastaavasti 46 kuutioon kahdella kolmosella. Yli 15 m3 kuormatilalisän rakentaminen vetoautoon on täysin mahdollista . Rakentaminen edellyttää kuitenkin oikeita valintoja alustan, päällyrakenteitten, pankkojen ja nosturimallin valinnassa.
Kuormatilan maksimointi on ratkaisevassa asemassa aina neliakselisen veturin täysimääräisessä hyödyntämisessä.
Neliakselisen 35 tonnin kokonaispaino tuo autolle 25 tonnin kuormakantavuudet, jotka vaatisivat kuormatilaa 60 kehyskuutiota nelisataakiloiselle kuidulle, - nosturillisenakin 54 m3. Taloudellisen tuloksen parantamiseksi nelikon ja koko yhdistelmän kuormatilan ja kuormakoon maksimointi on järkevintä tehdä jo hankintavaiheessa.
Annan mielelläni lisätietoja tuottavista varustevaihtoehdoista:
Heikki Jokela 050 4129 024 heikki.jokela@ammattilehti.fi
|