Kaikki viiden tonnin lujuusluokan pankkomallit ovat siirtymässä Suomessa historiaan.

Share |
30.03.2017

Viisitonniset pankkomallit, valmistajasta ja pankkotyypistä riippumatta ovat siirtymässä Suomen maantiekuljetuksissa lopullisesti historiaan. Viiden tonnin lujuusluokka ei ole koronneilla yhdistelmäpainoilla käytön ja turvallisuuden kannalta riittävä ja viisitonnisten alle kolmen metrin tolppapituus ei anna riittävän kokoista kuormatilavuutta.



Viisitonnisten käyttö on yleisintä 64 tonnin yhdistelmissä, mutta niitä on jäänyt perävaunujen telitysten yhteydessä jopa 68 tonnin sekä 76 tonninkin yhdistelmiin. Viisitonniset pankkomallit ovat tietystikkin asetukset täyttäviä pankkomalleja kevyempiä, mutta niitten alimitoitetut tolppapituudet ja minikuormatila  syövät moninkertaisesti yhdistelmälle saavutetun 100kg- 150 kg kantavuushyödyn.



Lujuudeltaan alamittaiset pankkomallit ovat käytössä tarkkaan seurattavia, koska tolppa- ja runkovauriot ovat liikennekäytössäkin yleisiä ja ennakkoon vaikeasti arvioitavia. Pankkojen väsymismurtumat yleistyvät käyttöiän myötä ja runkorikkoontumat ovat tulleet uutena vauriona "proteesimallisten" tolppavahvistusten myötä.



Suomessa on käytössä vielä runsaasti 60 tonnisiin yhdistelmiin ja 4.2m kuormakorkeuksiin mitoitettuja pankkoja. Nämä pankkomallit ovat pääosin 5-7 tonnisia ja tolppamitoitukseltaan 2.8m-2.95m pituisia. Näitten pankkomallien käyttö Suomessa alkaa olla tiensä päässä, mutta ne ovat kuitenkin vielä rahanarvoista tavaraa pankkojen päivityksessä nykyvaatimusten mukaisiksi.xxhj

27.05.2018 10:50Raakapuun maantiekuljetusten kehitystyön erikoisnumero jakeluun kesäkuussa.
26.05.2018 4:32Suomen suurin kuormatila - lue koko artikkeli kesäkuun XX- Magazinesta
24.05.2018 23:55Lappiin haetaan alueellista 5+5 -akselisten 84 tonnisten kokeilulupaa
19.05.2018 22:00Terminatormallisto 2018 - markkinoitten kattavin valikoima ja "tilapankkojen" selkeä ykkönen !!!!
19.05.2018 0:13Isojokinen Juuso Rönnholm nimettiin presidentin erityisavustajaksi.
18.05.2018 9:06Kesän 2018 XX-Magazine on nyt valmisteilla - jakelussa kesäkuun alussa.
16.05.2018Pankkorungoissa korkeuserot edelleen suuria !!!
14.05.2018 11:57Haemme 30% polttoainesäästöjä raakapuunkuljetuksiin TR 2020 projektin yhdistelmäparin osalle.
13.05.2018 11:42TR 2020 siirtoautomallin vaihtoehdot.
12.05.2018 21:14Oletusarvio : Millä litroilla 51 tonnia raakapuuta kulkee tienvarsipinosta tehtaalle ???

Siirry arkistoon »